יום שלישי, 22 בנובמבר 2011

אחרי שנים, במשטרה מודים: אגרת "תעודת יושר" לא חוקית


לאחרונה הפסיקו את גביית התשלום בחשאי, אחרי שבמשך שנים נגבו מיליוני שקלים. 
מקור במשטרה: "הם מפחדים מתביעה ייצוגית"

רויטל בלומנפלד | 22.11.2011 | 10:36

משטרת ישראל גבתה תשלום על הנפקת פלט רישום פלילי המכונה "תעודת יושר" שלא כדין במשך לפחות כתשע שנים, כך עולה מביטול הגבייה שבוצע לאחרונה.

פלט המידע הפלילי, המבוקש לרוב בראיונות עבודה, נקבע בתקנות "חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א 1981", בשנת 1986, והיה תקף רק לשנה. מאז 1987 ועד היום, לא נחתמה הארכת תוקף התקנות, אולם המשטרה המשיכה לגבות את התשלום עד לפני כחודש. עם זאת, לתקנות צורפה הוראת שעה, שמקנה תוקף משפטי לדרישת המדינה לגבות כסף עבור שירות זה עד 2002, למרות שתקנות אלו לא הוארכו בפועל מ-1987.


על פי ההערכות מדובר במיליוני שקלים שנגבו שלא כדין מאזרחי המדינה, מאחר ומדובר בטופס מבוקש מאוד על ידי האזרחים 
.
מבדיקה בתחנות המשטרה וכן במוקד 100, עולה כי השירות ניתן ללא תשלום, אולם באתר האינטרנט של המשטרה עדיין כתובה ההדרכה לאזרחכ, י עליו לגשת ראשית לבנק הדואר ולרכוש בול הכנסה בעלות של 30 ש"ח, ולהגישו לחוקר המשטרה בעבור הבקשה.

"במשטרה חוששים מתביעה ייצוגית, מהדרישה להחזיר לכל האנשים שהוציאו פלט רישום ושילמו אגרה לא חוקית", הסביר עובד במשטרה את הסיבה לערפול אודות סיבת ההחלטה ואי יידוע הציבור עליה. לדבריו, חשש המשטרה מתבטא גם בדרך החשאית בה בחרה להודיע לפני כחודש לחוקריה על ביטול התשלום - באמצעות דואר אלקטרוני פנימי. "למעשה, עד שיתוקנו התקנות, כל אזרח יכול לגשת לתחנת המשטרה בישראל ולקבל פלט של הרישום ללא תמורה", הוא הוסיף.

עו"ד פנחס פישלר שיגר אתמול (שני) תלונה ליועץ המשפטי לממשלה בנושא. "נמסר לי כי את ההנחיה נתן היועץ המשפטי של המשטרה - תוך שהוא שומר על דיסקרטיות שבהעברת המחדל לידיעת אזרחי המדינה", כתב פישלר בתלונתו. "מדובר במחדל רב שנים - כשכולם עצמו עין וחדלו בתפקידם".

מחדל משטרתי נוסף בנושא, הוא חיוב האזרח לשלם האגרה רק באמצעות בולי ההכנסה הנמכרים בסניפי בנק הדואר. זאת בניגוד להחלטת הממשלה מ-2004 שעניינה "ממשל זמין" ומורה בין היתר על המשטרה להקנות לאזרחי המדינה שירות מקוון ובכך לחסוך זמן יקר של האזרח.

"המסמך המשטרתי אף אומר שמשטרת ישראל פעלה ללא רשות וסמכות בעניין זה - דבר המצדיך בדיקה על ידכם... מי אחראי על המחדל הזה? מדוע לא נעשה פיקוח והיכן הבקרה? "שאל פישלר במכתב ששיגר למשטרה וליועץ המשפטי של משטרת ישראל, בתחילת החודש. פישלר נענה חזרה כי "נושא תשלומי האגרות באמצעות בולי הכנסה, נבחן על ידי מבקר המדינה במסגרת ביקורתו בנושא 'הליכים שלטוניים לצמצום הנטל הביורוקראטי', עם סיום הבירור נעביר את עמדותינו המסודרת למבקר המדינה".

המשטרה מסרה בתגובה כי "השירות להוצאת פלט הרישום הפלילי ניתן על ידי המשטרה לאזרח. יחד עם זאת, בולי ההכנסה למתן השירות נקנים ומשולמים בבנק הדואר והכסף עובר ישירות לחשבון אוצר המדינה ולא לתקציב המשטרה. לפיכך, כל פנייה שעניינה תשלום האגרה יש להפנותה לחשב הכללי במשרד האוצר". המשטרה לא השיבה לשאלת "הארץ" האם המשטרה מתכוונת לפעול להחזרת כספי האזרחים.

האישור ניתן בארבעה נושאים: רישום משטרתי על משפטים וחקירות תלויים ועומדים (תיקי מב"ד), רישום משטרתי ומרשם פלילי אודות תיקי חקירה שנסגרו (רישום משטרתי), הרשעות שבגינן תמה תקופת המחיקה או שהנשיא נתן עליהן חנינה (מרשם פלילי), רישום משטרתי על תיקי אי- תביעה סגורים, ובראש ובראשונה, פרטי רישום מהמרשם הפלילי כמפורט ב"חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, התשמ"א 1981" לפיו יימסר לאזרח מידע על הרשעות והחלטות שיפוטיות אחרות למעט כאלה שעברה לגביהן תקופת מחיקה.

ראוי לציין כי על אף שדרישה לקבלת "תעודת יושר" על ידי המעסיק הינה בניגוד לחוק, למעט מכמה מוסדות ציבוריים שהחוק מתיר להם, היא עדיין מקובלת בהרבה מקומות עבודה. ומאחר ולמעסיקים אין את הזכות לקבל מידע כזה, הם דורשים מהמועסקים הפוטנציאליים להמציא את האישור בעצמם, טרם קבלתם לעבודה

 -----------------------------------------------------------------------------------------------------------
- 22 בנובמבר 2011, שלחתי אימייל למשטרה, עם בקשה להחזר כספי + ריבית ופיצוי.
- אחרי התכתבות קצרה באימייל, קיבלתי ב- 4 לינואר 2012 מכתב מהיחידה הארצית לביקורת ותלונות הציבור: "פנייתך הועברה לטיפולו של היועץ המשפטי של משטרת ישראל ומטעמו תיענה".
- עדיין מחכה לתשובה (10 לינואר 2012).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה