יום ראשון, 7 בדצמבר 2014

טליפון; טליגרף



"שתי מכונות שהמציאו החכמים במאה הי"ט.  הטליגרף הוא מכונת הכתיבה במרחק, והטליפון הוא מכונה להשמיע הקול במרחק.  שניהם נוסדו באמצעות האלקטרי המאגנטי אשר כחו הנפלא נעלם מאתנו...
בברייתא אמרו: שְׁלֹשָׁה - קוֹלָן הוֹלֵךְ מִסּוֹף הָעוֹלָם וְעַד סוֹפוֹ.  וְאֵלּוּ הֵן: קוֹל גַּלְגַּל חַמָּה, וְקוֹל הֲמוֹנָהּ שֶׁל רוֹמִי, וְקוֹל נְשָׁמָה בְשָׁעָה שֶׁיּוֹצְאָה מִן הַגּוּף (מסכת יומא כ׳ ב').  ודרשו הפסוק באיוב ל"ח כ"ה: מִי פִלַּג לַשֶּׁטֶף תְּעָלָה וְדֶרֶךְ לַחֲזִיז קֹלוֹת.  הַרְבֵּה קוֹלוֹת בָּרָאתִי בָּעָבִים, וְכָל קוֹל וְקוֹל בָּרָאתִי לוֹ שְׁבִיל בִּפְנֵי עַצְמוֹ, כְּדֵי שֶׁלֹּא יְהוּ שְׁנֵי קוֹלוֹת יוֹצְאוֹת מִשְׁבִיל אֶחָד וכו' (מסכת בבא בתרא ט"ז א').  על יסודו האלה המציא עדיסון את הטליפון, ומארקוני המציא את הטליגרף האוירי.  ולפלא היא כי בשאלת ר׳ דוד אופנהיים, הרב דפראג, בט״ו בשבט תפ״ב (1722) לגיסו ר׳ יעקב רישר בענין הדבור למרחוק בשבת מפני איסור תחומין, אומר: ״וביחוד ע״י כלים המיוחדים לדבור ומשמיעים קול על כמה וכמה מילין בריחוק מקום יכול אדם לדבר עם חבירו.  דבר זה יהיה אסור לדבר עמו בשבת, ומעולם לא שמענו שום פוצה פה לפקפק בנידון זה״ (שבות יעקב חלק שלישי, דפוס מיץ 1789.  שאלה ל"א, דף י"ד עמוד ב').  וכפי הידוע אצל חכמי האומות, נעשה הטליפון למשחק של ילדים לא קודם משגת 1831, ועדיסון עשה אותו לשימוש קבוע רק בשנת 1877 (עי' Encyc. Brit ערך Telephone)".

מתוך "אוצר ישראל", בעריכת יהודה דוד אייזנשטיין.  חלק חמישי עמוד 23-24... עם שינויים, כאשר העתקתי ציטוטים ממקורם, כפי שמופיעים במקומם.

המקור הנ"ל, מספר "שבות יעקב"



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה