יום רביעי, 7 בינואר 2015

הרב יהודה פלם, ז"ל



הלך לעולמו הגאון רבי יהודה פלאם זצ"ל • כיהן כמגיד שיעור בישיבת כנסת חזקיהו לצעירים, במשך עשרות שנים (המקור: "בחדרי חרדים", י"א טבת ה'תשע"ה, 2 לינואר 2015)... ערב שבת קודש, פרשת "ויחי".

"העמיד מאות תלמידים בשנותיו כמגיד שיעור בישיבה.  תלמידיו אהבו אותו והשתעשעו עמו בלימוד.  "גם אם בחור לא הבין וזכר את השיעור הוא היה חוזר עליו בשעת הסדר כאשר כל חפצו היה שיגדלו בתורה", מספר בוגר הישיבה".


בהסכמת המשפחה... אני מצרף להלן ברכה לבר-המצוה, שכתב הרב פלם (מאויית "בלי א'"), לקרוב משפחה, לפני כחודשיים (חשון תשע״ה):

״... פרשת בר-המצוה שלך ״חיי-שרה״ עוסקת בתחילתה בפטירת שרה אמנו ובקבורתה.  לכאורה לא מתאים לקרוא לה ״חיי- שרה״.
וכן, מצאנו בפרשת ״ויחי״ העוסקת בפטירת יעקב אבינו, וגם לה לא מתאים השם ״ויחי יעקב״.
אלא, התורה באה ללמדנו מה הם החיים האמיתיים״.
הקב״ה הביאנו לעוה"ז על מנת שננצל את חיינו לעבודתו: לימוד תורה וקיום מצוות.  אם נמלא כראוי את תפקידנו, נזכה לחיים האמיתיים, חיי הנצח – העוה"ב.  להיות דבקים בקב״ה.
הקב"ה ברא בנו גוף ונשמה... וכל תפקידנו להגביר את הנשמה על הגוף, להעלות את הגוף – את הגשמיות – לפסגות רוחניים.
אברהם אבינו מגדיר זאת בפרשתנו, בכמה מילים: "גֵּר וְתוֹשָׁב אָנֹכִי עִמָּכֶם".  וכפי שמסביר השל"ה הק': אנחנו תושבי העולם העליון, וכאן בעוה"ז שהוא פרוזדור לעוה"ב, אנו רק גרים, והרגשה זו צריכה ללוות כל אחד מאתנו.
וזו גם כוונת חז"ל: "צדיקים במיתתם קרויים חיים", כמו שנאמר על שרה ויעקב.
... השבת זו גם פרשת בר-המצוה של אבי ז"ל... שבערש"ק מלאו מאה שנה ללידתו, וזה מאוד סמלי שהנין שלו, גם כן, עולה לתורה בשבת זו".

תגובה 1:

  1. מרגש. זכינו להכיר, ולו במעט המעיד על המרובה, את האיש הצדיק-רבי יהודה פלם ז"ל. אבא שעיה זכה להיות חברו בשנות ילדותם, כשגרו כשכנים באותו בנין ברח' פבזנר 58, הדר הכרמל.
    לכשעצמי, שמעתי על יהודה כילד, כנער וכעלם צעיר...והתרשמתי. ראיתיו בבגרותו כראש משפחה, איש צנוע בעל הדרת-פנים, מקביל זולתו בחיוך ולעולם מקדים שלום. דמותו נחרטה בלבי ודיוקנו המיוחד, בזכרוני. חבל על דאבדין...

    השבמחק