מודל חדש לאכיפת מהירות בכבישים באמצעות מצלמות
תוך שימוש בתורת המשחקים, פיתחו סטודנטיות
מקמפוס טל של 'המרכז האקדמי לב' מודל שהוכיח עצמו כיעיל יותר להורדת מהירות התנועה
ולהגברת הבטיחות בכבישים
מאת: הילה פלאח
סטודנטיות
בקמפוס טל של 'המרכז האקדמי לב' פיתחו מודל חדשני להפעלת מצלמות מהירות בכבישים,
אשר בניסוי שערכה משטרת ישראל ב- 109 מצלמות ברחבי הארץ הוכיח עצמו כיעיל במיוחד. כבישי ישראל מלאים בנהגים ממהרים, ולא פעם הם
ממהרים קצת יותר מידי, עד כדי סיכון בטיחותי חמור. מצלמות המהירות המוצבות בנקודות שונות לא אפקטיביות
מספיק, בעיקר כי הנהגים למדו את מיקומן ואופן הפעלתן ויודעים להיזכר בנקודות
אלה. בדיוק לזה המודל החדש בא לתת מענה,
ולהאט את קצב התנועה.
"המודל
הזה מתחשב באילוצי המערכת השונים, ובהתאם להם בונים סידור רנדומלי של סף אכיפה כך
שהנהגים יהיו תמיד באי וודאות, וכתוצאה מכך יאלצו להוריד מהירות בכל מקום",
מסבירות חנה צור ודנית ארזי, סטודנטיות במרכז האקדמי לב שפיתחו את המודל. "ניגשנו לפתח את המודל תוך שימוש בתורת
המשחקים, כמשחק בין המשטרה לבין ציבור הנהגים.
כאשר המשטרה מעוניינת למנוע מהנהגים אפשרות ללמוד את מערכת וכך לעקוף אותה,
ויחד עם זה גם לא להביא לאכיפת יתר אשר תעמיס על בתי המשפט. המטרה היא פשוט להביא לנהיגה חוקית וזהירה בכל
מקום, תוך שימוש מושכל ונכון במערכת הקיימת".
מנחת
הפרוייקט היא ד"ר אירית נוביק.
המשמעות של השימוש במודל החדש היא שבאמצעות אותם המשאבים ניתן להביא לאכיפה
יעילה יותר, למנוע מעברייני תנועה להערים על מערכת האכיפה וכך להוריד את רמת
הסיכון בכבישים.
מקור: "השבוע" בפתח תקווה, מבית
"קו עיתונות". גיליון 1134
יום שישי, י"ג באלול תשע"ה –
28/8/2015
עמוד 24
בקיצור, המטרה היא לשגע ולהכשיל את נהגי
ישראל?!
יעני, אם הנהג הישראלי חושב שהוא
"אויבער חוכעם" או "גְּרוֹיְסֶה חוּכֶם" על המשטרה... באה ד"ר נוביק, ופיתחה
שיטה של "אויבער אויבער חוכעם".
מצער מ-א-ו-ד לגלות שיש אנשים מוכשרים
המשתפים פעולה עם "משטרת ישראל", בפרוייקט הידוע לשימצה – א'3, והמוכר
לציבור בדמות מצלמות המהירות החדשות, הפזורות ברחבי הארץ.
ראו מידע באתר המשרד לביטחון הפנים, באתר משטרת ישראל, ובאתר מיצו בדרכים: מצלמות המהירות החדשות של גאטסו – כל מה שרציתם לדעת.
עצוב מ-א-ו-ד להיווכח שאנשים מוכשרים
משתפים פעולה בתכנית שמטרתה לסחוט ולהכשיל את הנהג הישראלי, ואיננה ממוקדת להוריד
מהכביש את העבריינים המסוכנים באמת, ולהציל חיים.
היה מתאים יותר לפתח מודל חכם באמת, לגורמי
הסיכון האמיתיים, כמו:
-
זיהוי "מהירות מסוכנת" (כלומר,
"חוקית" אך שלא בהתאם לתנאי הדרך).
-
איתור נהגים שלא שמים לב למתרחש סביבם.
-
ניתוב מקסימאלי של כח האדם במשטרה (כולל
מתנדבים), לשם אכיפה איכותית, בשטח (ולא רק בשלט רחוק); כולל ייעוד שוטרים לוויסות
וכיוון תנועה במקומות פקוקים ובעייתיים.
... מטריד מאוד ש- "מיטב המוחות"
של ישראל, ממשיכים, כאילו בזדון, להתמקד במהירות מופרזת; שכבר הוכח, שחלקה בתאונות קטלניות, הוא שולי ביותר.
הביטוי "יעיל במיוחד", הזכיר לי
את המאמר "אושוויץ כמשל: האם יעילות היא מטרה מקודשת?".
כל מי שעוזר לשכלל את שיטת האכיפה הקלוקלת
הזו (שעדיין חביבה על משטרת ישראל) לא רק שאינו מסייע בהצלת חיים... אלא ההפך הוא
הנכון; לא עלינו, רח"ל.
צר לי לקלקל את החגיגה, אבל חייבים להפסיק
לשחק... ולעצור את המגמה הזו, של התרכזות בטפל, ולא בעיקר.
עם התנהלות כזו מה הפלא ש- ישראל נתפסת כמעצמת חדשנות – אבל דורגה במקום ה-22 בלבד במדד העולמי?
"כל מדינה חייבת למצוא את השילוב הנכון של צעדי מדיניות כדי לקדם
חדשנות ולממש את הפוטנציאל היצירתי של הכלכלה שלה", אמר מנכ"ל WIPO, פראנסיס גורי, בדברי ההסבר
למדד.
לקריאה נוספת 1:
-
תאונות דרכים: יותר מ-250 הרוגים מתחילת השנה (ספטמבר 2015)
לקריאה נוספת 2:
-
מהירות, אכיפה, מצלמות – ואמונה (חלק א')
-
המהירות, המצלמות והבטיחות: אמונה ואינטרסים (חלק ג')
לקריאה נוספת 3:
-
רוע לצד חדשנות: הנס הכלכלי של היטלר (ינואר 2014)
10 דוגמאות ל- Erratic driving
האכיפה לא עובדת: הרבה יותר דו''חות, הרבה יותר הרוגים
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/261981.shtml
מתחילת 2015 עלה מספר דו"חות התנועה שרשמה המשטרה לנהגים בכ-23%, ומספר הדו"חות שהפיקו מצלמות המהירות עלה ב-26%. אלא שלמרות הזינוק באכיפה, מצב הבטיחות הידרדר. מספר ההרוגים בתאונות עלה מתחילת השנה ב-14% ומספר התאונות הקטלניות עלה ב-12%.
שנת 2015 צפויה להסתכם כאחת השנים הקטלניות ביותר על כבישי ישראל בשנים האחרונות, והיא חותמת שלוש שנים רצופות של עליה במספר ההרוגים והנפגעים.
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/270333.shtml
לדברי מבקר המדינה, מערך מאות מצלמות תנועה דיגיטליות (פרויקט א3) שהחל לפעול בחודש מרץ 2012, ומטרותיו העיקריות היו הגברת הבטיחות בדרכים ובכלל זה הפחתת מספר ההרוגים, נחל כישלון חרוץ
השבמחקhttp://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4770401,00.html
ראש אגף התנועה: "יש לנו אטימות ציבורית, ממשלתית ומשטרתית לתאונות הדרכים"
השבמחקhttp://www.themarker.com/dynamo/1.2898407
ניו-יורק: עשיתם תאונה? המשטרה תוכל לבדוק אם השתמשתם בטלפון בזמן התאונה
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/305347.shtml
אפילו שופטי תעבורה מתחילים להשתכנע: המהירות המותרת בכביש 44 שליד אזור התעשייה בחולון, שבו אוכפת המשטרה מהירות באינטנסיביות, נמוכה מדי יחסית לתנאי הדרך.
השבמחקhttp://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5015417,00.html
האם המדינה תאלץ להשיב לנהגים את הקנסות ששלמו לאחר שצולמו במצלמות א3?
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/448360.shtml
מודים באשמה: מצלמות המהירות לא קשורות לבטיחות בדרכים
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/459464.shtml
הפרקליטות הורתה למשטרה להפסיק לחלק דוחות ממצלמות המהירות החדשות לאחר שנמצאו לא אמינות
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/479469.shtml
מצלמות המהירות: המדינה עלולה להיתבע במאות מיליוני ש''ח
http://rotter.net/forum/scoops1/479593.shtml
מומחה שבדק את מצלמות המהירות: "היו סטיות של 100 קמ"ש"
https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5284221,00.html
חשיפה: ניסוי האמינות החשאי שסיבך את המשטרה
השבמחקhttps://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5303933,00.html
בית המשפט: מצלמות המהירות לא אמינות, תקף בחריפות את המשטרה והבדיקות - ''בגדר שמועה''
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/499714.shtml
לתשומת לב הנוהגים בכביש 22 עוקף קריות : המשטרה פרסה קרוב ל 16 מצלמות תנועה ״טקטיות״
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/509738.shtml
האח הגדול: המשטרה התקינה עשרות מצלמות לתיעוד משתמשי הדרך
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/526381.shtml
נציב התלונות: המשטרה הטעתה בכוונה את בית המשפט
השבמחקhttps://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5450412,00.html
נציב תלונות הציבור, דוד רוזן, ממליץ היום (ב') ליועץ המשפטי לממשלה לנקוט צעדים פליליים נגד תובעים במשטרה, בטענה כי אלה הסתירו מבית המשפט ומצוות ההגנה במכוון חומרים הקשורים לאמינות מצלמות המהירות. כמו כן המליץ... להדיח את נצ"מ שרית פיליפסון, ראש לשכת התביעות במשטרת התנועה, בעקבות רשת הסתרה ושקרים של התביעה המשטרתית בבית המשפט.
נהגים, עברתם על החוק? מורי הנהיגה ידווחו עליכם, רק אל תקראו להם שטינקרים: ''אנחנו לא מלשינים''
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/529645.shtml
18 תובעים נטשו את מחלקת התביעות באגף התנועה בתקופת נצ''מ שרית פיליפסון ועזבו את המשטרה בגלל יחס משפיל מצידה
השבמחקhttp://rotter.net/forum/scoops1/546535.shtml
המשטרה תפסה נהג ב-242 קמ''ש, כתב האישום בוטל לאחר שעורך דינו של הנהג ביקש לחקור בנושא את מומחי המשטרה, חזרה בה המשטרה מכתב האישום (כלכליסט)
השבמחקhttps://rotter.net/forum/scoops1/593932.shtml
הקופה של מצלמות המהירות: כ-600 מיליון שקל בארבע שנים
חוק ההסדרים חושף: יופסק השימוש במצלמות המהירות
השבמחקhttps://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3838095,00.html
מתברר כי פרויקט הדגל של המשטרה והמשרד לבטחון פנים לא הביא לירידה במספר תאונות הדרכים או ההרוגים
התקנות החדשות של משרד התחבורה: חציתם כביש והסתכלתם בנייד - צפו לקנס
השבמחקhttps://rotter.net/forum/scoops1/675760.shtml
מערכת "עין הנץ" שמפעילה המשטרה בכבישים עשויה להיחשף בבג"ץ
השבמחקhttps://www.calcalist.co.il/local_news/car/article/Hk00wr3equ
במשטרה מעדיפים לתפוס נהגים בכביש 1 היכן שקל, ולא היכן שמסוכן
השבמחקhttps://rotter.net/forum/scoops1/703705.shtml
נסיעה פרועה, דיבור בטלפון וחצייה באדום: רוב הישראלים חשים סכנה כשהם רואים שליח
השבמחקhttps://rotter.net/forum/scoops1/744697.shtml
4,000 מצלמות, וקנסות לפי מהירות ממוצעת: התוכנית החדשה למאבק בקטל בכבישים
השבמחקיצוין כי ישראל נמצאת כיום בפיגור גדול אחרי המתקדמות במדינות מערב אירופה מבחינת הקטל בדרכים, עם 6 הרוגים לכל מיליארד ק"מ שנוסעים כלי רכב בארץ, כפול משיעור ההרוגים באירופה.
https://www.ynet.co.il/news/article/skdurmva9