‏הצגת רשומות עם תוויות ראשית צמיחת גאולתנו. הצג את כל הרשומות
‏הצגת רשומות עם תוויות ראשית צמיחת גאולתנו. הצג את כל הרשומות

יום שני, 17 בנובמבר 2014

סוגיות ודילמות ביהדות 1



מחאת יוקר המחיה, ברלין, וה- "ירידה מהארץ"

בסוף אוקטובר – תחילת נובמבר, הייתה לי התכתבות מצערת עם חבריי ילדות, שכ"כ נעולים בדפוס חשיבה פטאליסטי... שאפילו ציטוטים מתורתנו הקדושה ומעשיי אבות, שאמורים להיות סימן לבנים... נראה שלא משפיעים עליהם כלל, כדי לחשוב, לכל הפחות, מעט אחרת.

על ישראלים החיים בחו"ל (מדובר על מאות אלפים, ויש אומרים כ- 800,000!) ועל מחאת המילקי (מידע נוסף ב- "גלובס"), אמר אחד מהם "לא להתרגש מקומץ ישראלים הזויים ומנותקים"... ואני רותח מבפנים, לא כ"כ על דברי הגנאי, אלא יותר על ההתעלמות החוזרת ונשנית מהמצב העגום, ההולך ומדרדר במדינה, בעיקר מבחינה חברתית-מוסרית... ועל העובדה שאני לא שומע אף לא הגה חלוש של דברי ביקורת עצמית ומעט צניעות.

... כאילו מדובר בספינה טובעת, שצוות הספינה לא נוטש אותה... אך גם אוסר על, ומגנה את, מי מהנוסעים המנסה בכל דרך למזער נזקים, להציל את עצמם, ולהיטיב מעט עם משפחתם.

בהמשך, כשהוויכוח התחמם, היו חברים שמחו בתוקף על הוויכוח הפוליטי, ודרשו שאפסיק להביע את דעתי בפורום הזה (וזאת למרות שאחרים כן מביעים דעתם בעניינים פוליטיים בפורום).  אין ספק שדעותיי הלא שגרתיות יכולות להוציא אדם מדעתו.

הנה תמלול וויכוח הוואצאפ, שהיה ביני לבין החבר "מא":

אני:
בהמשך למה שכתב "בש" בעניין המחאה והמחירים; המציאות היא שכמעט כל מי שעושה איזושהי מחאה, הינו (או נתפס כמי שהוא) שמאלני ואנטי-ציוני; כאילו יוקר המחיה לא נוגע לימין?! זה מצב עצוב, שמותיר את הבמה לקיצוניים.  חייבים להפסיק את ההתנהגות הזו, וליזום מחאות למיניהן, גם כשהן לא פוליטיות.  גם על אוהבי המדינה והציונים הנאמנים להראות ולקחת אחריות על המתרחש, ולנסות להפוך את המקום הזה למקום טוב יותר, נעים יותר, מוסרי יותר, הגון יותר.  על האזרח הטוב מוטלת אחריות אדירה למחות כנגד הפקרות ההפרטות ומכירת כל חלקה טובה (כמו תנובה) לידיים זרות ולכל המרבה במחיר, אפילו אם הוא גוי.

מא:
          הכל טוב ויפה.  אך כשיהודי מאיים לרדת מהארץ עקב 'מצב כלכלי קשה'...ועוד לארץ שטבחה בעמו, בעיניי זה לא שייך.  לקולא, שיצהיר שהוא יורד ללימודים, בארה"ב.

אני:
מה אתה מציע כדי לנסות לתקן את יוקר המחיה של רוב אזרחי ישראל? תנאי המחיה והטבות המדינה בגרמניה טובים יותר מאשר בישראל.  אינני רואה שזו סיבה פחות מוצדקת שישראלי יגור בגרמניה, אם זה מקום שטוב לו יותר, ולמרות ההיסטוריה...

ישראלי בברלין לא יותר גרוע מישראלי שפונה מגוש קטיף ומשרת בצבא ההגנה למדינה שהחריבה את ביתו.  מציאות לא פשוטה.

מא:
בכל זאת.  למרות הכל.  ארץ ישראל...

אני:
לא אופטימלי... אבל שניים וחצי השבטים (מפה נוספת) שבחרו, מסיבות כלכליות, לחיות מחוץ לגבולות ארץ זבת חלב ודבש... קיבלו הסכמה לכך, בתנאי שיסייעו לשאר העם בכיבוש הארץ.

מא:
לא בברלין...!  בגבולות הארץ המובטחת.  ימים יגידו. מי שירד, יירד, מהארץ להיכן יגיע.

אני:
"קדושת הארץ" מתייחסת בעיקר לתחומי "ארץ זבת חלב ודבש" ולא ל- "הארץ המובטחת"; כנ"ל לגבי המצוות התלויות בארץ.  יהודי שלא חי בתחומי "ארץ זבת חלב ודבש" מפסיד את פוטנציאל שכר המצוות שלו + זכויות וחובות נוספים... ועדיין, לא מעט יהודים שומרי תורה ומצוות חיים בחו"ל.  לגור בארץ זו בעיקר זכות; לא חובה.  יש לדאוג לדור העתיד שלנו, פה... ולמנוע (לדוגמא) מחוק הגיור לעבור.  מדינת ישראל הביאה ארצה מאות אלפי גוים... ואנחנו משלמים את המחיר.  לא שמעתי שיצא על כך כ"כ הרבה קצף כמו על היורדים.
1)    אשמח, בלי נדר, לשוחח אתך עוד בנושא, בהזדמנות אחרת... בשאיפה ללבן מושגים והגדרות השייכים ליעוד עם ישראל בארצו; הנושא המורכב הזה מטריד אותי כבר כמה שנים.
2)    בענייני ישראלים בברלין וכד'.  לידיעתך, יש בברלין מוסד דיור מוגן ידוע, השייך לקהילה היהודית... ולא מעט ישראלים (שעומדים בקריטריונים) נוסעים לסיים שם את חייהם, בחינם.  לא כולם יכולים לשלם כ- 10,000 ש"ח בחודש בדיור מוגן הגון במדינת ישראל. ולא מדובר בצעירים פזיזים....

פה נגמר הדיון... ובהמשך העלה חבר אחר את הקטע הבא:
"... ומאז חי האדם 20 שנה כאדם, מתחתן, מקבל משכנתא, מביא ילדים, עובד כמו חמור 30 שנה, כשהילדים עוזבים את הבית הוא חי לבד כמו כלב 15 שנה וכשמגיע לפנסיה חי לו 10 שנים כמו קוף. הוא קופץ מבית לבית של הילדים ועושה צחוק מעצמו על מנת להצחיק את הנכדים.
זו המציאות של החיים".

עצוב מבחינתי, שאדם (אפילו כבדיחה), לאחר דיון כזה חשוב... מדמה עצמו לבעלי חיים כמו חמור, כלב וקוף... במקום לקחת אחריות, ולהיות, פשוט, אדם טוב ואזרח טוב.


לקריאה נוספת:
-         מחשבה מדינית (וויקיפדיה)

יום רביעי, 9 באוקטובר 2013

האם יתכן ש- "אחד משלנו" בגד בנו... ולמרות זאת "אנחנו" גאים בו?



"היורדים החדשים" היא סדרת הכתבות של מתן חודורוב (ערוץ 10), שעוררה סערה ציבורית.  סערה שתמיד מתעוררת כשמדברים על הנושא הזה.  סערה, שהישראלי הגא לא יכול להרשות לעצמו לעבור לסדר היום בלי מחאה קולנית, כמעט ללא שיקול דעת.

גם אני ספגתי ביקורת על "ירידה" מהארץ... והמבקרים, ע"פ רוב, מתחלקים לשתי קבוצות:

האחת... הקבוצה של עוזי דיין – "אדם מבוסס שנהנה מפנסיה גבוהה מצה"ל ומשכורת חודשית עצומה ממפעל הפיס";  אנשים שהיו עובדי מדינה או עבדו עבור חברות ממשלתיות (כמו רפא"ל), שיצאו לפנסיה בשנות ה- 50 שלהם (בממוצע), עם פנסיות נדיבות, שרוב ציבור הצעירים והרבה אחרים, יכולים רק לחלום עליהם, כיום.

והקבוצה שניה, היא אנשים... שבנוסף לביקורת, גם הביעו, בהזדמנויות אחרות, רצון מסויים לעזוב, אם רק יכלו... אך "תקועים" במדינת ישראל, בגלל סיבות שונות (הנובעות בעיקר, מסיבות משפחתיות, העדר אזרחות נוספת, ועוד).

בשנים האחרונות מצאתי שהמבקרים החריפים ביותר של "היורדים" ושל אלו המבקרים את המצב במדינת ישראל - - הם מהפטריוטים הגדולים והציונים הגדולים - - והם הם גם המזיקים הגדולים ביותר, שפחות ופחות מעורבים במציאות העגומה... ופחות עוד יותר מנסים לתקן את הראוי תיקון.  בכך, הם רק מנציחים את המצב הקלוקל ומניחים לו להידרדר עוד ועוד... תוך כדי אמירת בוז לקופצים מהספינה הטובעת, ו- בוז לאלו שצורחים "סכנה! שרטון לפנינו"... המנסים למזער הנזקים.

"אושוויץ כמשל", הוא מאמר המאפשר, באופן קצת פרובוקטיבי, להסתכל על המצב באור שונה: "הכלכלה המודרנית מדברת על יעילות".  האם "השגת מקסימום תועלת במינימום השקעה של זמן וכסף" תהיה תמיד מטרה מקודשת?

"לפי הדו"ח, בבדיקה של הסגל הבכיר באוניברסיטאות המובילות בארה"ב נמצא כי לא רק שישראל מובילה ביצוא מוחות לארה"ב, אלא שמספר המרצים הישראלים בחו"ל רק הלך וגדל בשנים האחרונות, בעוד שבשאר המדינות תופעת בריחת המוחות צומצמה".

מי אחראי למצב הזה? 

לצערי פגשתי עשרות ישראלים (שקוראים להם בישראל "מלח הארץ") שגרו בארה"ב לכמה שנים, להתמחויות בתחום לימודיהם.  הם נחשפים שם לרמות תקצוב, השכלה, חינוך... ולרמה טכנולוגית של המוסדות להשכלה גבוהה, מכל האפשרויות שהכירו בישראל.  מה הפלא שרבים נשארים, או שאת מחקריהם הם מבצעים בחו"ל, ורק בזכות חו"ל הם גם קוטפים פירות?!

האם ראוי לציבור לגנות, באופן פומבי, מעסיק שמעניק לעובדיו את המינימום הנדרש בחוק, ואולי אפילו מעגל פינות פה ושם, כדי למקסם רווחים?  האם נכון לבקר בחריפות את המדינה שלא מגנה מספיק על החלשים, ובו בזמן מרפדת בכסף אנשים כמו עוזי דיין? או שאולי ראוי, צודק ונכון, למחוא למדינה כזו, לציוניה ולתומכיה - כפיים?

האם אריה וורשל, אחד משלושת זוכי פרס נובל לכימיה לשנת 2013... הוא אכן, כמו שכתבו ב- Ynet, "אחד משלנו" ומודל לחיקוי?? או, שהוא מודל לגינוי... כיוון ש- "הוא ירד מהארץ לאחר מלחמת יום הכיפורים ב- 1973"??

מעניין מה יאמר עכשיו שר האוצר יאיר לפיד, שביקר את ה- "יורדים" בחריפות, ואמר: "אני קצת חסר סבלנות לאנשים שמוכנים לזרוק לפח את הארץ היחידה שיש ליהודים, כי בברלין נוח יותר"... בו בזמן שהוא "בעצמו בחר ב-1997 לרדת מהארץ ולגור ולעבוד בארה"ב".

"שר המדע והטכנולוגיה, יעקב פרי, בירך על זכייתו של פרופסור אריה ורשל בפרס נובל בכימיה. "זכייתו מהווה גאווה לאומית" (Ynet).

דיי להפקרות – קדימה פיקוד ואחריות!

את הספינה, כבר לא נוכל להציל מעליה על שרטון... אבל, אם נשכיל, נוכל למזער נזקים.

אני פוגש את כל הפטריוטיים הישראלים;  רובם, מוחלשים, מיואשים, חברי ביטחון תעסוקתי, חסרי פנסיה ראויה (כן, הם גם אלו שיאמרו שהם מאושרים וטוב להם... ויש "לנו" מדינה נהדרת).  את ילדיהם הם ממשיכים לשלוח לבתי ספר ממלכתיים למיניהם, להתחנך באותם שיטות שהם עצמם, ההורים, ספגו... ללא קבלת כלים ראויים להתמודדות עם העולם שאחרי הלימודים, לקראת עתיד כלכלי-תעסוקתי נוח ובטוח יותר.

והחלק היותר בעייתי בכל זאת, זו ההתנשאות והזלזול של החזק בחלש, במיוחד במקומות העבודה.  ב- "דלתא", מנהלי העבודה (יוצאי צבא קבע, עם פנסיה בכיס) היו צועקים ורודים בעובדים, בצורה קשה (מאלצים את חלקם לבצע עבודות סבלות, כדי לחסוך בהוצאות).  אצל "רמי לוי" הייתי עד למקרה בו מנהל מחסן נתן אגרוף לעובד, שידע (כך נאמר לכולם): "אם לא מוצא-חן בעיניך" הדלת פתוחה, ואתה יכול ללכת הביתה"... ובמקרה אחר "לקחו בלי רשות והסכמה", מתלוש המשכורת 70 ₪ (כמו לעובדים נוספים)... וכשמחיתי שזו ממש גניבה... השתולל מנהל הסניף בכעס, דפק על השולחן שלו בצורה מפחידה, וצרח עליי בזעם, באיזה זכות אני אומר שהוא גנב.  אצל "יולזרי", היו צעקות והתעללויות לא מוצדקות של מנהל העבודה, ושם אפילו שכר עבודה מלא לא שילמו (שלא לדבר על תשלום חגים ופנסיה, כחוק).  וה- "חזקים" הללו, אני בטוח שחבריהם יאמרו שהם אנשים טובים ומצויינים.

השפל המוסרי-חברתי... הוא האלמנט המסוכן ביותר.
כשזכויות אדם (ועובדים) נהפכים למוצר זבל, בעיניי "החזקים", המעסיקים, המדינה, החברה... זוהי הנקודה הקריטית, שהולידה ושימנה את גרמניה הנאצית.

עצוב.


לקריאה נוספת:

יום שבת, 19 בינואר 2013

"קנאה באמונת חכמים"



קנאה באמונת חכמים, להלן (בכחול), הינו קטע ממאמר ראש גדול - עזרת נשים, מאת חנה קטן... שהופיע בגיליון 526 של עיתון "בשבע", שיצא לקראת שבת "וארא" – ראש חודש שבט ה'תשע"ג:

"... בנושא אחד ומיוחד אני מלאה התפעלות מדרך החינוך החרדית, והוא נושא אמונת החכמים של נשים יקרות אלו.  לפני מספר שנים התעורר ספק בעניין כשרות הפאות הנוכריות מתוצרת הודו, שמא אסור לחבוש אותן משום חשש עבודה זרה, מפני שמייצרים אותן משערות של נשים שגוזזות את מחלפותיהן כחלק מטקס דתי.  יום אחד נודע שהרב אלישיב זצ"ל פסק שאכן אסור לחבוש אותן כלל.  והנה, אני מגיעה לעת בוקר למרפאתי בשכונה חרדית במרכז הארץ, ולהפתעתי כל המזכירות, האחיות, הפציינטיות ובכלל — כל אישה חרדית שכף רגלה דרכה באזור, בלי יוצאת מהכלל — היתה עטורה במטפחת לראשה.  ואף היו נשים שהגדילו לעשות, ובפינות כמה רחובות התקיימו סדנאות יזומות לקשירת מטפחות, בהן שולבו הרבה יצירתיות, חוש הומור וחן.

וכששאלתי את מזכירותיי האם אין קושי להפוך תוך יממה את כל המלתחה ואת סגנון כיסוי הראש, נעניתי בנחרצות ובביטחון: "גדול הדור פסק כך, וכי יש ספק מה עלינו לעשות?" נדהמתי, ואף חשתי בלבי קצת קנאה.  ופתאום חלפו בזיכרוני תמונות של היישוב נצרים שבו התגוררנו, באופן חלקי, במשך למעלה מעשור.  כל כך אהבתי את היישוב, בכל נימי נשמתי, והנה הוא חרב.  מי יודע אם אותה אמונת חכמים היתה זורמת בעורקי אנשי שלומנו, אם היינו נשמעים פה אחד להוראת גדול הדור שלנו, ר' אברום שפירא זצ"ל, לסרב פקודה ולהתנגד בכל הכוח לגירוש — אולי החורבן היה נמנע?".

תגובתי לדברים:
לאור "המאבק" נגד תכנית ההתנתקות... התבהר לי מדוע המאבק נועד לכישלון;  שהרי קשה עד בלתי אפשרי להלחם נגד מישהו או משהו שאוהבים ומעריצים.  במקרה הזה, זו הייתה "המדינה" והממלכתיות.  בקיץ 2005 גיליתי את "סינדרום ראשית צמיחת גאולתנו".  לציבור הממלכתי פשוט חסרים כלים מתאימים להתמודד מול המדינה.  הלוואי שהאמת תחלחל לאן שצריך... כדי שהאנשים יבינו את המציאות והמצוקה בה הם נמצאים... וישכילו למצוא כלים למנוע את השבר הבא.

לקריאה נוספת:
-         כפר מימון: אין יוצא ואין בא (19 ליולי 2005)
-         המחאה נגד תוכנית ההתנתקות (וויקיפדיה)
-         מאמרים ותגובות אישיים: