יום רביעי, 11 ביולי 2012

"לא הישגים אלא ערכים"


"לא הישגים אלא ערכים"
בכינוס הרעיוני השני על מחשבת
החינוך של תנועת העבודה
מאת י"ש


לא לחנך להישגיות אלא לערכים תבע מזכיר ההסתדרות יצחק בן-אהרון בכינוס בבית אלישבע בירושלים ב- 1 במארס, שהשתתפו בו מורים ומחנכים מן העיר ומן ההתיישבות העובדת.  המכנסים — האגף לחינוך ולהשכלה במרכז לתרבות ולחינוך של ההסתדרות...

          בן-אהרון דיבר בכאב ובאירוניה מופנית-כלפי-עצמנו על ישראל המתקדמת, שאינה יכולה להגמל מן התעודות שיסודן בהישגים, שעה שחברות אחרות נגמלו מרשימת הציונים בפנקס.  החינוך בישראל צריך להאבק על אידיאל של ערכיות כאנטיתיזה למשטר החברתי הקיים, שנסחף במחול ההישגיות.  המחנך חייב לחתור לחינוכו של אדם אידיאליסטי, שערכי המוסר שלו שקולים בעיניו כנגד רווחת החיים.

          ...משימתה של המדינה היא לשמור על החיים, ליצור מסגרת שבה נוכל לחיות ולחשוב.  המאמץ הקיים היום בחברה הישראלית הוא לקדם את הפועל המסכן מן הסדנא אל העלית.  מן המורה דורשים עבודה בקבלנות על החומר.

          הגולם העלול לרוצץ את גולגולתה של החברה האנושית הוא "ההישגיות הכלכלית".  אך מעבר לרווחה, לתוארים ולנכסים יש משבר ושואה רוחנית.  המאבק שלנו על קיום פיזי משולב במאבק על משמעות הקיום הרוחני...  הפיכתה של ישראל למוקד האומה היהודית, ריכוזה ושיקומה אפשרית אם ניצור כאן איכות אנושית-ערכית, חברתית ולאומית, שאני מגדיר אותה כסוציאליסטית.  מחנך הרוצה להגיע לכך אינו יכול לחנך דור-המשך אוטומטי.  הבעיה של הדור הצעיר אינה ההמשך אלא היצירה.  בעיות היצירה מלוות חולי וכאב, התפלגות דעות ומאבק רוחני.  ללא הזכות לחנך לכפירה, לבדיקה, לערעור על מוסכמות אין תשתית ליצירה.


את המאמר המלא ניתן למצוא ב-
"הד החינוך"... כרך מ"ו,
גליון כ"ז... ח' ניסן תשל"ב - 23 למרץ 1972, עמוד 12

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה