יום ראשון, 6 בנובמבר 2011

החינוך במדינת ישראל לאן? מדינת ישראל לאן?


נראה שמדיניות ממשלות ישראל השונות, בעיקר ב- 15-20 האחרונות, כאילו עוסקת בתהליכים להשמדה עצמית.

מדברי הנביא ישעיהו (ליבוביץ') ז"ל, מתוך הספר "רציתי לשאול אותך, פרופ' ליבוביץ'...: מכתבים אל ישעיהו ליבוביץ' וממנו". עמודים 396-397:

(ער"ח אלול ה'תש"ל)
דע, שבעיית "השטחים" אינה מעניינת אותי כלל, אלא רק בעיית מיליון ורבע הערבים היושבים בה, ולא בגלל הדאגה לערבים אלא בגלל הדאגה לעם היהודי ולמדינתו. הכללתם של ערבים אלה... בתחום שלטוננו – פירושה חיסול מדינת ישראל כמדינה יהודית, חורבן העם היהודי כולו, והרס המבנה החברתי-סוציאלי שהקימונו במדינה.
... המדינה לא תהיה עוד מדינה יהודית...: בעיותיה וצרכיה ותפקידיה לא יהיו עוד הבעיות והצרכים והתפקידים של העם היהודי בארץ ובחו"ל, אלא רק ענייני הניהול והשלטון הספציפיים של מדינה זו, השלטון על יהודים וערבים יחד. תוך זמן קצר יינתקו הקשרים בין המדינה ובין העם היהודי, וכן הקשרים הרוחניים והנפשיים בינה ובין ההיסטוריה של עם ישראל והתכנים של היסטוריה זו ושל היהדות. כל התוכן של המפלצת הקרויה "א"י השלמה" לא יהיה אלא קיום המנגנון השלטוני-מינהלי שלה.
יתר על כן: תוך זמן קצר לא יהיה עוד במדינה ההיא לא פועל יהודי ולא חקלאי יהודי. הערבים יהיו העם העובד, והיהודים יהיו מנהלים, מפקחים, פקידים ושוטרים... ודבר זה יהרוס גם את החינוך ואת חופש הדיבור והמחשבה במדינה ואת הדמוקרטיה במשטר.
אני מצדד בהסתלקות מיידית מן השטחים... וזאת ללא קשר לבעיית השלום... עלינו להתבצר במדינתנו היהודית ולהגן עליה... אינני מאמין שיש סיכוי לשלום-של-ממש בינינו לבין הערבים בעתיד הנראה לעין, ולפיכך אין גם סיכוי לביטחון... אנחנו נידונים להתקיים זמן ממושך ללא שלום וללא ביטחון, כפי שהתקיים העם היהודי מעולם, תוך מאמצים עליונים וקרבנות גדולים.
... מדינת ישראל היום היא מדינתו של עם ישראל שרוב בניו כופרים-בעיקר, מחללי-שבת, בועלי נשים נכריות, אוכלי טרפות; וצה"ל הוא צבא שבו רס"ן שליט (שהוא מבחינת ההלכה פושע-ישראל, מפר-ברית ומשומד-להכעיס) זכאי להיות קצין ולפקד על חיילים יהודיים. כיבוש הארץ בידי צבא מדינת ישראל זו – זהו הישג לאומי של העם היהודי, אך אין לו משמעות דתית, ועם כיבוש הר-הבית בידי צבא זה התקיימה הנבואה: "ובני פריצי עמך יבואו בו וחיללוהו"...

(עד כאן מתוך הספר)

אינני מסכים לכל דבריו של פרופ' ליבוביץ', וחלק מדבריו, אני מודה, אף אינני מבין...; אולם יש דברים שאי אפשר להתעלם מהם... גם כשבמקום ערבים עובדים, מדברים היום על מהגרי עבודה (עובדים זרים) ועובדי קבלן. וכן, הרס המבנה החברתי-סוציאלי שבעזרתו, ואולי רק בזכותו, מדינת ישראל הוקמה והתפתחה ב- 20 שנותיה הראשונות (ראה ערך "הפרטה"... מכירת נכסי המדינה, לכל המרבה במחיר... וחיסול התעשייה ובתי המלאכה. חיקוק החוק הרע והפושע שנקרא "חוק בריאות ממלכתי" (שיצר מציאות של שירות רפואה פרטי, בנוסף לציבורי). ודרדור תלמידי ישראל לרמת הישגים מבזה, וכו'.

במקום לדאוג באמת לחינוך איכותי, לכלכלה, לרפואה, ולצדק חברתי... לטובת היהודים בארץ הזו, בפרט, ולשאר התושבים בכלל. לשיקום ים-המלח (ולא לייבושו), לטיפול בניצולי השואה והקשישים... נגוזים להם משאבים אדירים על התחמשות לקראת יום הדין, התעסקות בנושא הערבי עד בלי דיי, מסתננים ועובדים זרים, הגנה מפני טילים ורקטות (במקום התקפה ויוזמה), ועוד.

במקום לחנך לערכים ומידות טובות, איך להיות בן-אדם טוב, יצרני ואיכותי גם לטובת הכלל, מחנכים ומתעלים את כולם לעשות בגרות ותואר, ולהרוויח כמה שיותר כסף, גם במחיר של אי-צדק חברתי ומוסרי.


להלן תקצירי מאמרים וכתבות:
(לא בסדר כרונולוגי)


מאמר 1:


קיץ 2011 ייזכר בזכות מחאת ההמונים לצדק חברתי שהתעוררה בחברה הישראלית, כשברקע מהדהדות תנועות מחאה דומות בעולם. על פני השטח עלו אמנם נושאים כלכליים-חברתיים, אבל בשורש הדברים עומדת למעשה דרישה עמוקה יותר לבחינה מחודשת של סדרי העדיפות הלאומיים, ולהחזרתם של עקרונות שכבר אינם מוכרים לדור הצעיר במדינה, כמו מדינת רווחה וסוציאליזם. אולם כדי להחזיר אחורה את הגלגל, יש לצעוד קדימה ולפתח במדינת ישראל חזון מדעי-טכנולוגי שבלעדיו לא נוכל לכונן סדר יום לאומי חדש ובר-קיימא לדורות הבאים.

חינוך טכנולוגי ומדעי. זהו אחד הכלים הראשונים במעלה לצמצום פערים חברתיים ולשיפור היכולת הכלכלית של מדינה באשר היא, כפי שטען התעשיין סטף ורטהיימר בכתבה שהתפרסמה באוגוסט ב"דה מרקר". לדבריו, "היעדר השקעה בחינוך הטכנולוגי זה האסון הגדול ביותר של ישראל". באותה כתבה נטען שנתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, של אונסקו ושל ה-  OECDמראים שככל ששיעור לומדי המקצועות הטכנולוגיים גדל, כן קטן מדד האי-שוויון (מדד ג'יני) במדינה.

... ההשקעות ההולכות ופוחתות בתחומי המדע והטכנולוגיה מאיימות על צמיחת המשק הישראלי בעתיד.

כדי למצוא תעסוקה להתפרנס בכבוד, כדי להתחרות עם מדינות אחרות, כדי להפעיל שיקול דעת מועיל ויעיל בחיי היום-יום, יש צורך בהשכלה מדעית-טכנולוגית שתחל כבר מגן הילדים ובית הספר.


מאמר 2:


סגירתו של מפעל פולגת בקרית גת היא אירוע עצוב. מבחינת העובדים, הנגב והחברה הישראלית כולה.

... מאמין שמערכת כלכלית ותעשייתית בריאה, ולמעשה חברה בריאה, צריכה להקפיד על איזונים. הסגידה לחידושים בלבד, ללא בניית תשתית מסורתית של מיומנויות שיאפשרו ליישם את החידושים ולתרגמם למקומות עבודה, היא הגורמת בסופו של דבר לאותה "בריחת מוחות" מדוברת.

ההתפתחות של מטליקון תלויה ביכולת לשכור בעלי מקצוע ברמה גבוהה, ואלה אינם מתחנכים באוניברסיטה או בטכניון.

לא אפרט כאן שוב את תלונותי נגד משרד החינוך, אשר עקר מן היסוד את החינוך המקצועי בארץ וגרם להרס של תחום שהוא ביסוד הביטחון הכלכלי והלאומי שלנו.

בעזרת ידידי, ד"ר דן שרון, פתחתי בית ספר מקצועי. לא טכנולוגי, לא מדעי - מקצועי. המלה "מקצוע" מכובדת מאין כמוה בעיני. לא יותר ממאה תלמידים לומדים בבית הספר, והוא שוכן באותו גן תעשייה שבו נמצא מפעל מטליקון. הילדים, אין אנו מתביישים לומר, נפלטו מכל מוסדות החינוך שבהם למדו בעבר. משרד החינוך אמר להם: אצלנו עושים תעודות בגרות, מסיבות שונות אתם לא מסוגלים להשיגן, לכן מבחינתנו אתם לא קיימים.
כמובן שלא היה שום סיכוי לשתף את משרד החינוך בפרויקט.
... כמה הון מבוזבז במערכת החינוך על שטויות שלא יועילו לילדים בדבר בהמשך חייהם?

אני מאמין שבית הספר המקצועי הקטן צור לבון יהפוך את הלומדים בו לאזרחים מועילים ותורמים למדינתם, לבני אדם בעלי תחושת סיפוק וביטחון עצמי.

נואשתי מלהתריע נגד קברניטי חינוך שמובילים את ישראל לשום מקום. התאכזבתי מארגוני מורים שכאילו מדברים על מהות, אך נאבקים רק על שכר ותנאים.

משפחת פולק בנתה בקרית גת מפעל לתפארת. אם היתה בארץ מערכת הכשרה לתעשייה היודעת להתקדם עם הזמן (גם בתחום הטקסטיל), היתה כאן היום תשתית מקצועית שהיתה מאפשרת לפולגת להישאר תחרותית על ידי התמקדות בחידושים, אוטומציה או איכות. אם היה לנו - אומר זאת במלים הפשוטות ביותר - כבוד למקצוע, אני בטוח שהמפעל בקרית גת היה עומד היום על תלו.





"אני אגיד לך משהו חשוב", אומרת מרסל טייב בביתה בקרית גת. "פעם היתה הרבה יותר ציונות. היום כל אחד דואג לכיס שלו. שייכנס כמה שיותר לכיס שלו. זה גרוע מאוד"...



"כאשר שואלים אותי, מה הוא סוד הצלחתי, הריני משיב: הסוד מורכב מיסודות אחדים. ראשית – צריך להכניס טכנולוגיה מודרנית בייצור. שנית – יש לרכוש את אמון הקונים על ידי הנהגת שיטה הוגנת ומדויקת בזמני האספקה. שלישית – צריך לעמוד תמיד על משמר איכות המוצר. רביעית – אסור לעמוד במקום, כל הזמן יש להשקיע במיכון חדש. וחמישית – יש לעבוד לפי תכנון, אבל צריך גם לדעת לאלתר בעת הצורך.

אבל הסוד העיקרי הוא ביחסי אנוש תקינים בין המעסיק ובין העובד. יש לזכור, ש"לא על הלחם לבדו יחיה האדם". הן הפועל והן מנהל העבודה צריכים להיות משוכנעים, שאין חושבים אותם לעבדים, אלא לעובדים במפעל חלוצי מתקדם, וכי עבודתם זוכה להערכה."




מאמר 3:



רק כ- 120 אלף תלמידים לומדים כיום במערך החינוך הטכנולוגי במשרד החינוך - 36.3% מכלל הלומדים בכיתות י'-י"ב. לפי פרסומי OECD האחרונים, שיעור התלמידים הלומדים בחינוך הטכנולוגי בישראל - כלומר בתי ספר המיועדים ללימודי טכנולוגיה, בתי ספר מקצועיים ובמגמות ייעודיות בבתי ספר עיוניים - הוא 34.5%, לעומת 43.5% בממוצע מדינות  OECD.

המשמעות של הנתונים האלה, אומרים מומחים רבים, היא פגיעה ממשית בענף ההיי-טק הישראלי - וכתוצאה במשק הישראלי כולו.

הפגיעה בחינוך הטכנולוגי בשני העשורים האחרונים כבר מתחילה לכרסם במעמדו של הענף כמנוע הצמיחה המרכזי של המשק הישראלי.

סקר שפירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לפני כשבועיים המתייחס ליולי 2011 מעיד שיש כיום בשוק 4,142 משרות פנויות למהנדסים (מהנדסי מחשבים, חשמל, תעשייה וניהול) - 6.1% מהמשרות הפנויות במשק. בנוסף, יש כיום 2,890 משרות פנויות להנדסאי מחשב, טכנאי מחשב ומתכנתים. כלומר, יש אלפי משרות פתוחות בענף, אך אין מי שיאייש אותן.

גם נתוני התאחדות התעשיינים מצביעים על מחסור של כ-5,000 טכנאים ומהנדסים בתעשייה בישראל. מחסור זה ניצב בבסיס הטענות בדבר הצורך לחזק את החינוך המקצועי והטכנולוגי בישראל.

מחסור זה משפיע לא רק על ענף ההיי-טק ועל כלכלת ישראל, אלא גם על הצבא. נתוני צה"ל מצביעים על כך שבשנים האחרונות יש תהליך מתמשך של ירידה במספר בוגרי הנתיב הטכנולוגי, ובייחוד במספר בוגרי העתודה הטכנולוגית.

חינוך מקצועי תורם גם לשיוויון במשק. ככל ששיעור הלומדים במקצועות הטכנולוגיים והמקצועיים גדל, כך קטן מדד האי-שיוויון במדינה.

"היעדר השקעה בחינוך הטכנולוגי זה האסון הגדול ביותר של ישראל", אומר התעשיין סטף ורטהיימר... מבקרים את תקציב הביטחון, אבל לא מבקרים את תקציב החינוך, שהוא השני בגודלו במשרדי הממשלה. לא מבקרים את תקציב האוניברסיטאות והיעדר השקעה בחינוך טכנולוגי. בעיני זה האסון האמיתי. חצי מיליון ישראלים למדו מקצועות שלא הביאו אותם לשום דבר. הם הלכו ללמוד להיות עורכי דין. צריך לשאול מדוע ההוצאה על חינוך מובילה לכך שיש עדיפות להשגת תעודת בגרות שכביכול מכינה את האנשים לעבודה בהיי-טק, אבל רוב ההיי-טק לא נמצא בכלל בישראל".

אתה נשמע כועס.

"אני יותר מכועס. בעיני אי השקעה בחינוך טכנולוגי היא אסון גדול יותר מחיזבאללה. מדובר בחוסר הבנה ובסדרי עדיפויות שגויים של כל שרי החינוך בשנים האחרונות. ישראל לא שואלת את עצמה מה יחזיק את האנשים במדינה, באילו מקצועות להתמקד. נוצר כאן מצב אבסורדי שאין מספיק בעלי מקצוע בתחומים מסוימים, אבל יש מחוסרי עבודה".

מכיוון שתחום זה דורש השקעה גדולה יותר בשל הצורך בהשקעה בציוד, כמו מעבדות רשתות תקשורת ומחשבים, רוב החומר שנלמד בעשור האחרון היה בעיקר תיאורטי ולא עדכני.

רמת תלמידי ישראל במתמטיקה ומדעים, שני מקצועות הבסיס מאחורי החינוך המדעי והטכנולוגי, מידרדרת והולכת גם בגילאים צעירים יותר.

המחסור בכוח אדם מקצועי גורם להעברת פרויקטים למפעלים בחו"ל או העתקת מפעלים שלמים, והדבר פוגע בכלכלה הישראלית ומפתח תלות במדינות אחרות.


מאמר 4:


... סגירת מאות כיתות שבהן התקיים בעבר חינוך מקצועי, והגדלה דרמטית של שיעור התלמידים במסלולים לבגרות - הרבה מעבר למקובל במדינות המערב. התוצאה בשטח קשה. בעקבותיה נוצרה היום קואליציה נדירה, שבה שותפים ראשי חוגים לחינוך באוניברסיטאות הגדולות, מנהלים מנוסים, וכמובן מורים שמסכימים יחד: כוונות טובות הן שהובילו את מערכת החינוך בישראל לגיהינום השורר בה כיום  

בוצעה רפורמה גדולה נוספת שהחלה בשנות ה,90- גם היא עתירת כוונות טובות. עד אז למדו רבים מתלמידי התיכון במגמות שהעניקו להם מקצוע, אך לא תעודת בגרות מלאה. מאז נסגרו או שונו אלפי כיתות כאלה, למרות שאנשי חינוך טענו שההכוונה למסלול גבוה בלבד אינה מתאימה לכלל התלמידים. הטענות נדחו, כיוון שהחינוך המקצועי נתפס כנחות, ובוגר תיכון ללא בגרות "נקבר בעודו בחיים," כהגדרת יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, זבולון אורלב. היום 96% מהתלמידים לומדים במגמות שמכינות ללימודים גבוהים, נתון שאי-אפשר למצוא באף מדינה מערבית. הממוצע במדינות הOECD- (המדינות המפותחות) הוא 67.7% בלבד. הצהרה ברורה על הכיוון החדש הגיעה ב,2003- כששרת החינוך אז, לימור לבנת, הכריזה שהיעד הוא "מאה אחוז בגרות." המסלול המקצועי עבר להתמקד בטכנולוגיה גבוהה, כשבמסלול עיוני מובהק לומדים 65% מהתלמידים, לעומת 50% בלבד במדינות ה.OECD-  

בשנים האחרונות נשמעת ביקורת קשה על תוצאות המהלך, אבל מי שביטאו אותה פומבית הם רק התעשיינים, שחשים במחסור באנשי מקצוע לתעשייה. החודש, למשל, התראיין לעיתון זה סטף ורטהיימר, ואמר ש"מרוב חכמים שקוראים רק עיתונים כלכליים, לא נשאר מי שיחנך לייצר משהו בידיים." כבר בשנת 2001 קבע מרכז המידע והמחקר של הכנסת שהשינוי המבני הזה יפגע "בחוסנה הכלכלי והחברתי של מדינת ישראל.

מקצועות הצווארון הכחול נעלמו.


מאמר 5:

סטף ורטהיימר: ״התעשייה בארץ משוועת לעובדים מיומנים, אך ללא מענה״.
(מתוך: http://ort-yadin.ort.org.il [הקישור שבור])
חינוך טכנולוגי: בשנות ה- 70 כ- 50% מתלמידי התיכון בארץ למדו בבתי ספר מקצועיים — טכנולוגיים. במגמות הטכנולוגיות היו רמות שונות: מלימוד מקצוע בלבד (מסמ״מ ־ מסלול מקצועי מעשי) עד בגרות מלאה (מסמ״ת - מסלול מקצועי תיכוני). החינוך הטכנולוגי קיבל את כל קשת האוכלוסיה - מהחלשים עד החזקים. היום כולם רוצים להיות בנקאים, עורכי-דין ומנהלים, וכמה כבר יהיו? התעשייה בארץ משוועת לעובדים מיומנים, אך ללא מענה. אומר סטף ורטהיימר: ״מרוב חכמים שקוראים רק עיתונים כלכליים, לא נשאר אף אחד שיחנך אנשים איך לייצר משהו ״.

מייסד חברת "ישקר", טוען שזהו אסון למדינת ישראל – גם מבחינה חינוכית ובמיוחד מבחינה מקצועית ומעשית.


מאמר 6:

כתבה, ב- Ynet:
50 אחוז מ"מורי ההיי-טק" פרשו ממערכת החינוך.

משרד החינוך התגאה לא פעם בשלוש השנים האחרונות בפרויקט להסבת אנשי היי-טק ואקדמאים להוראה, אבל נתונים חדשים של המשרד מצביעים על כך שהתוכנית לא הצליחה כמצופה - 50 אחוז מהמשתתפים נטשו את המערכת. לדברי גורמים במערכת החינוך, מדובר בכישלון של פרויקט הדגל לתגבור מערך ההוראה וירידה לטמיון של מיליוני שקלים.

יו"ר ועדת החינוך בכנסת, ח"כ אלכס מילר, אמר כי "מנתונים ועדויות שהוצגו בוועדה עולה כי תופעת בריחת המוחות לא עוצרת באקדמיה אלא נוגסת יותר ויותר גם בסגל המורים האיכותי, שלצערנו מוצא מקומו מחוץ לישראל. כך, למשל, נמסר כי רק באזור טקסס בארה"ב מלמדים 600 מורים ישראלים למתמטיקה.

>>> ראו תגובה 175:
עוד מעט ימכרו את המדינה הזו לסוחרי גרוטאות
ונחשו מה??? ... אף אחד לא אחראי למצב שנוצר!!!

לא ראשי הממשלות למיניהן, לא נשיאי המדינה, לא השרים, לא חברי הכנסת, לא נציגי הציבור, לא קברניטי המדינה, לא ראשי הצבא... אף   אחד   לא   אשם!!!

אין שכל - אין דאגות!!!
ממש מזעזע.

וגם לא בטוח שלסוחרי הגרוטאות יהיה מה לעשות עם מדינה מנוונת כ"כ.
מדינה כזו, על כל חלקיה... ככל הנראה, גם לא מתאימה למיחזור!!!

קישורים ומידע חשוב שראוי, כדאי ומומלץ לקרוא (ולהפנים):

1. ספר "דלדולה של הרוח באמריקה", ומאמר הביקורת: THE GROVES OF IGNORANCE

2.
לאן נעלמו המחרטות? - הסרט המלא

3.
רק לא עיבוד שבבי!

4.
החינוך המקצועי והטכנולוגי בישראל ובעולם. הכנסת - מרכז המחקר והמידע. מוגש לוועדת החינוך, התרבות והספורט.

5. ישראל - יצואנית הנשק השלישית בגודלה בעולם... אבל אפילו גפרורים כבר לא מייצרים.
המפעל נור ליצור גפרורים הוקם בשנת 1923 ע"י האחים ויצמן .המנהל הראשון היה
יחיאל וויצמן האבא של עזר ויצמן והאח של חיים ויצמן.
ועוד, סיפורי בי"ח נור.

6. ורטהיימר: העתיד לא בבורסה ולא במשרד האוצר.

7. 150 עובדי "סלינה תעשיות" מתבצרים בנצרת עילית (דצמבר 2011).

הפטריוטיות המוגזמת היא האויב הרע ביותר של מדינת ישראל. זו פטריוטיות חלולה שאיננה מקדמת, אלא מדרדרת את העם והמדינה, באופן איום ונורא, עצוב וכואב.

נראה לי שאיכשהו יש לכל המחלה הזו קשר לנימוסים והליכות שכבר אינם מה שהיו פעם.
במקום לאחל בחיוך, מכל הלב, ומתוך דאגה כנה, "שלום", "בוקר טוב", "צהרים טובים", "ערב טוב", "לילה טוב", וכד'... הציבור פולט, כמעט בלי משים, ובזילות מחרידה... מה העניינים? מה נשמע? הכל בסדר? איך הולך? מה קורה? הכל טוב?

45 תגובות:

  1. סקר בינלאומי של נבחנים בוגרים מראה שישראל נמצאת מתחת לממוצע מדינות ה-OECD במיומנויות קריאה, מתמטיקה ופתרון בעיות בסביבה דיגיטלית
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4821091,00.html

    הנתונים העגומים: הישראלים פחות חכמים מאזרחי המדינות המתקדמות
    http://rotter.net/forum/scoops1/326090.shtml

    השבמחק
  2. יותר גרוע מאיראן: הפער בהישגי התלמידים על רקע כלכלי בישראל - מהגבוה בעולם
    הידרדרות של 7 מקומות בהישגי התלמידים במתמטיקה ■ תלמידי ישראל דורגו במקום ה-16 מבין 39 מדינות במבחן הבינלאומי טימ"ס שנערך בקרב כיתות ח׳ ב-2015
    http://www.themarker.com/wallstreet/1.3136719

    השבמחק
  3. יומנה של מורה
    "ראיתי איך מערכת החינוך והחברה שוברות את רוחי ורוח חבריי. הילדים, ההורים, המנהלים, התקשורת - כולם עולבים בנו, מגחיכים, טופלים האשמות ומכים ללא רחם באנשים יומם בנוי משהייה אינסופית עם הילדים של כולנו. לא יודעת כמה עוד אוכל להמשיך • מונולוג של מורה
    http://www.israelhayom.co.il/article/501123

    השבמחק
  4. לפעמים התלמידים פשוט צריכים לסתום את הפה
    https://www.haaretz.co.il/opinions/1.5598488

    תוחזר המשמעת לבית הספר. תיכף ומיד!
    https://www.haaretz.co.il/opinions/.premium-1.5600919

    השבמחק
  5. מזעזע; נער בכיתה ז׳ הוכה ע״י 30 תלמידים בבית ספרו, המורה ראה והתעלם
    http://rotter.net/forum/scoops1/452123.shtml

    השבמחק
  6. ישראל היא המדינה השלישית הכי משכילה בעולם: למה זה רע לכלכלה?
    http://rotter.net/forum/scoops1/454538.shtml

    https://youtu.be/CVEuPmVAb8o

    השבמחק
  7. אלימות מילולית ופיזית כלפי מורים: ''אם תענישי אותי – אני שוחט אותך". 70% מהמורים מדווחים על אלימות שחוו.
    http://rotter.net/forum/scoops1/459471.shtml

    השבמחק
  8. משרד החינוך פסל את בחינות המיצ''ב לכיתות ה' בעקבות חשד לרמאות ענק
    http://rotter.net/forum/scoops1/521870.shtml

    השבמחק
  9. בנק ישראל על המשמרת של בנט: איכות המורים בירידה מאז 2015
    http://rotter.net/forum/scoops1/542187.shtml

    השבמחק
  10. תורת שעשועיי: האם ילדיי ישארו דתיים?
    https://www.makorrishon.co.il/opinion/144141/

    השבמחק
  11. קשיים לקראת פתיחת שנת הלימודים | יו''ר ועדת כספים גפני: ''המצב נורא ואיום, אנחנו נראים כמו מדינת עולם שלישית''
    http://rotter.net/forum/scoops1/557053.shtml

    השבמחק
  12. ציון הפסיכומטרי של הסטודנטים להוראה ממשיך להידרדר: ממוצע 488 ב-2018
    https://rotter.net/forum/scoops1/561291.shtml

    השבמחק
  13. דו''ח OECD חושף: מורה בישראל מרוויח אלפי שקלים פחות מבמדינות המפותחות
    https://rotter.net/forum/scoops1/575016.shtml

    השבמחק
  14. ''חוזרים 30 שנה אחורנית''. האם משרד החינוך סוגר את לימודי האונליין?
    https://rotter.net/forum/scoops1/574490.shtml

    השבמחק
  15. ירידה בציונים,פערי ענק בין תלמידים יהודים לערבים,: נתוני בחינות פיז''ה
    https://rotter.net/forum/scoops1/589471.shtml

    השבמחק
  16. זעזוע: בית ספר בבאר יעקב החליט לחגוג חנוכה וכריסמס - ביחד
    https://rotter.net/forum/scoops1/592332.shtml

    השבמחק
  17. רוני ססבור הימין החדש: ‏זה מתפשט. בעוד בית ספר, הפעם בתל אביב, חוגגים את חג המולד. מי ישמור על ילדי ישראל?
    https://rotter.net/forum/scoops1/593279.shtml

    השבמחק
  18. ספינה בשווי 60 מיליארד שקל נעלמה בלב ים
    https://www.themarker.com/news/education/1.8799193

    השבמחק
  19. שר החוץ, גבי אשכנזי: ''נחתם הסכם להבאת 25,000 עובדי חקלאות מתאילנד, שיגיעו באופן חוקי וללא דמי תיווך''
    https://rotter.net/forum/scoops1/641581.shtml

    "אנחנו לא יודעים ללמד, החינוך שלנו לא מתאים לנוער"
    https://www.makorrishon.co.il/magazine/246411/

    השבמחק
  20. נער טרנסג'נדר הוכנס למוסד לנערות בסיכון
    https://rotter.net/forum/scoops1/650995.shtml

    השבמחק
  21. 150 אלף מחשבים ניידים הוזמנו מחו''ל, אבל חודש לתוך שנת הלימודים ומשרד החינוך אינו יודע מתי יגיעו בפועל
    https://rotter.net/forum/scoops1/656616.shtml

    השבמחק
  22. סגן ראש העיר ת''א מציע להחליף את עמודי העירוב במפות כיס או אמצעים טכנולוגיים שיראו היכן העירוב עובר
    https://rotter.net/forum/scoops1/663618.shtml

    השבמחק
  23. שר הביטחון בני גנץ הנחה להחליף את אבא ואמא להורה 1 והורה 2 בכל הטפסים במשרד הביטחון
    https://rotter.net/forum/scoops1/667296.shtml

    הצעת חוק חדשה של ח''כ גפני: חובה לרשום ''אב'' ו''אם'' במקום הורה 1 והורה 2
    https://rotter.net/forum/scoops1/668230.shtml

    השבמחק
  24. דנה, לוחמת קרקל לשעבר: ''קטעים מיניים ואינטימיים בתוך הגדוד''
    https://rotter.net/forum/scoops1/668577.shtml

    השבמחק
  25. 2016
    קיט אלקטרוניקה – סיפור של חנות, עיר, תעשיה וחינוך
    רח' חיים עוזר 36 פתח תקוה – טל. 03-934-2475
    https://guyshachar.com/he/2016/kit-electronics-petah-tikva/
    https://www.youtube.com/watch?v=ieuR5HqlcFw

    השבמחק
  26. האקדמיה ללשון עברית בעדכון לשוני לקראת יום המשפחה
    https://rotter.net/forum/scoops1/683322.shtml

    השבמחק
  27. תלמידים: סרטון לא צנוע בבגרות באנגלית
    https://rotter.net/forum/scoops1/703084.shtml

    השבמחק
  28. ''מי את.ה שתחליט.י שהמלך הוא עירום? זעק א-מגדרי מהקהל'': נאום בגדי המלך החדשים של אבי מעוז
    https://rotter.net/forum/scoops1/708107.shtml
    https://www.youtube.com/watch?v=TKyRqn07IYc

    השבמחק
  29. אלימות, פריקת עול ויחס מזלזל: צוותי ההוראה עוזבים בקצב מבהיל
    https://rotter.net/forum/scoops1/721574.shtml

    השבמחק
  30. מנכ''ל משרד החינוך: סדרי הגודל של אלימות בבתי ספר עם החזרה מהקורונה, פי 3-4 משנים קודמות.
    https://rotter.net/forum/scoops1/722108.shtml

    השבמחק
  31. לאחר שחכ רוזין קטעה את דבריה: עלון גילוי דעת מפרסם את נאומה המלא של האם החילונית על כניסת הרפורמים לבתיהס
    https://rotter.net/forum/scoops1/724780.shtml

    השבמחק
  32. חשד לעבירות מין קשות בתיכון בדרום. יותר מ-15 נערים מעורבים, המורים כתבו: ''אנחנו זועקים, זו שעת חירום''
    https://rotter.net/forum/scoops1/726314.shtml

    השבמחק
  33. שרת החינוך ד''ר יפעת שאשא ביטון הודיעה: הקלות חדשות בבגרויות. מקצוע חדש: חינוך פיננסי
    https://rotter.net/forum/scoops1/732927.shtml

    השבמחק
  34. בורחים מהכיתות: מספר המורים שעוזבים את המקצוע גדל ב-23%
    https://rotter.net/forum/scoops1/735428.shtml

    השבמחק
  35. פרטים על הרפורמה המסתמנת בבחינות הבגרות: הבגרויות בספרות, היסטוריה, תנ״ך ואזרחות יבוטלו\יוחלפו
    https://rotter.net/forum/scoops1/740761.shtml

    השבמחק
  36. מנהל נענה לבקשת תלמידות כיתה ח' וצילם אותן בעירום חלקי, בית הספר לא דיווח על כך למשרד החינוך
    https://rotter.net/forum/scoops1/742471.shtml

    השבמחק
  37. ״המערכת לאט לאט גומרת אותך, דורכת עלייך'' - מורים שהחליטו לפרוש מעבודתם מדברים
    https://rotter.net/forum/scoops1/744089.shtml

    השבמחק
  38. חשיפה: ילד בן 11 בגבעת שמואל שהחליט שהוא ילדה נכנס לשירותי בנות בבית הספר באישור המנהל
    https://rotter.net/forum/scoops1/746359.shtml

    השבמחק
  39. תמונת מצב מדאיגה: כל תלמיד שני בקרב דוברי העברית מתקשה בהבנת הנקרא
    https://rotter.net/forum/scoops1/748217.shtml

    השבמחק
  40. מורים ותלמידים פצועים בקטטה המונית בתיכון בפרדס חנה
    https://rotter.net/forum/scoops1/748490.shtml

    השבמחק
  41. אוניברסיטת ת''א תשלם 45,000 שקל לסטודנט שהוזמן למסעדות לא כשרות
    https://rotter.net/forum/scoops1/748212.shtml

    השבמחק
  42. הרצליה: הפגנת הורים מול העירייה בעקבות ההסברה הלהט''בית לילדי כיתה ב', המפגינים צועקים: ''עד הילדים!''
    https://rotter.net/forum/scoops1/750951.shtml

    השבמחק
  43. משרד החינוך: חסרות כ-5,600 מורות וגננות, 3,500 מהן באזור המרכז
    https://rotter.net/forum/scoops1/753362.shtml

    השבמחק
  44. הסטודנטים באקדמיה נדרשים לראשונה לחשיבה מעמיקה - והתוצאות עגומות
    https://www.themarker.com/blogs/2022-08-08/ty-article/.premium/00000182-7d2d-dfd2-ab8e-7fbd2d380000

    השבמחק
  45. תלמידי ישראל לומדים יותר שעות ביחס למדינות מפותחות רבות ובכל זאת מגיעים להישגים נמוכים במיוחד
    https://rotter.net/forum/scoops1/757952.shtml

    דוח: יותר מ-6,000 תלמידים נפגעו בתאונות בדרך לבית הספר וממנו בחמש שנים
    https://www.ynet.co.il/news/article/h1kvuxfys

    מחקר של אוניברסיטת בר אילן: 45% מהמורים חוו אלימות
    https://rotter.net/forum/scoops1/757507.shtml

    הדמוגרפיה בישראל – המספרים העדכניים
    https://rotter.net/forum/scoops1/757072.shtml

    השבמחק