יום שבת, 16 בינואר 2016

"עם מנטליות כזאת, יתנהלו חייכם על מי-מנוחות"



מרשם לעת הגימלה – הנחייה לחיים ארוכים
מאת: חיים בר-תקוה

במסגרת הנושא "קורס פרישה" אני מצטט למטה חלק מסקירה שכתבתי בזמנו בנדון – על פי ניסיוני האישי אחרי עשרים שנה בפנסיה – עבור "השרות לזקן" במשרד הרווחה, לפי בקשתם, תחת הכותרת "מבוגרים מספרים":

          "כדאי להכין על יד העבודה השוטפת, לפני הגיעכם לפנסיה, תחביב אשר בבוא עת הפרישה מהעבודה ימלא את התהום בפניה אתם עומדים.  הכלל העיקרי הוא שיהיה לכם סיפוק מלא מכל דבר ופעולה שאתם עושים.

          תאמצו לכם פילוסופיית חיים עצמאית המעורבת החכמת חיים על פי ניסיונכם האישי, ואל תתבססו על מחקרים, סטטיסטיקות, וסקירות תיאורטיות מכל סוג, המתפרסמות על-ידי כל-מיני מדענים ומלומדים – זה רק יטעה אתכם.

          אל תקחו כל דבר פעוט ללבכם ותמנעו מכל ויכוח סרק על בעיות שהן על-פי רוב מלאכותיות.  כדאי לפתור את רוב הבעיות ב- "מילתא דבדיחותא" ולא להתרגז.  ובכלל לצחוק הרבה.  לכל בן-אדם יש את השגעונות שלו, וברוב המקרים כדאי להתעלם מהם.  צריכים להשתחרר מכל מעמסה נפשית מיותרת.  צריך להיות שקול בבחירת הקדימויות, ולבחון את הפרופורציות של כל-מיני תופעות הבאות לעולם, ולא להתייחס לכל דבר ברצינות.

          יחסי אנוש תקינים קודמים לכל, וכלל זה צריך לעמוד בראש סולם העדיפויות שלכם.  אל תתעסקו בפוליטיקה.  העולם היום מלא שמועות וכדאי לבחון כל-דבר שנאמר, ותמיד לשמוע את הצד השני.

          זה בקיצור "הסוד שלי" – כיצד מגיעים לגיל מופלג בבריאות הגוף והנפש, ואני מאחל לכולכם ולכל משפחותיכם, שהסיסמא המנחה אתכם בחיים תהיה:

It is the spirit that counts

עם מנטליות כזאת יתנהלו חייכם על מי-מנוחות".


המאמר הועתק מספרו, המוקדש לנכדיו וניניו:
"מאי המגדלור נורדרניי, למרומי הר הכרמל – חיפה: קורות חיי וזיכרונותיי".
חיים בר-תקוה (2007)

תעלומה אופפת את נסיבות הגעתו של הספר לידיי, שמצאתיו בין ספריי (לאחר מעבר דירה).  הספר נמצא בתוך מעטפת דואר חומה, ונראה שנשלח ארצה, למחבר, מגרמניה.
ברשותי כ- 1,400 ספרים, לא כולל חוברות, עיתונים ישנים, ולא מעט פיצ'יפקעס, שצברתי במהלך חיי.  חלק מהספרים רכשתי בשוק הפשפשים בחיפה, חלק אחר מצאתי בעזבונות למיניהן...; לאחר שנישאתי עב"ל, גיליתי גם שיש לנו קשר משפחתי לחיים, ז"ל.

חיים נולד בנובמבר 1916 – Schreiberhau, גרמניה.  ב- 1921 עברה המשפחה לצפון גרמניה, לאי נורדרניי (Norderney), שם ניהלה המשפחה "בית מלון גדול מאוד בקנה מידה של הימים ההם", אותו רכש סבו, ב- 1893.

 
 
ב- 1939 עלה ארצה.  ב- 1953 התקבל לעבודה בחברת "צים", ממנה פרש לגמלאות ב- 1981.  נפטר בחיפה, בנובמבר 2011, בגיל 95.

במהלך השנים פרסם מאות מאמרים ב- "בטאון צים", ביניהם מאמר "ההתחרות על הסרט הכחול" (שמחמת אורכו, פורסם בשני חלקים).  "המאמר מצא חן בעיני הסופר והמבקר אבנר שץ", שקיבל רשות מאת חיים, לפרסמו ב- "רשימות מהבוידעם של אבנר שץ": חלק א', פורסם בבטאון מס' 69 (אפריל 2004), עמודים 53-61.  חלק ב', פורסם בבטאון מס' 70 (ספטמבר 2004), עמודים 51-58.  חיים ואבנר עבדו יחד, ומחברי המערכת של הבטאון (מקור).

לקריאה נוספת:
-         מאמר (בגרמנית) באתר נורדרניי.  שם מתואר חיים כ- "אחרון היהודים תושבי המקום בעבר":
-         מאמר (בגרמנית) לרגל יום הולדתו ה- 90 (בשנת 2006) של חיים:
-         פרקי היסטוריה (בגרמנית) על הקהילה היהודית בנורדרניי:

ניתן להיעזר ב- "תרגום גוגל", ובמגבלות מסויימות, לקרוא בשפה מוכרת (לדוברי עברית, רצוי "אנגלית"), את המאמרים הנ"ל.

תגובה 1:

  1. תיעוד נדיר: ''האנשים שניצלו ממוות ברגע האחרון''
    כ-5,000 ישראלים לוקים מדי שנה בדום לב, אך רק כ-6% מהם - פחות מ-300 בני אדם נותרים בחיים - מחציתם במחיר כבד של נזק מוחי.https://rotter.net/forum/scoops1/568603.shtml

    השבמחק