יום שלישי, 9 ביולי 2013

"מחלוקות צודקות מבעירות את הבית"



בעמדתו השבועית, במאמר הראשי ב- "שיחת השבוע" (גיליון 1383. פרשת "מטות-מסעי" ה'תשע"ג), אומר הרב מנחם ברוד, דברים חשובים ויקרים ביותר שראוי, כדאי ומומלץ להפנים:

זו שעת מבחן לכל מה שלמדנו וספגנו בעניין אהבת ישראל.  אין קושי לאהוב יהודי כשהכול שפיר.  האתגר הוא לאהוב אותו כשהוא פוגע בך.

התהליכים המתחוללים בחודשים האחרונים בקרב ציבור שומרי המצוות מדאיגים למדיי.  ככל שמתבהרות הגזֵרות המונחתות על הציבור החרדי, מעמיק והולך הקרע שנוצר בימי הרכבת הממשלה.  קשה מאוד לראות איך הפצע הזה מגליד.

מילים כִבדות-משקל נישאות בחלל האוויר: 'גזֵרות שמד', 'העברה על הדת', 'ייהרג ואל יעבור'.  האווירה הטעונה הזאת יוצרת כר נוח לפעילותם של קיצוניים, שהתמחותם בהבערת תבערות, ב'קנאות' מזוייפת וברדיפת יהודים שאינם חושבים כמותם.  אף מתרבות התנכלויות לאברכים תמימים, ש'חטאם' היחיד הוא שבחרו לצאת למסלול של חיי פרנסה, בעצת רבותיהם.

תמרור אזהרה

לכל אחד מהצדדים טענות צודקות, יותר או פחות, אך השאלה היא לאן רצוננו להוליך את הצדק הזה – להבערת הבית כולו על יושביו חלילה? ההיסטוריה היהודית עשירה בדוגמאות לחורבן שנגרם ממחלוקות צודקות, שלא הותירו בסופו של דבר אבן על אבן.

הימים האלה, שבהם אנו אבלים על חורבן הבית, צריכים לשמש תמרור אזהרה על סכנתה של שנאת חינם.  מי הרוויח מהמחלוקת הנוראה בתוך ירושלים הנצורה? כל צד היה בטוח בצדק שלו, אבל מאש המחלוקת נחרבה העיר כולה, נשרף המקדש, ואלה גם אלה נטבחו או הובלו בשבי.

גם אנו חיים בתוך עולם סוער וגועש. סביבנו מבעבעת שנאה יוקדת לעם ישראל.  מיליונים מדברים בגלוי על שאיפתם להשמידנו, היו-לא-תהיה.  גם בבית פנימה יש לא-מעטים החפצים לפגוע בשומרי התורה, אם הם נקראים חרדים ואם הם מכונים מתנחלים.  האם זו העת לכלות את כוחותינו במאבקים פנימיים, צודקים ככל שיהיו?

לא קל להשמיע קול שפוי בימים שבהם ההתלהמות חוגגת וההתבטאויות מקצינות והולכות, אבל חייבים לעשות זאת, אם חפצי חיים אנחנו.  דווקא עכשיו זו שעת מבחן לכל מה שלמדנו וספגנו בעניין אהבת ישראל.  אין קושי לאהוב יהודי כשהכול שפיר.  האתגר הוא לאהוב אותו כשהוא פוגע בך.

גדלות נפש

פעמים אין ספור שמענו את הפתגם כי החורבן נגרם משנאת חינם והגאולה תבוא בזכות אהבת חינם.  מה פירושה של אהבת חינם? הלוא כשיש סיבה לאהבה שוב אין זו אהבת חינם.  משמעותה של אהבת חינם היא דווקא כשאין סיבה לאהוב את הזולת, ולהפך, יש סיבות למכביר לשנוא אותו.  זו השעה שבה עלינו לטפח אהבת חינם.  להבליג על פגיעות, לספוג עלבונות, להימנע בכל מחיר ממחלוקת ומשנאת אחים.

זו השעה להעמיד לנגד עינינו את כל הסיפורים המופלאים על גדולי ישראל שהיו מהנעלבים ואינם עולבים, שגמלו טובה תחת רעה, שלא כעסו על הזולת גם אם זה עשה הכול להכעיסם.  אין זו חולשה חלילה אלא גדלות נפש, ודווקא מתוך כך יבוא התיקון, ותתעורר אהבה גם בלב מי שכיום נדמה ליריב.

זו הקריאה האמיתית שמפנים אלינו ימי בין המצרים.  מחובתנו להדוף בכל הכוח ניסיונות של זריעת שנאה ומדנים. ובטוחים אנו שאהבת ישראל, אהבת חינם, תעביר את כל הגזֵרות, תגביר את האחדות ותביא את בניין הבית השלישי בקרוב ממש.

תגובה 1:

  1. הרב מלמד: יש לאפשר לקונסרבטיבים ולרפורמים להתפלל ב'עזרת ישראל', ועל רב הכותל לדאוג לכל צורכיהם כולל ס''ת
    https://rotter.net/forum/scoops1/708798.shtml

    השבמחק