יום חמישי, 27 ביולי 2017

על סכנת "המדרון החלקלק"

1.
להלן קטעים נבחרים ממאמרו של אליקים רובינשטיין (פורסם בתקופת כהונתו כיועץ המשפטי לממשלה), על סכנת "המדרון החלקלק" (אתר "דעת"):
[הקישורים המוטמעים וההדגשות הם יוזמה שלי, להרחבת אופקים]

"נמצאנו למדים בצורות שונות שעניינים שיש בהם חריגה מן הנורמות הבסיסיות מחייבים זהירות רבה מאין כמוה, שלא יימצא מי שיגלה בהם פנים שלא כהלכה, ותיפרץ הפרצה.

ספר המוסר "מסילת ישרים" (ר' משה חיים לוצאטו, איטליה-הולנד-א"י, המאה הי"ח) עוסק במקומות רבים בחשיבות ההרגל החיובי, ובסכנתו של הרגל שלילי מעין המדרון החלקלק שבענייננו:
"הנה עניין הזהירות הוא, שיהיה האדם נזהר במעשיו ובענייניו, כלומר מתבונן ומפקח על מעשיו ודרכיו, הטובים הם אם לא, לבלתי עזוב נפשו לסכנת האבדון, חס וחלילה, ולא יילך במהלך הרגלו כעיוור באפלה" (מסילת ישרים, ראש פרק ב).

אכן, הגזֵרה והגזֵרה לגזֵרה ידועות הן בחיי המעשה ובמשפט המודרני בפעולות הבאות למנוע את סכנת המדרון החלקלק: שמה שנראה לנותן הוראה או הסכמה כדבר ראוי עלול לשמש לבעלי כוונות לא טהורות, ולעתים אף לתמימים, פתח שראשיתו קופו של מחט וסופו פתחו של אולם, למעשים שאינם ראויים וגם לעבֵרות.  וראוי שתהא מוטלת לפתחם של מקבלי ההחלטות בימינו השאלה: איזו היא דרך שיבור לו האדם כדי שלא יידרדר במדרון זה?

השופט בך (בבג"צ 6032/99 רשת חברת תקשורת והפקות (1992) בע"מ נ' רשות השידור, פ"ד נ"א(2) 790, 807) מתאר את התפתחות "המדרון החלקלק": "תחילה נקבעו כללים, על סמך חוות הדעת של היועץ המשפטי לממשלה ופסיקת בית המשפט.  לאחר מכן סוטים מהכללים, וכאשר מוגשת על כך תלונה, מתקנים את הכללים על מנת להתאימם לסטיות" (וראה בדומה דברי הנשיא ברק בבג"צ 16/96 ליאור חורב נ' שר המשטרה, פ"ד נא(4) 1). והדברים מדברים בעד עצמם.

סוף דבר
ניסיון החיים מורה שפרצות עלולות להתרחב ושבעלי האחריות צריכים לעמוד בפרץ... הכרת טבע האנוש מזהירה אותנו בכל לשון של אזהרה ומדליקה כל נורה אפשרית שלא להגיע למצבים אלה... וכבר אמר הנשיא לנדוי (בבג"צ 320/80 קואסמה נ' שר הבטחון, פ"ד ל"ה(3) 120): "תמיד שמנו מבטחנו בכך, שאצלנו אין קולו של החוק נדם אפילו בשאון מעשי האיבה שמסביב".  והוסיף השופט חיים כהן: "ומה נשתנתה לחימת המדינה מלחימת אויביה, שזו נלחמת תוך כדי שמירת החוק, ואלה נלחמים תוך כדי הפרת החוק" (שם, עמ' 132).  אכן, לחימתנו אינה כלחימת אויבינו, ועלינו לשמור שהיא תמשיך להיות כן".
[עד כאן ממאמרו של השופט רובינשטין]


2.
על סכנת המדרון החלקלק, אמר כב' השופט עופר נהרי (תת"ע 24121-10 מ.י. ענף תנועה ת"א נ' מנחם), בהכרעת הדין, כשהרשיע רוכב אופנוע שנסע על המדרכה, דברים חשובים ביותר:

"הבעתי זה מכבר את עמדתי (למשל בתיקים 32606/08 ו- 29683/09) כי לטעמי משסייג המחוקק את האיסור המצוי בתקנה 38(א) לתקנות התעבורה במילים "... אלא לשם חצייתם כדי להיכנס לחצרים או לצאת מהם", אין הכוונה למתן דרור לנוע על מדרכות ללא הגבלת מרחק, אלא, לשיטתי, הכוונה היא לצימצום למינימום ההכרחי את מרחק הנסיעה של רכב על מדרכה, וכל זאת כדי להימנע ככל הניתן מלחשוף את הולכי הרגל (שהמדרכה אמורה להיות מבצרם) לסכנה ולאי נוחות שבתנועת כלי רכב על המדרכה.

הנאשם ציין בפני כי נסיעתו על המדרכה נעשתה במהירות שלא עולה על 10 קמ"ש תוך שהוא נזהר, כדבריו, שלא להתקרב להולכי רגל.

צר לי, אך אינני סבור כי יש בידי להוציא מסר המתיר את נסיעתו של אופנוע במשקל 200 ק"ג (או בכל משקל אחר) על מדרכות שלא לצורך.

יש לזכור כי מדרכות משמשות בין היתר גם ילדים, קשישים, עגלות עם תינוקות והוריהם.



אינני סבור כי ראוי שייצא מבית המשפט מסר המסכן את בטחונם של הולכי רגל אלה ואחרים על מדרכות או מסר אשר יגרע משלוות נפשם ונוחיותם של הולכי רגל אלה ואחרים אשר לגיטימית מצפים הם שהמדרכה תהיה מקום בטוח ושלו עבורם.

דומני כי יהיה זה אך סביר גם לומר שקרוב לודאי שגם הנאשם הנכבד עצמו לא היה רוצה, דרך משל, כי מי מבני משפחתו, צעיר או מבוגר, ייצא ברגל מחצר של בית למדרכה ויתקל שם לפתע באופנוע במשקל 200 ק"ג (או בכל משקל אחר כאמור) אשר נע לאורכה של המדרכה במהירות של 10 קמ"ש (שהיא אגב מהירות של כ- 3 מטרים לשניה).

המחוקק השלים אמנם עם סיכון מסויים בקובעו את הסייג של הצורך של רכב להיכנס או לצאת מחצרים (והצורך בענין זה הוא כמובן מובן והכרחי) ואולם דומני כי הפרשנות שיש ליתן להיתר זה צריכה להיות פרשנות מצמצמת, ולא כזו, בכל הכבוד, העלולה אולי להפוך את השימוש בסייג הנ"ל למדרון חלקלק שבו מותרת כביכול כל נסיעה על המדרכה תהא כברת הדרך אשר תהא אשר עליה יחליט כל נהג כראות עיניו ונוחיותו, להבדיל מכראות ההכרח המינימלי.

במקרה הנתון שבפני ייאמר אם כך לסיכום כי ראשית לא עמדה ההגנה בנטל להראות ראשית כי מתקיים הסייג, ולסתור כי אין מתקיים הסייג.
ושנית, ואף לו הייתי קובע כי מתקיים הסייג וכי יש במקום חצרים בדמות חניה מאושרת כדין על המדרכה, עדיין נותרתי עם בחירתו של הנאשם לנוע 60 מטרים לאורכה של המדרכה מקום שלא נסתר כי ניתן היה להימנע מכך ולנוע תחת זאת על המדרכה כברת דרך קצרה בהרבה בת 3 מטרים להשגת מטרה דומה.

לאחר כל אלה... מורשע בזאת הנאשם בעבירה שיוחסה לו בכתב האישום.

ניתנה היום, 14 נובמבר 2011, במעמד הצדדים


3.
מתוך הקוד האתי של מד"א, המחייב את עובדי, מתנדבי ושלוחי מד"א... אך נראה שהקוד לא באמת מחייב את כולם (לכאורה):
מד"א יכבד... את חוקי מדינת ישראל / מד"א יפעל להקל על הסבל האנושי בכל מקום בו יימצא ולהגן על חייו ועל בריאותו של כל אדם / מד"א יפעל לקדם סובלנות, ידידות, שיתוף פעולה ושלום אמת בין כל בני האדם / מד"א יפעל לרווחת הקהילה.



כאשר רוכב נוסע כ- 24 מטר על המדרכה, לפעמים תוך זגזוג בין הולכי רגל, וחונה באורח קבע ויומיומי על המדרכה, באופן לא חוקי בעליל – הוא מסכן חיים!


4.
כאשר שוטרים חונים על מעבר חציה – מקום שאמור להיות מבצרם של הולכי הרגל – הם מסכני-חיים (וגם זו כבר תופעה הרווחת יותר מידיי)!!



התנהלות כזו, גם סותרת (לכאורה) את חזון וערכי משטרת-ישראל:
"השוטר יפעל לאכיפת החוק במסגרת הסמכויות וההוראות, תוך ציות לחוק".

"דן" לא טרחו להשיב לפנייתי

אוטובוס חונה, וחוסם נתיב נסיעה


כשמתרגלים לנהוג תוך סיכון חיים ובניגוד לחוק, הרשויות לא פועלות מספיק לחינוך הציבור ואינן דואגות לאכיפה איכותית בתוך הערים... הן יוצרות, במו ידיהן, "מדרון חלקלק", המביא (את כולנו) לסכנת חיים.
כהות החושים, בין המותר והאסור, בין האפשרי והמסוכן... טומנים בחובם סכנת מוות!!!


5.
במחצית הראשונה של 2017, בעיר ניו-יורק (שמספר תושביה דומה למספר תושבי מדינת ישראל, אך צפיפות האוכלוסין בעיר הזו הוא פי 30(!))... נהרגו 96 בני-אדם... בעוד שבמדינת ישראל נהרגו 196 בני-אדם (יותר מפי 2)!! בחודש יוני 2017 נהרגו בעיר ניו יורק 18 בני-אדם, בעוד שבמדינת ישראל נהרגו 46 בני-אדם (פי 2 וחצי).

אחרי שמשטרת ישראל אימצה את מדי משטרת ניו יורק, אולי הגיע הזמן ללמוד מהם גם איך באמת מצילים חיים?

המדהים הוא, שברשימת ה- NYPD ל- 26 הגורמים לתאונות דרכים:
1.    לא נמצא "מהירות מופרזת".
2.    במקום הראשון (ובהפרש ניכר מהגורם במקום השני) מצויין: "הסחת דעת וחוסר תשומת לב".


6.
חינוך לנהיגה אחראית, אכיפה רצינית ואיכותית, והצלת חיים – חייבים להתחיל בתחום הרשויות המקומיות (ע"י משטרת ישראל והפיקוח העירוני).  באמצעות אכיפת:
-         עבירות חניה בניגוד לתמרורי וסימוני כביש
-         חסימת נתיבי נסיעה
-         נסיעה וחניה על המדרכה (רכבים ודו-גלגלי)
-         אכיפת המגיפה הלאומית של נסיעה וחניה נגד כיוון בכביש דו-סיטרי (ראו להלן תקנה 72א(1)).
-         עצירה בתמרור עצור.


ע"פ תקנות התעבורה – פרק "מקומות אסורים בעצירה, בהעמדה ובחניה" – תקנה 72א(1):
"לא יעצור אדם רכב, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד, כולו או חלק ממנו... בצד שמאל של הדרך אלא אם הכביש הוא חד-סטרי, או בניגוד לכיוון הנסיעה...".

רחוב איכילוב (דו-סיטרי), פתח תקווה


אם הרשויות והמשטרה בוחרים בזדון להמשיך לסכן את חיי הציבור, לא לחנך ולא לאכוף (או לאכוף נקודתית וסלקטיבית)... אז רצוי להסיר תמרורים וכד', שלא לגרום לציבור עבריינות מיותרת.


7.
בכמה רשויות מקומיות השיבו לי פקחים עירוניים, שהם אוכפים רק עבירות תנועה שבאפליקציה, איתה הם עובדים... ועבירות חניה הם אוכפים בסלקטיביות רבה: "הוראה מגבוהה, עקב מצוקת חניה".  נראה לי חוסר אחריות משווע להתיר חניה בניגוד לחוק ובאופן מסכן חיים (כנ"ל), בגלל מצוקת חניה!


8.
אסיים שוב מדברי השופט רובינשטיין:
ניסיון החיים מורה שפרצות עלולות להתרחב ושבעלי האחריות צריכים לעמוד בפרץ... הכרת טבע האנוש מזהירה אותנו בכל לשון של אזהרה ומדליקה כל נורה אפשרית שלא להגיע למצבים אלה...


לקריאה נוספת:
-         תוצאות גוגל: המדרון החלקלק 
-         המדרון החלקלק (וויקיפדיהובאנגלית: The slippery slope



25 תגובות:

  1. מאי 2015
    אבסורד: יותר הרוגים - דווקא על מעברי חציה
    מספר הולכי הרגל שנהרגו במעברי חציה בשנת 2014 הוא הגבוה ביותר בשש השנים האחרונות.
    http://www.nrg.co.il/online/1/ART2/695/777.html

    מאי 2017
    בפתח תקוה נפגעו 94 הולכי רגל במעבר חציה בשנת 2016, אחד נהרג.
    אבסורד: למעלה ממחצית מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות דרכים בשנת 2016 חצו את הכביש במעבר חציה.
    https://www.ptnow.co.il/articles/3017/

    יוני 2017
    4 מיליארד שקלים יאושרו למלחמה בתאונות הדרכים
    http://rotter.net/forum/scoops1/408632.shtml

    התוכנית למאבק בתאונות הדרכים: אוסף של תוכניות ישנות ותקציבים שכבר שוריינו
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4976033,00.html

    במקום לגלגל אחריות, ישראל כ"ץ חייב להילחם בתאונות הדרכים - זו אחריותו
    http://www.themarker.com/opinion/1.4180793

    השבמחק
  2. ישראבלוף אחד גדול: הסיפור הלא ייאמן על מצלמות המהירות
    http://rotter.net/forum/scoops1/419711.shtml

    השבמחק
  3. הולכת רגל נפצעה בינוני לאחר שנפגעה מאופניים חשמליים בפתח תקווה
    http://rotter.net/forum/scoops1/420028.shtml

    השבמחק
  4. יוני 2015
    "המדרכות שייכות להולכי רגל ולא לפתרון מצוקות חניה"
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4666651,00.html

    ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד אמסלם, דנה במצב הבלתי נסבל במרכזי הערים - מדרכות חסומות על-ידי מכוניות והיעדר האכיפה בנושא. כתוצאה מכך הולכי רגל נדרשים לרדת לכביש, חלקם עם עגלות תינוק.

    ישראל 2017
    המצב הולך ומדרדר. אין אכיפה עירונית, ואיש הישר בעיניו יעשה!

    השבמחק
  5. עבריין תנועה בחסות אופנוע של איחוד הצלה - שלא בתפקיד - סכנה סכנה סכנה
    http://cafe.themarker.com/post/3405201/

    השבמחק
  6. תיעוד: שוטרים שותים ומדברים בסלולרי בזמן נהיגה
    http://rotter.net/forum/scoops1/450607.shtml

    השבמחק
  7. פרסום ראשון: דאגה בצה''ל מריבוי דו''חות התנועה
    http://rotter.net/forum/scoops1/467577.shtml

    השבמחק
  8. שימוש בטלפון מגדיל פי 10 את הסיכוי לתאונת דרכים
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5239469,00.html

    השבמחק
  9. אמש בפתח תקווה - עצר להולכת רגל במעבר חצייה ושילם על זה ביוקר
    http://rotter.net/forum/scoops1/472509.shtml

    השבמחק
  10. ב 2017 עליה של 72% בצעירים שנהרגו בלילה בתאונות דרכים בתחום העירוני
    http://rotter.net/forum/scoops1/475379.shtml

    השבמחק
  11. 2017
    ראש העיר תוקף את המשטרה: כל היום דו''חות שווא / חניה נגד כיוון התנועה‎
    http://rotter.net/forum/scoops1/487311.shtml

    2010
    בשם משפחתי שאינה: כך נשנה את הנהג הישראלי. חניה נגד הכיוון, בתור התחלה
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3870061,00.html

    2009
    בעניין: דו"ח חניה נגד כיוון התנועה
    https://www.carsforum.co.il/vb/showthread.php?264389-%D7%93%D7%95-quot-%D7%97-%D7%97%D7%A0%D7%99%D7%94-%D7%A0%D7%92%D7%93-%D7%9B%D7%99%D7%95%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%94/page2

    השבמחק
  12. תיעוד אכיפה מהמצלמות הטקטיות של אגף התנועה- נהגים חוצים ברמזור אדום
    https://www.facebook.com/israelpolice/videos/1941203395901753/
    http://rotter.net/forum/scoops1/486019.shtml

    השבמחק
  13. קרית אונו. צפו תאונת דרכים אתמול: רוכב אופניים חשמליים שחשב שהוא לבד בכביש
    http://rotter.net/forum/scoops1/489659.shtml

    השבמחק
  14. פרוייקט מיוחד: מדרכות אדומות: הערים המסוכנות ביותר בישראל להולכי הרגל (פתח תקווה, מקום 5)
    http://rotter.net/forum/scoops1/492794.shtml

    השבמחק
  15. מעל החוק: שוטרים החנו ניידות בשולי כביש ראשי - כדי לאכול פיצה
    ממשטרת ישראל נמסר: "מבירור שערכנו עולה כי התנהלות השוטרים במקום אינה עומדת בקנה אחד עם הערכים וכללי ההתנהגות המצופים משוטר המשרת במשטרת ישראל...".
    http://rotter.net/forum/scoops1/507121.shtml

    השבמחק
  16. האזינו - התקשר לדווח על תאונה אחרת ב -443, וברקע נשמע האוטובוס מתהפך
    http://rotter.net/forum/scoops1/532218.shtml

    השבמחק
  17. פרסום ראשון - התאונה בכביש 443: לנהג האוטובוס שהתהפך יש 29 הרשעות תעבורה קודמות
    http://rotter.net/forum/scoops1/532569.shtml

    השבמחק
  18. עיריית פתח תקווה ערכה הרמת כוסית בסגולה - המוזמנים חנו על המדרכה ואיי התנועה
    http://mynetpetahtikva.co.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA/%D7%94%D7%A2%D7%99%D7%A8%D7%99%D7%99%D7%94-%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%94%D7%A8%D7%9E%D7%AA-%D7%9B%D7%95%D7%A1%D7%99%D7%AA-%D7%91%D7%A1%D7%92%D7%95%D7%9C%D7%94-%D7%94%D7%9E%D7%95%D7%96%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%97%D7%A0%D7%95-%D7%A2%D7%9C-%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%9B%D7%94-%D7%95%D7%90%D7%99%D7%99-%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%95%D7%A2%D7%94-378266/7

    השבמחק
  19. תיעוד נדיר: ''האנשים שניצלו ממוות ברגע האחרון''
    כ-5,000 ישראלים לוקים מדי שנה בדום לב, אך רק כ-6% מהם - פחות מ-300 בני אדם נותרים בחיים - מחציתם במחיר כבד של נזק מוחי.https://rotter.net/forum/scoops1/568603.shtml

    השבמחק
  20. תיירים המבקרים בישראל ונחשפים לראשונה לנעשה במדרכות ערינו, מגיבים בתימהון מהול בחרדה. בתחילה הם מניחים שהגיעו בזמן אירוע מיוחד שבגינו התירו הרשויות באופן חד־פעמי לכלי רכב לעלות על מדרכות ולהישאר עליהן. כשהם מפנימים כי זו השגרה אצלנו, הם מחפשים הסבר הגיוני. "אהה... זה המצב הביטחוני", אמר בטון כל יודע אורח מסקנדינביה, תוך שאנחנו צועדים זה מאחורי זה, מפלסים דרכנו בין מכוניות חונות בלי חמלה על המדרכה.
    https://www.themarker.com/dynamo/cars/.premium-1.7792885

    השבמחק
  21. http://mynetpetahtikva.co.il/חדשות/עיריית-פתח-תקוה-סירבה-להציב-שילוט-של-חניית-נכים-אז-רעות-צבעה-אותה-בעצמה-408065/8
    בעקבות פניית מערכת מיינט לעיריית פתח תקוה הוצב תמרור גם מצידו השני של העמוד, כך שהבאים משני הכיוונים יכולים לראותו.

    ע"פ תקנות התעבורה – פרק "מקומות אסורים בעצירה, בהעמדה ובחניה" – תקנה 72א(1):
    "לא יעצור אדם רכב, לא יעמידנו, לא יחנהו ולא ישאירנו עומד, כולו או חלק ממנו... בצד שמאל של הדרך אלא אם הכביש הוא חד-סטרי, או בניגוד לכיוון הנסיעה...".

    באופן תמוה ומסוכן... העירייה לא קונסת נהגים שחונים ככה, בצד השמאלי של הרחוב, ונגד כיוון התנועה... ובכך מעודדת את ההפקרות והבלאגן.

    השבמחק
  22. כמעט מחצתי אותם למוות, עניין של חלקיק שנייה / ג'ודי ניר-מוזס-שלום
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5614975,00.html

    השבמחק
  23. סינגפור: רכבת על קורקינט במדרכה? תיכנס לכלא
    https://rotter.net/forum/scoops1/583529.shtml

    השבמחק
  24. פברואר 2019
    תופעה: שוטרים תובעים אזרחים בבית המשפט על שיימינג והוצאת דיבה
    https://rotter.net/forum/scoops1/535803.shtml

    פברואר 2021
    עורך הדין שפתח מפעל תביעות לשון הרע של שוטרים נגד אזרחים
    https://rotter.net/forum/scoops1/683311.shtml

    אפריל 2021
    דורית נהרגה בתאונה – משפחתה נדרשת לשלם לנתיבי ישראל על הנזק
    https://www.mako.co.il/news-israel/2021_q2/Article-55c1aa15abf0971026.htm

    מאי 2021
    חברת הרמזורים למשפחת ההרוגה בתאונה: שלמו על הפגיעה ברמזור | רק אחרי פניית N12 החברה ביטלה את הדרישה
    https://rotter.net/forum/scoops1/694510.shtml

    השבמחק
  25. השר בן גביר וראש המטה שלו, שסועדים במסעדה בשוק בירושלים, החנו את רכביהם על המדרכה
    https://rotter.net/forum/scoops1/796209.shtml
    https://twitter.com/HGoldich/status/1658571116670079007?t=evcm3W-PgVIxoVe06tFylQ&s=19

    השבמחק