יום שישי, 30 במאי 2014

טובת העסק או הלקוח, ציות מוחלט או שיקול דעת



רקע
הלקוח "משגר" הזמנות למערכת ניהול המלאי, ולפי שיקולים שלו הוא שולח, בזמנים שונים, את הטכנאים שלו, לקחת הזמנות לעבודות שונות.
הלקוח ביקש, לא להכין הזמנות, אלא כשהוא מבקש... כדי שלא יהיה מצב, כמו שקרה לא מעט בעבר, לפני שקיבלתי את המשימה לטפל בלקוח הזה... שאנשי המחסן ליקטו הזמנות, גם בלי הנחיה ספציפית; כך נערמו הזמנות מוכנות, שלעיתים עמדו תקופה ארוכה.  עקב כך נוצר חוסר של פריטים חיוניים במלאי, והזמנות חדשות שקיבלו תיעדוף לא יכלו להיות משולמות, כי פריטים היו מוקצים להזמנות אחרות.
הקיצר, כשקיבלתי את הלקוח וסידרתי את העבודה מולו ואיתו... הוחלט שהזמנות יוכנו ע"פ הנחיה בלבד, ולא ביוזמה אישית.  העניין תואם עם ההנהלה.

ספטמבר 2013
כשאני נמצא ביום חופש... המנהל הישיר שלי מחליט, לשלוח עובד ולהכין את כל ההזמנות במערכת, ללא תיאום איתי, ללא הודעה, ונגד המדיניות המטיבה שכבר תואמה והוסכמה עם הלקוח.

שכפי שהיה צפוי... ההזמנות עמדו על המדף לאורך זמן-מה, עד שהמנהל החליט, במהלך שרירותי ולא ברור... לבטל ההזמנות ולהחזיר הפריטים למלאי;  מהלך שמחייב תיאום עם הלקוח, מה גם שהלקוח מחוייב עבור כל תנועת מלאי (כניסה/יציאה).  המהלך הפעם, בעצם, יוצר חיוב עודף ולא הכרחי, וכנגד הנוהל התקין, עבור הלקוח.

מנהל העבודה מורה לי לבצע את המהלך הלא תקין.  אני מתמהמה, ומבקש מהמנהל:

          "לכן ביקשתי את מעורבותך, לתקן את המהלך, שהובלת אתה".

... כמו שהוא יזם את המהלך הראשוני... שיהיה זה הוא שיבצע את המהלך החוזר... שמשמעותו חיוב מיותר ללקוח;  מהלך לא מוסרי, שאני מבקש להימנע ממנו.

בתגובה, כתב לי המנהל, בין היתר:

אתה לא במקום של לתת לי פקודות.  העבודה שאני "מסדר" לך ממש לא מיותרת... כדאי שתתחיל להתעורר כי הגישה פסולה!!!  אז אם נתתי לך משימה תבצע אותה...

בתגובה, כתבתי למנהל העבודה " אימייל ארוך וחשוב", שכותרתו: "נהלי עבודה ובקורת בונה".  ראשי הסעיפים המודגשים, הינם ציטוטים מדבריו של המנהל וביקורתו עליי:

ניהול הזמן שלך לא נכון כלל - כתיבת אימיילים, כמוה כישיבות צוות וכד'... המטרה היא למידה, איתור בעיות, ושיפור הליכי עבודה (כולל עבודת צוות).  אתה מתנגד לזה? אתה חושב שאני נהנה מזה?

פקודות - עברתי על המייל ולא מצאתי שנתתי לך פקודה... ואני מצטט:
"ביקשתי את מעורבותך, לתקן את המהלך, שהובלת אתה".

גישה פסולה - שאני דואג (אולי יותר מידי) שהלקוח יהיה מרוצה, והמלאי (והמיקומים) שלו יהיו מדוייקים, ושהוא יהיה מרוצה מההתנהלות מולו ואיתו???  הרי ידוע לך שלא חסרים פה בעיות; מה פסול בהשקעה מעט יותר ארוכה, להשגת לקוח מרוצה?

העבודה שאני "מסדר" לך ממש לא מיותרת - הלקוח ביקש לא להכין הזמנות מראש, אלא אם הוא מבקש.  אתה הכנת הזמנות בניגוד לבקשת הלקוח ובניגוד לנוהל... וכעת אתה אומר שההתעסקות עם ביטול ההזמנות וקליטה חזרה למלאי, איננה מיותרת? 

הכנת הזמנות וניהול זמן - אמרת שלא הייתה לעובדים משימה אחרת??  המיקומים, כמעט בכל המחסן, אינם מדוייקים (בלשון המעטה)... דבר שגורם יאוש רב לעובדים המלקטים, וגוזל זמן עבודה משמעותי באיתורים מחודשים.

ביקורת בונה וחיונית - אני אמנם עובד, יחסית חדש... אבל בתוך עמי אני יושב... ואני שומע את אותה המצוקה מהוותיקים.  ככל שעובדים יותר, הדרישות והציפיות עולות... ונראה שכמה שנעשה יותר (כל אחד והפז"ם שלו; כל אחד מהמיומנויות שלו)... נדיר מאוד שזה יספק את צוות הניהול.
יש פה (וגם היו) אנשים מוכשרים ביותר (כל אחד בתחומו (בתפעול ובצוות המחסן));  מילה טובה ועידוד היו יכולים לשפר את יחסי העבודה וההתנהלות, לטובת כל המעורבים (הנהלה ועובדים)... שלא לדבר על תמורה בצורת שיפור משכורת וכד'... אך נראה שזה לא חלק מהעניין; וזה מעציב.
יש לך פה חומר אנושי מצויין, והיחס והתגמול צריך להיות בהתאם.
כואב לראות את הפוטנציאל הלא ממומש בחברה ובצוות העובדים הנאמן... ולהיווכח שככה ימשיכו העניינים להתנהל גם יהיה בטווח הנראה לעין.

אתה באמת רואה באיכות העבודה שלי, בשירות שאני נותן, ובעבודת הצוות... דבר שלילי יותר מחיובי?  אתה באמת נמצא תחת הרושם שיש באופן ההתנהלות שלי יותר חסרונות מיתרונות, ואני יותר פוגע ומזיק, מאשר מועיל?

אף על פי כן, ולמרות הכל... אמשיך, בלי נדר, ואעשה כמיטב יכולתי (עם הכלים העומדים לרשותי) במתן שירות מיטבי ללקוחות החברה, בצורה הטובה ביותר, ביושר, במקצועיות, באדיבות, באחריות ובהתמדה.

בתגובה, ענה המנהל:

אנחנו נדבר על זה ב4 עיניים
כמה זמן לקח לך לכתוב את האימייל?


מיותר לציין שלא זומנתי ולא קוימה שום שיחה רצינית ואחראית בעניין;  לא הוסקו מסקנות אחראיות, ולא התגבש סדר עבודה מקצועי והגון לשמירת זכויות הלקוחות.

כל זה קרה בספטמבר 2013... והנה כמה מילות תודה שקיבלתי, השבוע (מאי 2014) מאחד הלקוחות "שלי", ככה במפתיע, בסתם יום של חול:

צרור ברכות חמות בהוקרה על השירות ועל הרצינות.
מאז הגעתך ל<שם החברה> בשם בני ובשמי שלי תודה רבה.
אנחנו מרגישים בטוחים יותר ומדוייקים יותר.
כן ירבו כמותך במחוזותנו .
השם יברך אותך איש יקר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה