יום חמישי, 26 בדצמבר 2013

חברובסק ו- בירוביג'ן, קורדובה ו- בוברויסק



פגשתי השבוע שני אנשים שהם, או אבותיהם, נולדו במקומות מעניינים... וכך למדתי עוד כמה דברים חדשים.

1.
הבחורה נולדה בעיר חברובסק (מפה), עיר הנמצאת במזרח הרחוק הרוסי.  חברובסק נמצאת כ- 185 ק"מ ממזרח-דרום-מזרח לעיר בירוביג'ן - בירת המחוז היהודי האוטונומי, שהוקם בשנת 1934 כתוצאה ממדיניות הלאומיות של סטלין.  השפה הרשמית באזור הייתה יידיש.

הסיפור על האוטונומיה היהודית הזו, הזכיר לי את מרדכי מנואל נח (1785-1851) וחלומו להקמת "אררט" - מדינת מקלט לעם היהודי, בארה"ב (כבר ב- 1825).

התכנית של מרדכי מנואל נח לא יצאה לפועל... ו- "שנים לאחר מכן הגיע נח למסקנה שתחיית היהודים אפשרית רק בארץ ישראל וקרא למעצמות המערב, תחילה צרפת ואנגליה ולאחר מכן אמריקה, לסייע ליהודים.  ב-1837, עשרות שנים לפני הרצל, כתב:
"היהודים צריכים לעשות משהו עבור עצמם... סוריה [הכוונה לארץ ישראל] תחזור ליהודים בדרך של רכישה... בחסותן של צרפת ובריטניה... אכלוסה של סוריה מחדש... [הוא] מעשי והגיוני".

על מרדכי מנואל נח קראתי לראשונה, לפני כ- 4 שנים, בספר "אוצר זיכרונותיי" מאת יהודה דוד אייזנשטיין (1854-1956).

2.
האיש לא היה נראה ישראלי, אך לא היה בדיבורו משהו שעלול להסגיר מבטא זר.  שאלתי היכן נולד... והוא אמר ב- קורדובה, ארגנטינה.  האיש כבר 50 שנה בארץ.  המשכתי ושאלתי, מהיכן משפחתו, לפני הגיעם לארגנטינה... והוא ציין שמצד אמו, סבו וסבתו נולדו(?) בבילורוסיה, בעיר בשם בוברויסק... ושם משפחתם היה Efron.  קורדובה ממוקמת כ- 300 ק"מ מערבית למקום בשם Moisés Ville, שנוסד ב- 1889 ע"י יהודים שהגיעו לארגנטינה מרוסיה.  הבארון משה מוריס הירש היה פטרון המושבה החלקאית הזו, שהייתה ראשונה מסוגה בדרום אמריקה.  האיש סיפר לי שסבה של אמו, היה רב במקום, והיה אחראי על המקווה.

בשנת 1897 נערך מפקד אוכלוסין כללי ברוסיה.  לפי מפקד זה, אחוז היהודים ב- בוברויסק עמד על כ-71% מתושבי המקום... ובתחילת המאה ה-20 הייתה בוברויסק עיר בת כ- 35 אלף נפש, גם כן, בעלת רוב יהודי.

האיש אמר שבבית הקברות כנרת, קבורים אנשים ילידי בוברויסק.
אני הצלחתי לאתר רק את ברל כצנלסון.

הנה רשימת אנשים נוספים, שהצלחתי לאתר, שנולדו או גדלו ב- בוברויסק:

מעניין, ב"ה.


(במאמר מוטמעים ציטוטים, וכמובן קישורים, מוויקיפדיה.  עדכון אחרון: 3 לאפריל 2019)

3 תגובות:

  1. יעל זאבי (אשתו של רחבעם זאבי) נולדה ב-1928 לרחל וליפא סלע, זוג חלוצים מבוברויסק (היום בבלארוס), שהיו ממייסדי קיבוץ דגניה ב' בעמק הירדן.
    https://www.haaretz.co.il/news/education/.premium-1.3112752

    השבמחק
  2. הטייס אליעזר אדר (1947-2021), נולד בבוברויסק
    https://news.walla.co.il/item/3446459

    השבמחק
  3. ארקדי דוכין נולד בבוברויסק

    השבמחק