יום שני, 30 באוקטובר 2023

מדינת ישראל וסאגת קו הרכבת לאילת, 1958-2023

 סאגת מסילת הרכבת לאילת: "הקמת קו רכבת לאילת החלה כבר בשנות ה-60 של המאה ה-20 (מסילת הדרום), אך נפסקה בשנת 1977, במרכז הנגב במרחק של 170 ק"מ מהעיר".

פברואר 1958: הכריז שר התחבורה שהקמת קו הרכבת לדימונה תחל בקרוב ובהמשך תגיע גם לאילת (ויקיפדיה)

יוני 1963: החלו דיונים על מציאת תוואי לרכבת לאילת (ויקיפדיה)

דצמבר 1975:  הכריז מנכ"ל רכבת ישראל, צבי צפרירי, על פרויקט להארכת מסילת הדרום... עד אילת (ויקיפדיה)

מאי 1977: החליטה ממשלת ישראל על ביצוע הארכת המסילה עד אילת (ויקיפדיה)

יוני 1977: לאחר המהפך בבחירות לכנסת התשיעית, החליט שר האוצר החדש שמחה ארליך (הליכוד) לבטל את הפרויקט (ויקיפדיה)

מאי 1984: אישרה שוב ועדת השרים לענייני כלכלה את התוכנית להארכת המסילה מהר צין עד אילת, בעלות של 250 מיליון דולר (ויקיפדיה)

נובמבר 2003: היוזמה להקמת המסילה חודשה על ידי שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, ושר התחבורה, אביגדור ליברמן (ויקיפדיה)

דצמבר 2004: הודיעו שהפרויקט יצא למכרז ויושלם עד שנת 2009, בתקציב של כ-6 מיליארד שקל (ויקיפדיה)

מרץ 2007: בזמן ממשלת אהוד אולמרט בוטל הפרויקט עקב חוסר כדאיות כלכלית, אך בנימין נתניהו המשיך לתמוך בה ולנסות לקדם אותה גם בשבתו באופוזיציה (ויקיפדיה)

יולי 2009: רה"מ בנימין נתניהו מודיע על השקת פרויקט מסילת רכבת לאילת (ויקיפדיה)

פברואר 2012: הממשלה אישרה הקמת רכבת בין תל-אביב לאילת.  הרכבת מיועדת להסעת נוסעים והובלת מטענים בקו שאורכו 350 קילומטר וצפויה לקצר את משך הנסיעה לשעתיים בלבד.  המיזם צפוי להתחיל לפעול 5 שנים מרגע תחילת הקמתו.  ראש הממשלה בנימין נתניהו (הליכוד) אמר במהלך הדיון: "הפרויקט הזה יוצא לדרך, זאת החלטה אסטרטגית.  כבר 63 שנה מדברים על חיבור הפריפריה למרכז, אך דבר לא השתנה".

2013: המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, אישרה הצעת שר התחבורה ישראל כץ, לסלילת תוואי מסילת הרכבת לאילת.  אתר thecar.co.il: "בתוואי המסילה מתוכננות לפעול רכבות מסע ונוסעים, המהירות המרבית בו תהיה 250 קמ"ש ומשך הנסיעה לנוסעים אמור להיות כשעתיים.  רכבת אקספרס, לכשתהיה כזו, מתוכננת לעצור בתחנת באר שבע בלבד, ורכבות מאסף מתוכננות לעצור בשמונה תחנות חדשות נוספות אשר יבנו בסמוך לישובים חצבה, מרכז ספיר, פראן, יהל, יוטבתה, תמנע  ושחורת".

ח"כ רגב, יו"ר ועדת הפנים של הכנסת: "לא אאפשר רכבת לאילת בלי דיון.  "לא אתן למדינת ישראל לרדת מהפסים. לא אאפשר לפרויקט הרכבת לאילת לדהור קדימה ללא סדרה של דיוני עומק בפרויקט".

אוקטובר 2014: הפרויקט מעוכב בעקבות קיצוצים בתקציב המדינה (ויקיפדיה)

אוגוסט 2018: לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בישראל (2018), מבטיח יצחק מויאל – מועמד לראשות העיר אילת – לקדם את העניין, כשיבחר (הוא לא נבחר).

אוגוסט 2019: ממשלת ישראל קיבלה החלטה "לפעול לקידום מואץ של תכנון תוואי הרכבת לאילת" (ויקיפדיה)

יולי 2021: הרכבת לאילת יורדת מהפסים.  אחרי שנים של תכנון והשקעה של יותר מ־100 מיליון שקלים החליט שר האוצר אביגדור ליברמן לזנוח את התוכניות להניח מסילה לאילת • עלות הפרויקט: 35־40 מיליארד ש' • גורם באוצר: "זה לא כלכלי".

מאי 2023: מחברים ברכבת את ישראל מקריית שמונה ועד אילת.  השרה רגב: חזון "מחברים את ישראל" יוצא לדרך.

יולי 2023: תוכנית הרכבת של רגב צפויה כאמור לעבור היום בממשלה.  נתניהו: "תהיה מהפכה בתחום התחבורה.  נשיק את פרויקט חיבור המדינה כולה עם רכבת מקריית שמונה ועד אילת, ובעתיד נוכל לחבר את ישראל גם לסעודיה ולחצי האי ערב".  התוכנית כוללת בין היתר קו רכבת חדש שיחבר את קריית שמונה ואזור הצפון לרשת הרכבות הארצית, רכבת מהירה בין תל אביב לבאר שבע דרך נתב"ג וקו מהיר מבאר שבע ועד אילת דרך דימונה.  בנוסף המסילה בין באר שבע לאילת תאפשר נסיעה במהירות של עד 250 קמ"ש של "רכבת קליע".

מחכים לרכבת: כמעט 20 שנות הבטחות נתניהו לרכבת לאילת (מהם יותר מ- 16 שנה כראש הממשלה).

עוד על מעללי "הליכוד" ורכבת ישראל, 2012-2023:

יולי 2012: תחנת הרכבת "ראש העין דרום" עתידה לשוב לשימוש עם הפעלת המסילה המזרחית בשנת 2018.

מאי 2021: למרות תהליכי בדיקה ומכרזים יקרים כשלה הרכבת שוב ברכש.  הרכבות החדשות נמוכות מדי (Ynet) / מבוכה ובלבול במשרד התחבורה: השרה רגב טפלה אשמת שווא על הרכבת (News1)

אוקטובר 2023: המסילה המזרחית עדיין לא הושלמה, ותחנת "ראש העין דרום" עדיין סגורה.

 

לקריאה נוספת:

-         המסילה המזרחית ההיסטורית (ויקיפדיה)

-         המסילה המזרחית החדשה (ויקיפדיה)

 

אסור להיכנע למלחמה הפסיכולוגית והמניפולציות של "הליכוד"!

יותר מ- 16 שנה בשלטון: אלופים בדיבורים – חלשים במעשים!

מתקפת הפתע על ישראל (2023) / המבקר אנגלמן עם המפונים בטבריה ובעמק הירדן: הממשלה נכשלת בטיפול בעורף.  העדר תכנית כלכלית והעדר פרויקטור בשבוע הרביעי למלחמה – כשל הפוגע באזרחים.

5 תגובות:

  1. חיזוק משמעותי לנגב והדרום: השרה רגב מקדמת רכבת מהירה משורק לבאר שבע
    https://rotter.net/forum/scoops1/822873.shtml

    השבמחק
  2. השנה אינה 2001 - ובכל זאת החל ניסוי אינטרנט ברכבת
    זה נשמע אמנם מופרך, אבל רכבת ישראל מודיעה כי החלה בסוף 2023 בניסוי שילוב רשת אינטרנט בקרונות. לפי משרד התחבורה, הסיבה לבעיות הקליטה היא המתכת ממנה עשויים קרונות
    https://www.icar.co.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA_%D7%A8%D7%9B%D7%91/%D7%94%D7%A9%D7%A0%D7%94_%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%94_2001_-_%D7%95%D7%91%D7%9B%D7%9C_%D7%96%D7%90%D7%AA_%D7%94%D7%97%D7%9C_%D7%A0%D7%99%D7%A1%D7%95%D7%99_%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%98%D7%A8%D7%A0%D7%98_%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%91%D7%AA/#

    השבמחק
  3. בשל תקלה: תנועת הרכבות בין ת''א לירושלים הופסקה זמנית. שינויים ועיכובים נוספים באזור המרכז
    https://rotter.net/forum/scoops1/828869.shtml

    השבמחק
  4. יולי 2016
    התוכנית של כץ: רכבת מטבריה לת"א בשעה: שר התחבורה אישר את הרחבת רכבת העמק לקו שיחבר בין עפולה וטבריה • על פי התוכנית, תוך כ־7 שנים יהיה קו רכבת בין תל־אביב לטבריה
    https://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-4831199,00.html

    יולי 2018
    כידוע, על פי תכנון שר התחבורה הקו יתחיל לפעול בעוד כחמש שנים. קו הרכבת יתחיל סמוך לתחנת הרכבת בעפולה ומשם ימשיך ישירות לבית החולים פוריה, שבפאתי העיר טבריה.
    https://emek.mynet.co.il/article/m_305215

    בינואר 2019 הציג מנכ"ל חברת נתיבי ישראל, ניסים פרץ, את תוכנית החומש של החברה בתקציב של כ-60 מיליארד שקלים. במסגרתה החברה תהיה אחראית לתכנון של מספר מסילות: מסילת כרמיאל – קריית שמונה, מסילת עפולה–טבריה, מסילת דימונה–ירוחם, באר שבע – ערד ואת קו הרכבת לאילת. מסילות אלו הן חלק מהתוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040.

    דצמבר 2023 - חמשה (5) לאחר שהקו תל אביב-טבריה היה אמור כבר לפעול, הודיע משרד התחבורה על קידומו
    https://www.gov.il/he/departments/news/news_14-12

    מסילת עפולה–טבריה
    https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%A1%D7%99%D7%9C%D7%AA_%D7%A2%D7%A4%D7%95%D7%9C%D7%94%E2%80%93%D7%98%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%94

    השבמחק
  5. אחרי שנים: רכבות הלילה מהצפון לנתב''ג חוזרות לפעול
    https://rotter.net/forum/scoops1/841606.shtml

    השבמחק