יום ראשון, 3 באפריל 2016

"סדר שני" במקוה-ישראל




"סדר שני" במקוה-ישראל

כעשר שנים רצופות, משנת תרפ"ה עד תרצ"ה, התקיים בביתו של ר' שלמה הלל'ס, בבית הספר החקלאי "מקוה ישראל", "סדר שני".  סדר זה נחשב מוסד קבוע וחשוב בקרב חוגי המשכילים והסופרים אשר בתל-אביב.  מעולם לא הודיעו על זה ברבים.  הכל נעשה בחשאי ובסוד, שלא יוודע הדבר לרבים והמונים ינהרו ליהנות מזיווֹ של "סדר ר' שלמה".  רק כמאה אנשים, מן המשומנים והמסולתים היו באים לשם מימים ימימה להשתתף במוצאי יום-טוב הראשון במסיבת חכמים ויקירי האומה.

"כוח המושך" ועיקר תשומת הלב היה ח. נ. ביאליק.  הוא היה תמיד מלך הסדר ויושב בראש העיקרי.  על ידו: יעקב פיכמן, דוד שמעונוביץ, פ. לחובר, אשר ברש, א. סמיאטיסקי, יהודה קרני, י. ד. ברקוביץ ושאר טובי העיר ו"מאוריה הגדולים".  ביאליק היה פותח ב"שיחה קלה" ומתחיל לערוך את הסדר לכל חוקיו, פרטיו ודקדוקיו.  את ארבע הקושיות היה שואל י. ח. רבניצקי או הד"ר יהודה קויפמן או אחד מילדי הסופרים.  בשעת הסעודה היה ביאליק מהנה את הקהל בהערות פורחות מאוצר ההיתולים שלו.  פעם חיקה קריאת ה"הגדה" של כל מיני עמי הארצות וחיילים ניקולייבים.  לאחר ה"הגדה" היה בא חלק אמנותי בהשתתפות החזנים ז. קווארטין וש. רביץ' ושחקנים מ"הבימה" וה"אהל".

בסדר שני זה היה מצליח ח. נ. ביאליק ליצור אוירה שהיה בה משום "התפשטות הגשמיות" ו"התפשטות הרוחניות" כאחד.

עם פטירתו של ביאליק פסק הסדר השני המופלא הזה.

(מתוך "לכבוד הרגל")

הסיפור הוקלד מתוך: "ספר המועדים.  פרשת מועדי ישראל: ערכם, גילוייהם והשפעתם בחיי עם ישראל ובספרותו, מימי קדם ועד היום הזה", כרך ב'.  שלש רגלים.  פסח.  עמוד 464-465

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה