יום שני, 7 בדצמבר 2020

אחים: בין וַיִּשְׁלַח ל- וַיֵּשֶׁב


"... באחת הפעמים אמר (החפץ חיים), שהקשה שבגלויות היא הגלות של יהודים בין יהודים...; להיות שרוי בגלות בין קרובים, מסוכן הוא הרבה יותר מאשר בין זרים.  בעוד "שֶׁפַּרְעֹה לֹא גָזַר אֶלָּא עַל הַזְּכָרִים", לפי ההגדה, "לָבָן בִּקֵּשׁ לַעֲקוֹר אֶת הַכֹּל".  בגלותו של לבן ("אֲרַמִּי אֹבֵד אָבִי!"), לא היה נותר במשך הזמן מיעקב ובניו שריד ופליט...; אין אפוא כל פלא בדבר, שיעקב התיירא בפני עשו יותר מאשר כל שונאיו.  שהרי הוא היה קרוב אליו יותר מכולם...; שונא שהוא אחי, מסוכן הוא הרבה יותר מאחר...

פתגם עתיק אומר: הזהב שאל פעם את הברזל, מפני מה מעורר הוא רעש שעה שהולמים בו בפטיש, בעוד שהוא, הזהב, סובל בדומיה את מכותיו מבלי לעורר שום רעש.  ענה הברזל: אותי הן מכה אחי (הפטיש של ברזל) וכאב שנגרם על ידי מכותיו של אח, קשה הוא לבלי נשוא.  ואילו אתה, הזהב, הברזל זר לך ולכן אין מכתו כה קשה לך...

·        מתוך הספר "אוצרותיהם של צדיקים: על התורה והמועדים", נלקט ונערך בס"ד ע"י אהרן פרלוב (מהדורה שניה, תשס"ד), עמודים עו-עז.

 

"וְלֹא יָכְלוּ דַּבְּרוֹ לְשָׁלֹם" (בראשית לז ד)

"... ומדוע? בגלל שהביא אֶת דִּבָּתָם רָעָה אֶל אֲבִיהֶם...; רבי אליהו מזרחי מסביר ששלושת החשדות היו חשדות שוא.  פירוש הדבר, שאם יוסף היה שואל את אחיו: מדוע אתם עושים כך וכך? הם היו מסבירים שהכל נעשה על פי דין, והכל היה מסתדר.  המסקנה: שנאת אחים, על השלכותיה הקשות, נוצרה בגלל שלא דברו ביניהם.

בימים אלו (תשס"א) כולם מדברים על כך שהיסורים הבאים על עם ישראל בארץ ישראל מחייבים לעשות תשובה, ובמיוחד ביחסים שבין אדם לחברו, דהיינו להרבות שלום בינינו.  יהי רצון שנזכה לשלום.

·        מדבריו של ר' שמואל עמנואל (1927-2016), לפרשת "וישב", עמוד 59... בספר "שמחתי בישועתך: דברי תורה והגות, לפי סדר פרשיות השבוע".

 

לקריאה נוספת:

-         "מהות אהבת רֵעים הוא שיהיה האדם אוהב כל מין האנושי יהיה מאיזה עם שיהיה..."

-         תוצאות חיפוש גוגל: אהבת אחים בתנ"ך, אחים בתנ"ך, יחסי אחים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה