יום חמישי, 15 בדצמבר 2022

ביבליוגרפיה אוטוביוגרפית (נובמבר 2022)

 הרב יונתן זקס ז"ל מסיים את המבוא לספרו "רעיונות משני-חיים: קריאות חדשות בפרשת השבוע" (מגיד, 2021), כך: "אני מאמין שהדברים שקורים לי קוראים לי.  הם קוראים לי להגיב עליהם בדרך מסויימת".

אני מזדהה מאוד עם הרעיון של הרב זקס (ועם רעיונות רבים אחרים).  כך גם אני מרגיש.  בבלוג זה אני משתף (מאז 2011) ממגוון חוויותיי עלי-אדמות.  מתסכל שאין לי זמן לשתף בכל מה שאני חושב שנכון ורצוי לשתף.

באופן נדיר, התגלגלו לידי לאחרונה כמה ספרים בעלי תוכן מעניין במיוחד.  לצערי, מפאת קוצר הזמן ועומס המשימות, יהיה קשה להתפנות לקרוא בהם:

1.    אדם רגיש מאוד: לצמוח כשהעולם מציף אותך / ד"ר איליין ארון [בהוצאת פוקוס, 2011] // Highly sensitive person / by Elaine N. Aron >> מתוך ההקדמה: להיות רגיש מאוד משמעו לזרוע זרעים של הבנה ומודעות גדולה יותר לזולת, יצירתיות ואומנותיות, עומק ועושר נפשי.  ההכרה ברגישות מאפשרת להביא אל העולם את כל אותן המתנות שבהן ניחנו האנשים הרגישים.  זוהי גם הזדמנות והזמנה לכל האנשים להתרכך, להיות סובלניים וסבלניים כלפי האחר והשונה, להיות קשובים ולנסות להבין האחד את זולתו.  הספר מביא גם תקווה לאפשרות ליצור חברה בריאה יותר שבה ערכים כמו אמפתיה, אכפתיות ואנושיות הם הבסיס לקיומנו >> (וויקיפדיה) "על פי ארון, אנשים רגישים מאוד עובדים בצורה שונה מאחרים.  אנשים רגישים מאוד חוששים לחשוף תובנות מכיוון שהם שונים מהתפיסה המקובלת.  אנשים רגישים מאוד הם לעיתים קרובות מאוד מצפוניים, עם אינטליגנציה גבוהה, אינטואיציה ודמיון.  אנשים רגישים מאוד יכולים להיות עובדים טובים, פועלים היטב עם פרטים, מתחשבים ונאמנים, אבל הם נוטים לעבוד באופן מיטבי כאשר התנאים שקטים ורגועים.  מכיוון שהם פחות טובים בביצוע כאשר מסתכלים או בוחנים אותם, הם עשויים שלא להיות מקודמים.  הם נוטים להתרועע פחות עם אחרים, לעיתים קרובות מעדיפים לעבד את חוויותיהם בשקט בעצמם...".

2.    האומץ להיות מוכשר / אריקה לנדאו [בהוצאת דביר, 2001] // The Courage to be Gifted / by Erika Landau.

3.    גם זו מתנה / מרים אדהאן [פלדהיים, 1995] // It's all a gift (part I) / Miriam Adahan.

4.    היהדות של יחיד: דת, דעת וחרות / מנחם עמנואל רקמן [גפן, 1989] // One man’s Judaism / by Emanuel Rackman.

5.    ללמד מורים הקשבה טוטאלית: טיפוח "מגמה טיפולית" במערכת החינוך / משה שקדי [אוצר המורה, 1998] >> ספר שבקלות יכול לשמש גם ביחסי עובד-מעביד, להדרכת מנהלים להתנהלות נכונה של תקשורת ויחסי-אנוש ראויים עם עובדיהם.

6.    תורה היום: ערכי יהדות ומחשבת ישראל בפרשיות השבוע – מפגש מחודש עם המקרא / פינחס פלאי [דביר, 1990] // Torah Today / Pinchas H. Peli.

7.    הרב קוק וההתישבות החילונית: מסעות ומגעים / יעקב הדני [משרד החינוך והתרבות – המחלקה לתרבות תורנית, 1980]

8.    לקח ששת הימים: ישובה של ארץ בלתי-מחולקת / יצחק טבנקין [הקיבוץ המאוחד, 1971]

9.    זיקה חילונית ליהדות / אסתר ורודי רייסל [הקיבוץ המאוחד, 1994] // A Secular Attachment to Judaism / Esther & Rudi Reisel.

10.   אחדות העם: מסות ומאמרים / ערך משה אישון [ההסתדרות הציונית העולמית, 1983].  בתוך הספר מצאתי גזיר-עיתון מצהיב וכתבה בשם: "אהבת האדם" מאת לוי יצחק ירושלמי [13.6.1985]

11.  מכירת הליכוד / אלכס אנסקי [זמורה, ביתן, מודן, 1978]

12.   מכתבים לאזרח השישה-מיליארד [הד ארצי, 1999] // Letters to the Six Billionth Citizen >> מעניין שהאזרח הזה נולד ביום שלישי 12 לאוקטובר 1999.  ב- 12 לאוקטובר 1492 גילה קולומבוס את אמריקה.

13.    פסיפס: על הוגים וספרים / מיכאל שָׁשַׁר [ירון גולן, 1990]

14.   חזון ושברו: על משמעות הקיום של עם ישראל / הרצל פישמן [פוזנר ובניו, 1987]

15.     חינוך האדם וייעודו: כינוס שנתי למחשבת היהדות, שנים ט-י [משרד החינוך והתרבות – המחלקה לתרבות תורנית, 1978]

16.   דמגוגיה ורטוריקה / משה וולמן [פפירוס, 1990] >> ספר זה מוקדש לגנזכי מחשבת האדם – הספריות הציבוריות, ובמיוחד לספריה הציבורית הנפלאה שבשדרה החמישית בניו יורק.

17.   זָכוֹר: היסטוריה יהודית וזיכרון יהודי / יוסף חיים ירושלמי [עם עובד, 1988] // Zakhor: Jewish History and Jewish Memory / Yosef Hayim Yerushalmi

18.  האם זכות הציבור לדעת? : צנזורה, עריכה וגניזת כתבי היד של הראי"ה קוק / טלי פרידמן [2011]

על האחרון, החביב, למדתי ב- "מקרה", בשיחה מרתקת ואיכותית, עם עמיתה-לעבודה.  ברוך ה'.


לגבי הספר "אדם רגיש מאוד" (מס' 1 דלעיל).  כשעלעלתי בו, נזכרתי מיד במאמר "כושר-היצירה של הילד: היוצרנות", שפורסם בעברית ב- "הד החינוך" בשנת 1972... ושפרסמתי כאן ב- 2012.  נזכרתי כעת, שבזמנו השתוממתי מדוע לא מופיע ב- "הד החינוך", שמו של מחבר המאמר.  כנראה לא עלה בדעתי שיתכן ומדובר במאמר מתורגם; דבר שעדיין לא מסביר מדוע שם מחבר המאמר לא פורסם במהדורה בעברית.  

הפעם, "הרמתי את הכפפה", חקרתי את הנושא... ומצאתי ש- "כושר-היצירה של הילד: היוצרנות" הוא תמצית מאמרו של Ellis Paul Torrance (1915-2003):

Creative Kids. Today's Education, Vol. 61, No. 1, pp. 25-28, January 1972 (4p)

מעניין שמפרסם המהדורה העברית העניק למאמר כותרת אחרת, ולא "ילדים יצירתיים" או "הילד היצירתי".  

נכון להיום, אין עדיין בוויקיפדיה ערך בעברית עבור טוראנס, וגם לא מידע על המבחן שיצר: Torrance Testsof Creative Thinking (ראה בגוגל: "מבחן טורנס" ו- "מבחןטוראנס").  בערך "יצירתיות" כתוב (וויקפידיה): "אחד המבחנים הנפוצים ביותר המשמשים לשם אמידת יכולת יצירתית הוא מבחן טוראנס לחשיבה יצירתית (באנגלית:  Torrance Tests of Creative Thinking) או בקיצור TTCT".

בנספחי הדִּיסֶרְטַצְיָה (עבודת גמר לשם קבלת תואר Doctor of Education (גם כאן אין עדיין גרסה בעברית לערך זה)), שהגיש Russell Louis Chimento בשנת 1973 (אז, מנהל AmericanLegion High School בעיר Sacramento – עיר הבירה של מדינת קליפורניה שבארה"ב), הוא מביא תשובתו טוראנס למכתב ששלח אליו:

"I appreciate Very much your letter of January 10, 1972, and I am glad to know of your research interest. Your hypotheses are quite interesting and I think there is a good chance that they will be supported".

מרשים לראות שכל 191 עמודי העבודה הוקלדו במכונת כתיבה.


נ"ב

יחד עם המידע ששמרתי ב- 2012 על המאמר של טוראנס... שמרתי גם תזכורת על פגישתי (1999) עם פרופ' ירמיהו ברנובר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה