מַחֲשָבוֹת וְדֵעוֹת : אוסף של דברי עיון לתלמידי הכיתות העליונות של בתי הספר התיכונים ובתי המדרש למורים / ליקטו וערכו יעקב בקר ושלמה שפאן [הוצאת "יבנה", תל אביב 1954].
הקדמה
מתפקידיו
העיקריים של החינוך הם עיצוב דמותו הרוחנית של הדור הצעיר, הרחבת אופקיו
התרבותיים-רעיוניים, הפעלת כוח מחשבתו העצמית ופיתוח כושר הבעתו. בית הספר זקוק אפוא לחומר לימודי מתאים, כללי
ולאומי, שיקיף את מיטב היצירה המחשבתית, העשויה לעורר בלב החניך ענין מבחינה
עיונית או מבחינה אקטואלית, ושישמש כוח מניע וגם מופת ודוגמה לדרכי מחשבה והבעה
עצמית.
עד
הזמן האחרון עמדו במרכז הלימוד העיוני בבית הספר העברי מאמריו של אחד העם. משנתו של אחד העם, המצטינת בסגולותיה המופתיות
מבחינת התוכן, ההרצאה והסגנון, נעשתה בעלת ערך חינוכי קיים, והיא מטביעה את חותמה
על התפתחותו הרוחנית ועל מהלך מחשבותיו של הדור הצעיר.
אין
ספק, כי מאמריו של אחד העם ישארו עוד במשך תקופה ארוכה בבחינת נכסי צאן ברזל של
החינוך הלאומי העיוני בבית הספר העברי.
אולם חומר עיוני זה, המבוסס אמנם על השקפת עולם כללית, מצומצם ברובו בבעיות
לאומיות וציוניות, שהיו אקטואליות בדורו של אחד העם, ושוב אין בו כדי מילוי צרכיו
של חינוך מחשבתי כולל ומגוון בהתאם לדרישות זמננו, כשתמורות ושנויים יסודיים חלו
בחיי עמנו עם תקומת מדינת ישראל. תמורות
אלו מעוררות בעיות תרבותיות ולאומיות חדשות, המעמידות את הנוער הישראלי בפני תביעות
רוחניות והשכלתיות חדשות. מסגרת החינוך
העיוני בבית הספר התיכון ובבתי המדרש למורים טעונה אפוא הרחבה על ידי הוספת חומר
לימודי, שישקף את המחשבה הלאומית והכללית בתחומים שונים של ערכי רוח ותרבות.
רעיון
זה הונח ביסוד האנתולוגיה "מחשבות ודעות" ובמגמה זו כונסו המאמרים,
שתכליתם להשלים ולמלא את החינוך העיוני בבית הספר העברי. החומר לקוח מתוך יצירותיהם של טובי הוגי הדעות
שלנו – פרט למאמרים אחדים משל הוגי דעות לא יהודים – והוא כולל דברי עיון ומחשבה
על ישראל וקניניו הרוחניים, על לאום ומדינה, היסטוריה ותרבות, לשון וספרות ועיונים
בהסתכלות בעולם ובחיים. החומר בכללו הוא
רב פנים ורב תוכן, וכל מאמר ממצה את הבעיה שהוא דן בה והוא טבוע בחותמו האישי של
מחברו. ההבדלים האישיים בסגנון ובהרצאה
עשויים להקנות לתלמיד הצעיר הבחנה בצורות הבעה ובדרכי מחשבה של סופרים שונים.
המאמרים
נבדלים זה מזה גם במדת ה"קושי" שבהם, מהם הנתפסים בקלות ומהם הטעונים
מאמץ שכלי והתעמרות מרובה, והמורה ישתמש בחומר זה מתוך התחשבות בצרכים העניניים
וברמת ההתפתחות של חניכיו.
--
תודתנו הנאמנה נתונה לכל המחברים (או
יורשיהם) על הסכמתם האדיבה לפרסום המאמרים באנתולוגיה זו.
העורכים
התוכן
א. ישראל וקניניו הרוחניים: על
התנ"ך, יהואש / עיקרי הרעיונות הדתיים של היהדות התלמודית, י. י. גוטמן / על
החסידות, מנחם ריבולוב / מחשבות על היהדות, שלמה שילר / על היהדות, א. ד. גורדון /
יעודו של עם ישראל, ש. ה. ברגמן / על השניות בישראל, ח. נ. ביאליק / הומניות
עברית, מ. בובר / תרבות וציביליזציה בישראל, צ. וויסלבסקי.
ב. לאום ומדינה: היחוד הלאומי,
מ. גליקסון / הלאומיות, ב. פ. וולטש / הרגש הלאומי אצל עם ישראל בעבר ובהווה, שלמה שילר / גורלה של הדימוקרטיה, ב. פ. וולטש / משמעת לאומית וחופש הפרט, ח. י. רות /
הדימוקרטיה וערכי האדם, ח. י. רות / האזרח והמדינה, ליאון (אריה) סימון / עקרון
המנהיג, ע. א. סימון / רעיון המרכז הרוחני במבחן, נתן רוטנשטריך.
ג. היסטוריה ותרבות: היסטוריה, ר. אמרסון / לקח בהיסטוריה -- כיצד?, ר. קבנר / שתי תקופות, שלמה שילר / באחרית
הימים, מכס נורדוי / מזרח ומערב, מ. גליקסון / ציביליזציה, ר. אמרסון / על מהותה
של התרבות, מ. בובר / על המושג תרבות, סיני אוקו.
ד. לשון וספרות: אומה ולשון, ח. נ. ביאליק / תרבות ולשון, ח. י. רות / הנחות רוחניות של ספרותנו החדשה, ברוך קורצווייל / על הסגנון, א. שופנהאור / חכמת המחיקה, ישראל כהן / בין שירה לפרוזה,
י. פיכמן / תחומי שירתנו, ש. הלקין / תכנה של הספרות הפיוטית, מכס נורדוי / על
האפוס והדרמה, י. רבינוביץ.
ה. עיונים: השתלמות מוסרית
והכרה שכלית, יוסף קלוזנר / הסתכלות בנצח, י. קלצקין / המדע והנס, ש. ה. ברגמן /
על הדת הפנימית, יוסף שכטר / מחשבה עצמית, א. שופנהאור / אושר, ניסן טורוב / על
העלבון, צבי דיזנדרוק / על המחשבה ההומניסטית, י. רבינוביץ / בין חומות הכרך, דוד
קויגן.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה