בהמשך ל- "יחסי אחים: בין וַיִּשְׁלַח ל- וַיֵּשֶׁב" (2020)
פרשת וישב, בראשית לז כג-לו, לט א: "וַיְהִי
כַּאֲשֶׁר בָּא יוֹסֵף אֶל אֶחָיו וַיַּפְשִׁיטוּ אֶת יוֹסֵף אֶת כֻּתָּנְתּוֹ אֶת
כְּתֹנֶת הַפַּסִּים אֲשֶׁר עָלָיו. וַיִּקָּחֻהוּ (ראו להלן הערה 1) וַיַּשְׁלִכוּ אֹתוֹ הַבֹּרָה
וְהַבּוֹר רֵק אֵין בּוֹ מָיִם. וַיֵּשְׁבוּ
לֶאֱכָל לֶחֶם וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים
בָּאָה מִגִּלְעָד... וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל אֶחָיו... לְכוּ וְנִמְכְּרֶנּוּ
לַיִּשְׁמְעֵאלִים וְיָדֵנוּ אַל תְּהִי בוֹ כִּי אָחִינוּ בְשָׂרֵנוּ הוּא
וַיִּשְׁמְעוּ אֶחָיו. וַיַּעַבְרוּ
אֲנָשִׁים מִדְיָנִים (ראו להלן הערה 2) סֹחֲרִים וַיִּמְשְׁכוּ (ראו להלן הערה 3)
וַיַּעֲלוּ אֶת יוֹסֵף מִן הַבּוֹר וַיִּמְכְּרוּ אֶת יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים
בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף וַיָּבִיאוּ אֶת יוֹסֵף מִצְרָיְמָה... וְהַמְּדָנִים מָכְרוּ
אֹתוֹ אֶל מִצְרָיִם לְפוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים... וְיוֹסֵף
הוּרַד מִצְרָיְמָה וַיִּקְנֵהוּ פּוֹטִיפַר סְרִיס פַּרְעֹה שַׂר הַטַּבָּחִים
אִישׁ מִצְרִי מִיַּד הַיִּשְׁמְעֵאלִים אֲשֶׁר הוֹרִדֻהוּ שָׁמָּה".
רש"ר הירש (לז כה): ... ומכיון
שמשמע המלים בפסוק כח מורה בהחלט שהסוחרים המדינים – לא האחים – משכו את יוסף מן
הבור, והם שמכרוהו לישמעאלים, - הרי הדעת נוטה לפירוש זה. האחים ביקשו למכור את יוסף לישמעאלים, אך
הסוחרים הקדימו אותם, משכו את יוסף מן הבור, ומכרוהו לישמעאלים... אך למרות זה
נתלית המכירה בצואר האחים, שכן היא נעשתה ברוחם ובהסכמתם האילמת. היה בידם למחות ולא מיחו ועכבו.
הערה 1 > רש"ר הירש: ויקחהו
כתוב רק אחרי הפשטת הכתונת, הוא לא גילה התנגדות – רק בתחנונים ביקש לרכך את לבם,
כפי שנראה להלן (מב כא): "וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים
אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ
אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת".
הערה 2 > רש"י: ויעברו
אנשים מדינים. זו היא שיירה אחרת,
והודיעך הכתוב שנמכר פעמים הרבה.
הערה 3 > רש"י: וימשכו
בני יעקב את יוסף מן הבור וימכרוהו לישמעאלים, והישמעאלים למדינים, והמדינים
למצרים.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה