יום ראשון, 17 באוגוסט 2025

מחלפון עמישב (פתח תקווה): סכנת-חיים והזנחה

 

נובמבר 2012: "ב- 2003 סגרה הממשלה את מעצ והקימה את החברה הלאומית לדרכים, שכונתה גם "מעצ החדשה". כעת משנה החברה את שמה שוב, והפעם ל"נתיבי ישראל" (לא עוד מעצ: החברה משנה את שמה ל"נתיבי ישראל", דה-מרקר).  "החברה קיבלה תחת אחריותה את כל מערכת הכבישים הבינעירוניים, ניהול ובקרת תנועה, תכנון, פיתוח ותחזוקת הדרכים ובטיחותם" (ויקיפדיה).

מביך ולא מקצועי בעליל, ש- 13 שנה לאחר ששמה הוחלף בפעם השניה... – השלט בכניסה וביציאה הדרום-מזרחית של פתח תקווה מתפורר, ונראה שב- "נתיבי ישראל –החברה הלאומית לתשתיות תחבורה בע"מ" עדיין לא מצאו זמן ותקציב להצבת שלט ברור וקריא, עם השם החדש:

לא פלא שגם תשתיות ותמרורים נוספים שם מוזנחים

כביש הגישה מ- "המחלפון" מוזנח כבר שנים! לאחרונה רובד מחדש, אך בתזמון בעייתי, מאחר ולאחרונה התחילו במקום עבודות להרחבת המחלפון + הקמת מסוף אוטובוסים (במקום שהיה עד זה לא מכבר שדה חקלאי, מוקף עצים (שנכרתו ברובם הגדול)).  כ- 13 שנים מאז פתיחת המחלפון... עדיין אין עצים וצל עבור הספורטאים והמטיילים שם על המדרכה.

"כיום, החברה משקיעה משאבים רבים בפיתוח מערכות ניהול תנועה חכמה בכבישים, חדשנות, השקעה בפיתוח נתיבים לתחבורה ציבורית, קשרי קהילה, אינטגרציה וקישוריות בין אמצעי תחבורה שונים (תחבורה ציבורית, רכב פרטי, אופניים והליכה ברגל), ומשקיעה רבות בתחום האחריות התאגידית, ומחשבה על הסביבה בפיתוח תשתיות התחבורה".  נו, באמת! גם כאן, אין קשר בין המילים הגבוהות למציאות בשטח.

"אחריות תאגידית, ומחשבה על הסביבה"??? על מה אתם מדברים? שלטים אתם לא מחליפים, עצים לא שותלים, נוף לא מתחזקים, כורתים עצים בסיטונאות, פרוייקטים תחבורתיים מתעכבים במשך שנים, ובמקום להרחיב שוליים ולתת מענה בטיחותי בכבישים הצפופים והפקוקים (שבאחריותכם לפתח)... אתם מבטלים שוליים ומסכנים באופן מהותי וממשי את משתמשי הדרך!!! אין כאן לא ניהול תנועה, לא חדשנות, לא השקעה, לא אחריות, ולא מחשבה על הסביבה ומשתמשי הדרך!

מרץ 2024: "ב-2015 נחשפה פרשת שחיתות חמורה בחברה הממשלתית נתיבי ישראל, והיא עברה הליך הבראה ■ ואולם, ההתנהלות בשנה האחרונה – כשיו"ר החברה יגאל עמדי הוא מקורבה של רגב והמנכ"ל ניסים פרץ מיישר קו עם מינוי מקורבים – עלולה להחזיר אותה לימים אפלים ■ נתיבי ישראל: "החברה מקבלת ציונים לשבח" (דה-מרקר)

אסון ביטול השוליים בכביש 471 הסמוך, לטובת נת"צ מיותר לחלוטין גבה כבר יותר מידיי קורבנות.  הנה דוגמא אחת > פברואר 2025: תאונת דרכים קטלנית סמוך למחלף עמישב: שוטר שהגיע לסייע לנהגים נהרג מרכב חולף

התאונות שקורות במחלפון כמעט מידי שבוע, מעידות על בעיה עמוקה בעצם קיומו/תכנונו של המחלפון (בנוסף להזנחה).  הנה כמה דוגמאות לתאונות מהשנים האחרונות:

דצמבר 2019: תאונה במחלף עמישב: שני פצועים בהתהפכות רכב

אפריל 2022: רכב איבד שליטה ופגע ב- 3 הולכי רגל, בהם ילד בן 6 שמצבו קשה

יוני 2022: נתיבי ישראל ביצעו עבודות מעקה בטיחות במחלפון עמישב בשל התאונה שבה נפצעו שלושה אחים (נכון לאוגוסט 2025, חלק מגדר/מעקה "הבטיחות" שוב חסר, בדיוק באותו מקום בו ארעה התאונה ב- 2022; גם הפעם עקב תאונה אחרת שארעה במקום)

מרץ 2023: רכב שנסע לכיוון 471 מערב, עבר לצד הנגדי תוך שהוא מוריד עמוד תאורה בדרך.  בנס לא נפגעו הולכי רגל באירוע הזה (תמונה מהוואטסאפ השכונתי)

כ- 250 מטר שם, עד הכניסה לעיר, עדיין (אוגוסט 2025) ללא גדר הפרדה בין הכביש למדרכה, עד האסון הבא, לא עלינו

אוגוסט 2024: רכב התהפך ביציאה ממחלפון עמישב

ינואר 2025: מכונית התהפכה במחלפון עמישב ("אירוע חריג"? ממש לא, לצערנו).  גדר בטיחות? אין שם!

אוגוסט 2025: גדרות בטיחות חלקיות ולא תקניות (טלאי על טלאי).  סימני פגיעה רבות על חלקן.  חלקן שבורות כבר חודשים ארוכים.  יותר מ- 70 מטר גדר חבוטה.  כ- 250 מטר של מדרכה ללא גדר בטיחות.  להולכי הרגל ורוכבי האופניים זה כמו "רולטה רוסית".  כעת, בגלל עבודות הקמת מסוף האוטובוסים כמות המשאיות והרכבים הכבדים הנוסעים במחלפון – עלתה.  האם גדר הבטיחות תשודרג? נראה שבינתיים לא:

סימני פגיעה בעיקול הדרומי

גדר שבורה כבר כמה חודשים(!) בעיקול הצפוני

להלן, במקום ששביל הולכי הרגל נמצא מתחת למפלס הכביש, התרסק כלי רכב ופרץ את הגדר לפני כשנתיים, וכן את הגדר השניה, שם למטה.  את הגדר המישנית לא טרח איש לתקן.  את גדר הבטיחות בצמוד לכביש כן; אך כמו שניתן לראות, היא נחבטה מאז לא מעט; ואיש כבר לא בא לתקן.

המצב בשטח משקף מחדל ניהולי, תפקודי, ותחזוקתי ההולך ומחריף.  אנשי "נתיבי ישראל", ו/או "שלוחיהם", לא נוכחים מספיק בשטח.  נראה שאין מספיק פיקוח ובקרה על בעלי האחריות... ונראה שגם בעלי האחריות העירוניים לא ממש מוטרדים מהנושא.  העיקר פרסמה העירייה לאחרונה רשימה ארוכה של כתובות נוספות, שם הותקנו מצלמות לאכיפת חניה (שאיננה מסכנת חיים, כמו המצב הנ"ל).


יולי 2025: החלה הקמת מסוף אוטובוסים במחלפון עמישב.  בכתבה נכתב שתתבצע שם "נטיעה של כ-250 עצים חדשים ליצירת חיץ ירוק בין המסוף למגורים".  מעניין! הלוואי! בינתיים, כורתים ומייבשים עצים, הרבה יותר מנוטעים ומתחזקים.  נעקוב ונראה, בעזרת השם.

בדצמבר 2015 היו שם ליד, בככר, שלישיית דקלים

הם עדיין שם בינואר 2019 (מפות גוגל)

אך באוגוסט 2025 – אינם!

במאי 2025, פניתי למנהל אגף גנים ונוף בעניין דומה.  התעניינתי בנוגע לגורלם של עצים בגינה ציבורית לא רחוק משם, נעניתי: "אין ברשותי המידע הנ״ל. שפקיד היערות יחזור לעבודה ישיב לך".  כשחזר פקיד היערות (המשמש כסגן מנהל האגף) מחופשתו, הוא נפנף אותי הלאה, ואמר: "לקבלת המידע יש לפנות למחלקה לחופש המידע בעירייה".

 

לקריאה נוספת:

-         נתיבי ישראל (מע"צ לשעבר) > כך התרוקנה החברה שמתוקצבת ב-7 מיליארד שקל משומרי הסף שלה (גלובס. ינואר 2024)

-         כביש 471 (ויקיפדיה)

-         "אוֹי וֵיי Oy Vey / אויבי ישראל": כביש 40 פתח-תקווה

-         2007: המפגעים עליהם דיווחתם עוברים לטיפול מע"צ + תגובת מע"צ לדיווחי הקוראים.

-         נובמבר 2018: נתיב לאוטובוסים ייסלל בכביש 471. הצפי לסיום העבודות  יולי 2019.  נכון לאוגוסט 2025, העבודות רחוקות מסיום!

 

תגובה 1:

  1. דצמבר 2013: בחינת השפעת מאפייני שוליים על רמת הבטיחות של דרכים בין-עירוניות חד-מסלוליות בישראל.
    https://meyda.education.gov.il/files/zahav/Shulayim.pdf
    5.3 מסקנות המחקר ודיון (עמוד 101):
    4. הסיכון הנמוך ביותר לתאונות בקטע דרך חד-מסלולית מתקשר עם רוחב שול כולל רחב - 3 מ' או יותר, בשילוב עם רוחב שול גרנולרי עד 0.0 מ'. כלומר, שול סלול רחב והיעדר שול גרנולרי הם השילוב התורם ביותר לרמת הבטיחות של קטע דרך חד-מסלולית.
    8. מבחינת מצב צידי הדרך, ע"פי רוב המודלים, הסדרת אזור המפלט בצד הדרך ברוחב הדרוש או שיפור תנאי הצבה של מעקות הבטיחות תורמים לירידה בסיכון לתאונות, כאשר הסדרת אזור המפלט עדיפה על התקנת מעקות הבטיחות. ממצאים אלה תומכים בידע ההנדסי לגבי יצירת צידי דרך סלחניים וגם מצביעים על
    כך שעבור קטעי הדרכים החד-מסלוליות, המצב המועדף של צד הדרך הוא ללא מעקה, בשילוב אזור מפלט ניכר לרכב.

    השבמחק