יום שלישי, 26 בנובמבר 2019

שחיתות, מוסר, וצניעות


בעניין השידוך הראוי ליצחק.


"כאשר דחה אברהם את בנות כנען, גם אנשי ארם היו עובדי עבודה זרה.  לפיכך, לא אלילי כנען, אלא השחיתות המוסרית שבכנען היתה המניע להחלטתו.  אליליות היא ביסודה תעיית בשכל, ולזו יש תקנה.  אך שחיתות מוסרית תופסת את כל ההויה האנושית על כל עומק הנשמה והרגש, וכאן גם אברהם לא יכול היה לקוות למצוא לבנו אשה צנועה וטהורה במוסרה, אשה שתביא לביתו את פנינת אצילות הדעת וטהרת המוסר.
צנועה היתה.  שום גבר לא העיז מעודו להתקרב אליה מתוך חיבה וקלות ראש.  האשת הצנועה באמת, הדר לה ותואר לה, שלא מדעתה הופעתה עושה רושם, וגם הקל שבפרחחים לא יעיז לנבל את פיו בנוכחותה, קל וחומר שלא יהין לתלות בה עין חמדנית.  אכן היה זה דבר מיוחד במינו, ולא כל שכן בארם".

מתוך פירושו של רש"ר הירש לפרשת "חיי שרה" (בראשית כד ד, טז)


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה