יום רביעי, 6 במרץ 2019

מיכאל ארנסט שנל 1930-1947 Ernst Michael Schnell


לזכרו.  במלאת 72 שנה להירצחו, בטרם מלאו לו 17 שנה.

גרהרד שמעון ורות (צדיק) שנל עלו ארצה בשנת 1935-1936.  בתחילה גרו בשבי ציון, ובהמשך (מתישהו לאחר שנת 1942) גרו ברמת ישי.  מיכאל – בן יחיד להוריו – נולד בברסלאו (גרמניה), ביום רביעי, טז אייר ה'תר"צ, 14 למאי 1930.  נרצח בחיפה (ארץ ישראל – פלשתינה), ביום שישי, ערב שבת קודש פרשת "כי תשא", שושן פורים, טו אדר ה'תש"ז, 7 למרץ 1947.

חלקה: ב, שורה: 37, מקום: 49

בין הסלעים והשיחים במעלה הדר-הכרמל (בין גאולה ושכונת המעין) נמצאה ביום א' גויתו של צעיר יהודי.  ההרוג זוהה ונתברר שהוא ארנסט שנאל, בן 16.  לפני שלושה ימים יצא מהבית ועקבותיו נעלמו.  נהרג ביריות.  נסיבות מותו אינן ברורות.
          נודע לנו, כי הנער היה בן יחיד להוריו הגרים ברמת-ישי.  עבד כחשמלאי בחיפה וגר ברחוב עקיבא בשכונת גאולה.  הואיל והנרצח היה חבר באחד מארגוני הפורשים סבורים, שהרצח בוצע על ידי חבריו.

          (מ. ז.) בין סלעים ושיחים במעלה הר הכרמל נמצאה ביום א', י"ז אדר, גויתו של הנער מיכאל (ארנסט) שנאל.  יומיים קודם לכן נעלמו עקבות הנער.  לפי המסיבות ומראה העיניים הובא הנער אל המקום כשהוא יחף וערום למחצה; כנראה בחשכת הלילה.  הוא גר ברחוב עקיבא, הסמוך למקום שבו נמצאה הגויה.
          הנער היה כבן 16, בן יחיד להוריו, הגרים ברמת ישי.  הוא עבד בתור שוליה אצל חשמלאי בחיפה.  בהשפעת הספרות מסוג מסוים, הנפוצה עתה בארצנו נמשך לב הנער לבלשות וחיפש הזדמנות לעסוק בה.  הוא מצא הזדמנות כזאת במשרד ידיעות בהדר-הכרמל, ועבד למענו בשעות הפנויות שלא על מנת לקבל פרס.  אין לדעת אל נכון, איזה סוג של ידיעות הוטל על הנער להשיג, אולם ברור בכל אופן, כי לפעולה עדינה כזו אסור להעזר בנער.
לא עבר זמן רב והנער חדל להסתפק בפעולתו המצומצמת הזאת.  והוא החל לחפש הרפתקאות מורכבות יותר.  הוא הוזמן לשרת בידיעות את המשטרה.  וגם את זאת עשה רק בשעות הפנאי.  וכפי שמספרים – שלא על מנת לקבל פרס.  מן המותר להעיר, כי למשטרה ודאי וודאי אסור להעזר בשרותו של נער.
קשה לדעת מה קדם למה: אם התקרב הנער קודם לקבוצת הפורשים ואח"כ למשטרה או להפך, אולם עובדה היא, כי לנער היתה בעת ובעונה אחת דריסת-רגל גם במשטרה וגם באחת מקבוצות הפורשים.
באחד העתונים קראתי, שבהודעת לח"י-קבוצת שטרן – סופר כי הנער שנאל "הוצא להורג לאחר חקירה ומשפט מהיר".  "משפט מהיר...!" וכלום לא יבין כל אדם המצוי אצל נוער.  כי לפנינו מקרה מסולף של מחלת נעורים, מעין התפלגות הנפש, שהרופאים מציינים בשם – שיצופרניה.  וכי נער זה שנפל קרבן לרוחו ההרפתקנית ולהריסת נפשו היה זקוק לטיפול רפואי-פסיכולוגי ולא ל"משפט מהיר"?.
ידעו, איפוא, "השופטים" ה"מהירים", שהם רצחו נער עברי, בן יחיד להוריו.
אין כל תקוה שהדבר יזעזע את ה"שופטים" עצמם.  אולם אולי בכל זאת יזעזע במקצת את שושביניהם ומסייעיהם שבציבור.
ואולי ימצאו בדברי הורי הנער האומללים נחמה פורתא בשברם.

נוסח מצבתו
פ"נ
בננו האהוב על הכל
משה מיכאל שנל
בן שמעון הלוי
נולד ט"ז באייר תר"צ
נפטר ט"ו באדר תש"ז
שנעקרת מאתנו בלא עת
ת.נ.צ.ב.ה

תמונת מצבתו


לקריאה נוספת:
-      Political Assassinations by Jews: A Rhetorical Device for Justice By Nachman Ben-Yehuda (Google.Books)
-         פרשת הריגת ידידיה סגל (1948, לפני קום המדינה)
-         פרשת מאיר טוביאנסקי (1948, אחרי קום המדינה)
-         מעשי נקם בחזית היהודית הפנימית / מאת גילי חסקין.
-         למה? בעקבות ספרם החדש והמרתק של דינה פורת ומרדכי נאור, "העיתונות היהודית בארץ ישראל לנוכח השואה" (גלובס, 2002)



3 תגובות:

  1. עדות לוחמת הלח"י חיה בן דוד ז"ל לפרויקט תולדות ישראל על מאסרה יתכן בעקבות הלשנת מיכאל שנל.
    שעה ו-19 דקות, מעצרו של מנחם כהן אחיו של (יהושע כהן) בחיפה
    לאחר הפעולה נגד מטה ה-CID בחיפה


    https://www.youtube.com/watch?v=VVG07nE7j7s&list=PL8PsmAjtLl4wMj2x7mOlAsfwi1Sb4Fmas

    השבמחק
    תשובות
    1. איזכור שנל בראיון, מדקה 1:22:35 עד 1:23:58

      מחק
  2. https://www.archives.gov.il/archives/Archive/0b071706800250e6/File/0b07170680a84181

    דו"ח נתיחת הגופה של מיכאל שנל מתוך ארכיון המדינה. מסופר על הזיהוי של בגופה בידי אביו של שנל

    השבמחק