יום שלישי, 19 באפריל 2016

כביש 772 (33 שנה)?!



הבוקר (19.4.2016) נפתח לתנועה כביש דשנים במפרץ חיפה, אחרי יותר מעשור של הליכי הקמה וסלילה.  הכביש, שמספרו 772, מוביל מאזור התעשיות הפטרוכימיות לכיוון כביש 70 ומשם למרכז הארץ – בלי לעבור בדרך ההסתדרות (כביש 4) ובצ'ק-פוסט.  הכביש החדש נמצא צפונית-מערבית לקריית אתא, ואורכו 5 קילומטרים (אחיה ראב"ד)

 
ע"פ אתר תכנון ובניה של משרד הפנים התקבלה התכנית ב- 3 לפברואר 1983.
ב- 1 למאי 1984 פורסמה ברשומות הודעה על הפקדת התכנית.  ילקוט פרסומים מס' 3050, עמוד 2056:

הקרקע הכלולה בתכנית זו נמצאת בעמק זבולון, תוואי הדרך מתחיל ממזרח לקיבוץ יגור, עובר על הגבול שבין שדות כפר חסידים ויגור, ממשיך לאורך גבולו המזרחי של ביח"ר דשנים ומגיע עד החלק הדרומי של אזור תעשיה בקרית־אתא.

עיקרי הוראות שינוי התכנית... דרך פרברית מהירה, בהתאם לתכנית מיתאר ארצית לדרכים; דרך זו תנקז את התנועה בין הקריות ואזור התעשיה שבמפרץ חיפה לבין מרכז ודרום הארץ – דרך יקנעם וזכרון יעקב..."

ב- 28 ליולי 1991, פורסם ברשומות אודות אישור התכנית.  ילקוט פרסומים מס' 3907, עמוד 3277.

נתקבלה "תכנית מס' ג/ 1022 – דרך מס' 772, דרך דשנים, קטע מקיבוץ יגור עד אזור תעשיה קרית אתא"

בנובמבר 2009, פורסם במקומון קריות של Ynet:  כביש 772 מצומת דשנים לצומת יגור יוצא לדרך.  מדובר בפרויקט גדול, בעלות של עשרות מיליוני שקלים, שהשלמתו תסתיים בתוך כשלוש שנים.

באתר משרד התחבורה נכתב: לוח זמנים משוער לסיום ביצוע: ספטמבר 2013.  אך בתקציב כולל של כ- 190 מיליון ₪ (ולא "כמה עשרות מיליונים").


כביש דשנים, המחבר את כביש 70 לדרך חיפה בקרית אתא ולאזורי התעשייה הפטרוכימית ובתי הזיקוק, ינקז את תנועת המשאיות ומכליות המובילות חומרים מסוכנים לכיוון דרום ומרכז הארץ ויפחית את עומסי התנועה בכניסה וביציאה למטרופולין חיפה מכיוון מזרח (צומת יגור).

מדובר בכביש בינעירוני חדש באורך של כחמישה קילומטרים, הכולל גשר באורך של 300 מטרים מעל נחל ציפורי.

שר התחבורה ישראל כץ, אמר:
"פעלתי לזירוז פתיחת כביש דשנים, בשל הצורך הדחוף למנוע מעבר של חומרים מסוכנים באזורים מאוכלסים במפרץ חיפה".

ראש עיריית קרית אתא, יעקב פרץ, אמר:
"מדובר ברעיון שיזמתי לפני 15, תוך מאבקים בוועדות התכנון השונות.  תודות למשרד התחבורה, הרעיון הפך למציאות שתשנה את פני התחבורה באזור".


לסיכום,
מיום שהוגשו התכניות עד פתיחת הכביש (שאורכו כ- 5 ק"מ בלבד), עברו יותר מ- 33 שנה!

ע"פ כתבה מ- 19 לאוגוסט 2014: "הכביש צפוי להיפתח בסוף חודש אוקטובר".  כלומר, הכביש כבר היה מוכן ב- אוקטובר 2014?!?  "העבודות כוללות ביצוע מבנה כביש, אספלט, תאורה, רצועות גינון ופתרונות ניקוז אזוריים. עלות הפרויקט: כ- 30 מיליון שקלים".

מה קרה מאוקטובר 2014 עד היום?
איך "עשרות מיליונים" התנפחו לכ- 200 מיליון?

מי שמכיר קצת את ההיסטוריה התחבורתית של אזור מטרופולין חיפה (מקור), מכיר את התכנון הלקוי להחריד של עורקי התחבורה, במקום כה מרכזי וחיוני במדינת ישראל, הן לאזרח מן השורה והן למפעלים באזור (כולל נמל חיפה, כמובן).

לקריאה נוספת וכדי לטעום מהבלגן:
-         תגובה בפורום פורום תכנון עירוני, אזורי ותשתיות, של "תפוז" (מרץ 2010)
-         התבקעות הבטון ברכבת לירושלים (ינואר 2016)


7 תגובות:

  1. כביש 772 בין דשנים ליגור תאונה קשה. מדובר בתאונה חזיתית. עדכון: 4 הרוגים
    http://rotter.net/forum/scoops1/345059.shtml

    השבמחק
  2. "אסון שצפו מראש": מדינה בפקק - חלק ראשון
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5066343,00.html

    השבמחק
  3. באיחור של 47 שנה – "נזכרה" עיריית בני ברק להפקיע שטח בלי להודיע
    https://www.themarker.com/realestate/1.5727692

    השבמחק
  4. במשרד טרם התאימו את הרישיון הישראלי לתקן האירופי, חרף התחייבות בת 18 שנה
    https://rotter.net/forum/scoops1/586029.shtml

    השבמחק
  5. העומסים הכבדים בכביש 5: ראשי רשויות בשרון וביו''ש במכתב דחוף לשר התחבורה בצלאל סמוטריץ'
    https://rotter.net/forum/scoops1/586161.shtml

    השבמחק
  6. עדיין אין רמזור בצומת הכניסה למפעל דשנים - ועקומת התאונות עולה ועולה
    ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הידיעה.
    http://mynetkrayot.co.il/חדשות/עדיין-אין-רמזור-בצומת-הכניסה-למפעל-דשנים-ועקומת-התאונות-עולה-ועולה-422312/8

    השבמחק
  7. שרת התחבורה מירי רגב, בוחנת אפשרות לנתיב תחבורה דרך הים כפתרון לבעיית הפקקים
    https://rotter.net/forum/scoops1/645100.shtml

    השבמחק