בשנותיי בבית הספר, מצאתי עצמי, לעיתים קרובות, מתעניין בכלמיני דברים,
חוץ מהנלמד בכיתה. לעיתים, מה
שמצאתי בדרך לכיתה היה מעניין יותר, ופשוט לא הגעתי לאן שהייתי צריך. לעיתים, נכחתי פיזית בשיעורים, אך ראשי היה במקום
אחר. יצרתי שרטוטים שונים. לרוב רק עם סרגל פשוט ועט (להלן כמה דוגמאות). קרה ועיסוקיי הלא-שגרתיים והלא-מקובלים במרחב הכיתתי משכו את תשומת-לב
חבריי... ונתבקשתי ע"י המורה לצאת החוצה.
ככה, גם שכבר ישבתי בשקט, מרוכז בעיסוקיי, נחשבתי לעיתים כמטרד. צמוד לבית הספר היסודי היה גן חיות. חטיבת הביניים הייתה במרחב כפרי אי-שם (רפת,
טרקטורים, מרחבי גבעות, רועים וטבע). בתיכון העירוני למדתי לבד כימיה ופיסיקה, בעזרת
ניסויים שיצרתי בחצר בית-הספר וסביבתו.
בחנתי מצבי-צבירה והשפעת סוגי-אנרגיה על חומרים שונים. שנים מאוחר יותר,
הגשמתי סוג-של חלום, כשקיבלתי רישיון להפעלת זיקוקי-דינור.
מהשרטוטים האהובים עליי
1987 (גיל 16)
"שבת שלום" (1990)
שנה טובה (1993)
ביולי 2012, מצאתי מאמר מרתק בשם "כושר-היצירה של הילד: היוצרנות", שפורסם 40 שנה קודם בכתב-העת "הד החינוך"
(יוני 1972)... 8 חודשים אחרי שנולדתי.
כמה חבל שסגל ההוראה בבתי הספר בהם "למדתי" לא קרא את המאמר החשוב הזה. לקראת סוף המאמר, מדהים
לקרוא, כאילו על קורות-חיי: "הספרן בבית-הספר ובספריה הציבורית יכולים להיות לעזר בפיתוח מיומנויות
למציאת החומר הדרוש ובעידוד ההנעה".
אכן, כבר בבית הספר היסודי, ביליתי שעות בספריה... וספרים (בעיקר ספרי עיון) היו והינם
התפאורה המועדפת עליי. ספרים הם מקור השראה נהדר. בתיכון לא הייתה
ספריה... ומצאתי עצמי, תלמיד י-יב, משתרך בשני אוטובוסים, בזמן הלימודים, לספרית בית המשפט המחוזי, ששכן אז ברחוב חסן שוקרי בחיפה (תמונות: אז וכיום). "התמחיתי"
שם ב- "דיני עבודה" – ידע שסייע ונתן לי כלים להתמודד באומץ כ- 6 שנים
לאחר מכן, עם מצוקותיו של העובד בישראל, ולעמוד על זכויותיי. התמחות משלימה, זכיתי ללמוד (לבד) בשנת 2004, כשגרתי
בירושלים, בספרית לשכת עורכי הדין, ברחוב שופן 1.
באותה שנה, בגיל 33, בנסיבות מעניינות מאוד... מצאתי עצמי, לראשונה, מגשים סוג-של חלום נוסף, לעבוד בספריה בית-ספרית (בבית ספר תיכון-יוקרתי-פרטי בניו
יורק).
מהי אהבה (1999)
בכתב ידי
עופריקו שלי. אוי כמה אתה צודק במה שכתבת ובמה שנמצא "בין השורות". כל כך הרבה פוטנציאל אנושי/ילדי נגרס תחת נוקשות תכניות הלימודים המוכתבות " מלמעלה".
השבמחקכמה חכמה מתבזבזת על היענות בסגנון "העדר" המבטלת חשיבה יצירתית שמחוץ לקופסא, של ילד זה או אחר.
נאלצת להסכים למרות ועם היותי חלק ממערכת זו. במיוחד בגלל שהחינוך מותאם ל"זרם" הדתי ולא למה שזורם בעורקי ילד מיוחד.
השבמחקhttps://merchav.center
השבמחקלכל אדם מגיעה סביבה בטוחה, יציבה ומגדלת.
כל ילד צריך להרגיש שהוא מגיע בבוקר למקום שבו הוא מתאמץ ומצליח, מתפתח ורוכש חברים.
נשמע אלמנטרי, אבל לפעמים פשוט לא קורה.
ילדינו מעבירים חלק ניכר מחייהם בבית הספר. לחלקם זוהי תקופה נהדרת, אך רבים אחרים מתקשים מאוד: בגלל קשיי למידה, בגלל קשיי חברה וקושי עם סמכות, בגלל קשיים מהבית ומורכבויות רגשיות. שאלו את היועצת - לפחות 6 ילדים בכיתה. זה המון. 20% מכל כיתה חווים את שנות החיים היקרות הללו כאתגר בלתי פוסק.
התמודדויות אלו מקשות מאוד על תפקוד תקין של בית הספר. הן הגורם מספר אחד לשחיקה של מורים ומנהלים. הן פוגעות בסופו של יום בכל המשתתפים בסיטואציה - מחנכות, מנהלות וכלל הילדים.
חייבים שינוי.
מרכז מרחב הינה עמותה שבונה כלים מערכתיים לפיתוח סביבה חינוכית מיטיבה בבית הספר.
תודה רבה לתמר על המידע
מחקלגדול בתוך קשר: חינוך פסיכודינמי במרחב בית הספר (ספר. 270 עמודים. 2014)
השבמחקhttps://www.thejoint.org.il/wp-content/uploads/2020/09/A120-20140429-%D7%9C%D7%92%D7%93%D7%95%D7%9C-%D7%91%D7%AA%D7%95%D7%9A-%D7%A7%D7%A9%D7%A8-2014.pdf
בסיוע ההוצאה לאור של ג'וינט ישראל - אשלים