יום שבת, 23 בנובמבר 2019

"העיגול" שממשיך לשגע את הציבור


נובמבר 2019
אני קונה דבר-מה בבית מסחר מקומי.  המשקל (שמשום-מה אינו מתקשר עם הקופה, כברוב בתי העסק) מראה סה"כ 63.97 ₪, אך לתשלום, מעגל המכשיר את המחיר כלפי מעלה, ומראה שעליי לשלם 64.00 ₪... זאת לפני שהוצאתי מהכיס מזומן או אשראי.  אני לא מוציא הגה... אך בעל הבית, העומד בקרבת מקום ומכיר את רגישותי לנושא, מורה לקופאית לחייב אותי, בקופה, ב- 63.00 ₪ בלבד.  אני מוציא כרטיס אשראי, ומשלם.
שמתי הסחורה ברכב, חזרתי לחנות, נתתי לקופאית שקל אחד, ואמרתי: "נראה לי שחייבת אותי שקל אחד פחות".

 
 
תזכורת לגבי כללי העיגול (המועצה הישראלית לצרכנות):
-         סכומים המסתיימים באגורה אחת, 2, 3 ו- 4 אגורות מעוגלים כלפי מטה ל- 10 האגורות הקרובות.  לדוגמה, תשלום סופי במזומן של 14.04 ₪ יעוגל ל- 14 ₪.
-         סכומים המסתיימים ב- 5 אגורות ומעלה יעוגלו כלפי מעלה ל- 10 האגורות הקרובות.  לדוגמה, תשלום סופי במזומן של 14.07 ₪ יעוגל ל- 14.10 ₪.
-         בנק ישראל קבע כי עיגול הסכומים ייעשה רק בעת סיכום החשבון לתשלום במזומן.
-         כשאנו משלמים בשיק או בכרטיס אשראי אנו זכאים לעמוד על זכותנו לשלם את הסכום המדויק שמוצג על המוצר.

רקע לבלאגן:
-         ב- 1 באפריל 1991 חדלה המעה בערך נקוב של אגורה אחת מלהיות הילך חוקי בישראל.
-         ב- 1 בינואר 2008 חדל המטבע בעריך 5 אגורות להיות הילך חוקי בישראל.
-         מה- 31 בדצמבר 2013, הצגת מחיר באגורות בודדות כגון 9.99 הינה עבירה.

·        יש לציין שמאז ה- 31 בדצמבר 2013, והאיסור להציג מחיר באגורות בודדות, הנושא עדיין צף ועולה, כאשר רוכשים פריטים במשקל (כגון: מזון במשקל (פירות וירקות), וכד'), ובמידה (כגון: דלק), ומוצרים הנמצאים בפיקוח מחירים (ראו להלן)... ואז בסה"כ לתשלום מופיעות גם אגורות בודדות.  

בשנים האחרונות רווחת גם תופעה, שקופאים (גברים ונשים כאחד) לא מדווחים אמת ללקוח, לגבי סה"כ הקניה, רגע לפני שהלקוח מציג לקופאי את אמצעי התשלום (מזומן או אשראי); אם בעיגול כלפי מעלה, ואם בעיגול כלפי מטה.  לדוגמא, בסה"כ לתשלום מופיע על גבי מסך הקופה 33.76 ₪... אך נותני-שירות רבים מידיי יפנו לעבר הלקוח, ויאמרו (בעיגול כלפי מעלה): "שלושים ושלוש שמונים" (33.80), בלי לציין את סך האגורות הבודדות; וכן בעיגול כלפי מטה: "שבעים וחמש עשרים" (75.20), למרות שהסך לתשלום הוא 75.23 ₪.

תיעוד לתופעה הזו, יש לי כבר מינואר 2013.  
לאחר שנתקלתי בבעיה בסניף רשת קמעונאות גדולה ומוכרת, כתבתי להנהלת הרשת:
תוכלו בבקשה לומר לי מה הנוהל על-פיו צריכים העובדים לפעול במקרה זה? האם עליהם להכריז את הסך-הכל של הקופה, בדיוק כפי שמוצג על מסך המחשב? בלי לעגל למטה או למעלה?

תגובת הרשת:
בעיקרון הקופאית אמורה לומר את המחיר המקורי, אלא אם היא שאלה או ראתה באיזה אמצעי תשלום אתה משלם.  כמובן, שאם הייתה טעות היינו דואגים להחזיר את ההפרש.  יחד עם זאת, דאגתי לחדד את העניין בקרב הנהלת הסניף, על מנת שיעבירו זאת לעובדים.

תודה על שהסבת את תשומת לבנו לנושא.

אך כשקניתי ברשת חודש לאחר מכן (פברואר 2013), נתקלתי באותה בעיה בדיוק.  תגובת הרשת הייתה:
קיבלתי את פנייתך, היא טופלה בפעם הראשונה שהערת ותטופל בשנית.

אתה צודק במאת האחוזים.

בהקשר הזה, ובאופן חיובי בהחלט... אני שמח לציין לטובה את חברת סופר-פארם, שבזמנו (2008), ועד כניסת התקנות החדשות לתוקף בעניין איסור הצגת מחיר באגורות בודדות (2013), התנהלו באופן יוצא מן הכלל (תרתי-משמע).  בכתבה שפורסמה ב- "גלובס": הממונה על הגנת הצרכן: "לא עובר שבוע בלי תלונה על מחיר של 99 אגורות", דווח:
"יש גם מי שמקפידים בכל זאת, כן על בסיס וולונטרי, לעגל שיטתית מטה את המחיר לצרכן – גם כאשר כללי העיגול מורים ההפך.  ברשת סופר-פארם הנהיגו עם ביטול המטבעות הקטנים מדיניות המורה להשיב תמיד עודף על פי עיגול כלפי מטה, אפילו כשמדובר ב- 9 אגורות".

עדות למצב הנדיר מאפריל 2012

תקלה נוספת, שעדיין, לכאורה, לא טופלה ע"י הרגולטור ומזכירה לנו (אוטוטו שנת 2020) עד כמה בעייתי, לכאורה, הליך ביטול המטבעות כנ"ל... היא קביעת "מחירים מירביים של מוצרי צריכה הנמצאים בפיקוח מחירים של משרד הכלכלה ושל משרד החקלאות", ע"י הרגולטור בעצמו, ופרסומם.


האם הרגולטור עצמו עובר על החוק... כשהוא מפרסם, לדוגמא, שמחירו המירבי לצרכן של ליטר חלב טרי 3% בקרטון = 5.94 ₪? מה מצפה "המדינה" מהקמעונאי... שיפסיד 4 אגורות על כל ליטר חלב? מה מצפה "המדינה" מאיתנו הצרכנים... שנשלם 3 אגורות יותר, מעבר למחיר המירבי של שקית ליטר חלב טרי 3%, ונכשיל את הקמעונאי בעבירה על החוק, לכאורה?
הרי לפי חוק העיגול, בתשלום במזומן, מחירה של שקית חלב = 5.20 ₪!

אולי בכל זאת, צריכים במדינת היהודים להעמיק, מידי פעם, במשמעות הפתגם היהודי המפורסם: סוף מעשה – במחשבה תחילה?!

לסיכום:
נראה ש- 18 שנה מאז ביטול מטבע האגורה (בשנת 1991), 11 שנה מאז ביטול מטבע 5 האגורות (בשנת 2008), ו- 6 שנים מאז "חוק ה- 99" (בשנת 2013)... קשה "לנו" לבלוע את הצפרדע.

"בָּלַע צְּפַרְדֵּעַ":
-         מילוג: השלים בעל כורחו עם דבר שאינו רוצה בו.
-         ויקימלון: אולץ לקבל דבר מה שאינו לרוחו ובניגוד לרצונו, ועליו לחיות עם זה.
-         האקדמיה ללשון העברית: נאלץ לסבול בלי להגיב – בעיקר כשתגובה יכולה להזיק (עגה)

לקריאה נוספת:
-         ייקוב הדין את האגורה / שמואל בכר (מאמר מרתק בן 13 עמודים) (נובמבר 2015)


תגובה 1:

  1. רשתות, מכולות ופיצוציות באילת הפקיעו מחירים וזייפו משקלים
    https://rotter.net/forum/scoops1/701421.shtml

    השבמחק