שאלה:
ראובן קנה משמעון סחורה ושילם תמורתה בצ'ק.
כשבא שמעון להפקיד את הצ'ק בבנק נוכח לדעת
שראובן שכח לחתום את חתימתו על גבי הצ'ק. שמעון
מכיר היטב את חתימתו של ראובן והוא שואל האם מותר לחתום את חתימתו של ראובן על גבי
הצ'ק בלא ידיעתו?
(הנושא הופיע בעלון "וישמע משה", גיליון פ"ה – פרשת "נח" ה'תשע"ו)
תשובה:
הגאונים רבי מנדל שפרן ורבי נפתלי נוסבוים ורבי חיים מאיר וואזנר שליט"א הורו שאסור לשמעון לחתום את חתימתו של
ראובן בלא הסכמתו בשום אופן, דמנין לנו שראובן שכח לחתום, שמא היתה לו איזו סיבה
שבגללה לא רצה לחתום, כגון שיש לו תביעת ממון על שמעון או שאין כרגע כיסוי לצ'ק
בבנק. ושמעון צריך לתבוע את חובו מראובן בבית דין ולא לחתום בלא ידיעתו. אמנם אם אמר לו ראובן ששכח לחתום ונתן לו רשות
לחתום במקומו מותר לשמעון לחתום את חתימתו. ומצאנו בהלכה שאדם יכול למנות שליח לחתום עבורו
על שטר וחשיב כאילו חתם עליו בעצמו.
והגאון הגדול רבי נסים קרליץ
שליט"א הורה שמכיון ששמעון יודע בבירור שראובן חייב לו את הכסף מותר לו לחתום
את חתימתו בלא חשש. וכן הורה הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א. וגם הגאון
רבי משה שאול קליין שליט"א אמר שמדינא מותר לחתום אף בלא רשותו של ראובן, אלא
שאין ראוי לנהוג כן משום "לִמְּדוּ
לְשׁוֹנָם דַּבֶּר שֶׁקֶר", וכן הורה הגאון הגדול
רבי חיים קניבסקי שליט"א.
והגאון רבי יעקב מאיר שטרן שליט"א
אמר שאת החתימה שיוצרת את עיקר השטר אסור לחתום אפילו בהסכמת חבירו, אבל מה
שמבקשים לפעמים בחנויות גדולות חתימה נוספת מאחורי הצ'ק וכדו', וזה עשוי ליתר
בטחון, זה יכול לחתום בשם חבירו.
ואילו הגאון רבי מרדכי גרוס
שליט"א הורה שאסור בכל גוני לחתום את חתימתו של חבירו אף אם נתן ראובן רשות
לשמעון, דמכיון שעל פי חוק הצ'ק מזויף ואין לו תוקף כלל, יש לחוש לחילול ה' אם
יוודע הדבר ויתפרסם שאדם חרדי מזייף צ'קים.
וכן הסכים הגאון רבי שמאי גרוס שליט"א. ואמר שכמדומה לו ששמע הוראה כזו גם מגאון ישראל
הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, שאין לזייף חתימת חבירו על שטר אפילו בהסכמתו.
והגר"י זילברשטיין סיפר לנו מעשה
שהיה אצל מו"ח זצוק"ל בשנת תש"ס, ששבר את הרגל והיה צריך לנסוע כמה
פעמים לשערי צדק, ובכל פעם היה צריך לחתום על טפסי ביה"ח, ונכדו המסור
הרה"ג ר' אריה אלישיב שליט"א ביקש לחסוך לו את הטירחה שבחתימה על הטפסים
וחתם בשמו, וכששאלהו הגרי"ש זצוק"ל האם הוא מכיר את החתימה שלו, והראה
לו רבי אריה את הטופס שחתם בשמו, ונטל הגרי"ש זצוק"ל את הטופס וקרעו
לקרעים, ואמר לו: אַל תַּשְׁכֵּן בְּאֹהָלֶיךָ עַוְלָה! ומכל מקום אמר הגר"י זילברשטיין שאין
זו הוראה לרבים ואין ללמוד מזה פסק הלכה, דבודאי מצד הדין מותר לנכד לעשות כן עבור
סבו, רק מכיון שלגבי הגרי"ש אלישיב שהוא גדול הדור יש בזה חשש חילול ה', לכן
נזהר הרב מזה מאד.
לקריאה נוספת:
>>
תנאי לתקפותו של שטר הוא היותו חתום. החותם
על הצ'ק עשוי להיות חייב לשלמו. אם ביקשו שתחתמו
בצ'ק בשמו של מישהו אחר? לדוגמה: מטפל באדם מבוגר שמקבל לידיו את פנקס הצ'קים שלו ויש
לו הרשאה למלא את הצ'ק עבור רכישת מצרכים? לפי החוק אין חובה שבעל הפנקס עצמו יחתום
על ההמחאה. עם זאת, עליכם להוסיף לחתימה מלים
המורות כי אתם חותמים בשם אדם או מטעמו, אחרת עלול מישהו לטעון שהחותם הוא החייב. עליכם לכתוב "בשם ____" או בקיצור
"ב / __".
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה