יום חמישי, 16 באוגוסט 2012

מעללי משטרת ישראל מול אזרח הגון. זכות ההפגנה וחופש הביטוי


אזרח הגון מבקש למחות ולהפגין נגד ראש הממשלה, ומבקש מידע בנושא:

תגידו "דפוק", תגידו "תמים"... אבל באינסטינקט ראשוני, חשבתי לפנות למשטרה.

נכנסתי לאתר "משטרת ישראל"... ומשם, לטפסים... אולי יש שם הוראות והנחיות לגבי רישיון הפגנה?

הקלקתי על קישור לטופס "רישיון לאסיפה", שנראה הכי קרוב בתיאורו לעניין... אולם קיבלתי הודעת שגיאה, מ- "פורטל השירותים והמידע הממשלתי": "הפעולה אותה ביצעת אינה נתמכת ובשל כך לא ניתן להציג את הדף המבוקש".

חזרתי לדף הקודם... והקלקתי על "מרכזי שירות לאזרח". לפי פירוט מרחבי השירות של מרכזי השירות השונים, היה נראה שאני צריך את תחנת "לב הבירה", שאחראית גם על מרכז העיר.


פשוט רציתי לדבר עם נציג משטרתי כדי לבדוק אם יש מגבלות מסויימות להפגנת יחיד.

אמנם מס. הטלפון של תחנת "לב הבירה" הינו 02-539-1550... אולם, משום-מה, התקשרתי על פי רשימת טלפונים חיוניים למחוז ירושלים, בטלפון- 02-539-1111 #2 #2... והגעתי למרכז שירות לאזרח.


אני כבר לא זוכר מה היה בדיוק; אותי היפנו אותי הלאה, או שהתשובה לא הייתה מספקת... אז חייגתי למוקד 100, וביקשתי עזרה באיתור הגורם האחראי והמוסמך למסור לי מידע: מה צריך אדם לדעת, אם רצונו להפגין, הפגנת יחיד, מול בית ראש הממשלה, בירושלים?

שוב... אינני זוכר את מהלך העניינים, אבל נדמה לי שהאיש אתו שוחחתי, במוקד 100, אמר שאצטרך לדבר עם "אגף המבצעים של המטה הארצי, בטלפון 02-542-9530"... אך אמר שאתקשר למרכזיה: 02-542-8444 ?!

התקשרתי למרכזיה... והעבירו אותי ל- "לשכת ביטחון הפנים"... ומשם, העבירו אותי ל- לשכת המפכ"ל... שם ענתה לי פרידה... שבאמת ניסתה לסייע, לפחות כל התרשמתי... ואמרה שאני צריך לדבר עם "אחת הבנות" (נועה או עינת), בלשכת המחוז (ירושלים), בטל. 02-539-1500
שם, דווקא ענתה לי חן, שהפנתה אותי ל- אג"מ מחוז ירושלים, בטל. 02-539-1120... אולם, לא היה שם מענה.

חזרתי ל- חן, בלשכת המחוז... ומשם חזרה לפרידה בלשכת המפכ"ל 02-542-8101... שאמרה שהיא תנסה לקשר אותי עם 02-542-8110 (לא ברור של מי הטלפון הזה)... ואז אמרה לי: "תמתין"... וניסתה להשיג מישהו ב- אג"מ.
בשלב זה, כבר ציינתי לפניי... שהשעה הייתה 1532... וחיכיתי 3 דקות.
אז, אמרה פרידה, ש- "לא צריך בקשה"... ושהיא מנסה לברר, עם מי יש לדבר, מול "מרחב מוריה".

1538 ... ושוב (אולי גם שם, היכן שפרידה מנסה, לא עונים)... ואני מקבל מס. טלפון של אג"מ: 02-568-3248 וגם 02-568-3200... והנה אני מדבר עם משה, שמזדהה כ- "יומנאי מרחב מוריה", שאומר שהוא יעלה על הקו את "הקצין האחראי" – פקד תומר פנחסי, קצין מבצעים.
השעה: 1540

1545. משה מבקש את מספר הטלפון שלי, ואומר שבסביבות 1700... או שתומר יתקשר אליי, או שאני אנסה להתקשר לתומר; אג"מ מרחב מוריה 02-568-3248

1553. מתקשרת אלי דנה (אג"מ מרחב מוריה)... והשיחה מתארכת... וב- 1612.  מדבר איתי מישהו בשם יורם?! ומתחקר אותי, ושואל בין היתר: מי אני, למה אני רוצה להפגין, ומה יהיה כתוב על השלט שאחזיק...
... ושאם אני רוצה לעשות הגנת יחיד, אני צריך להודיע 5 ימים מראש, ולהודיע מתי ובאילו שעות אפגין... וכן, שעליי למלא "טופס קיום אסיפה" ולהביא אותו באופן אישי לתחנת מוריה.

ואני משיב ואומר/שואל שהטופס מיועד (כך כבר קראתי) להפגנה של למעלה מ- 50 איש... וגם, אינני יודע מתי ארצה להפגין... ושבסה"כ רציתי לשמוע שאין בעיה להפגנת יחיד, כמו שאני מבקש.
... וגם, אמרתי, שחבל שהמשטרה לא מיידעת את הציבור בזכויותיו (וחובותיו), באתר האינטרנט של המשטרה...

לבסוף, השיחה הסתיימה בכך, שהאיש אמר "בסדר"...?!


לאחר סבב הטלפונים כנ"ל... נזכרתי בשמו של עורך-דין ידוע... ובחסדי ה' הגעתי אליו... והוא אמר, חד וחלק, שלא צריך שום אישור, ולא צריך להודיע לאף אחד...

ואני עדיין מהרהר, מדוע ובעבור מה היה כל הבלאגן.
לא עלה בדעתי (למרות מה שאני יודע על המשטרה) שזה יהיה כ"כ מסובך...
ושיקשו עליי לברר ולבטא זכויות כ"כ בסיסיות.

רק אז חקרתי בעניין באינטרנט, והנה מה מצאתי:
- "הוצאת רישיון להפגנה", עבור 50 משתתפים ומעלה (כל זכות)


בסיכומו של דבר... נראה ששוטרי מדינת ישראל צריכים ריענון דחוף, כיצד על שוטר להתנהל מול האזרחים.
ראו פרק "חזון וערכים" באתר המשטרה. הנה כמה ציטוטים:

"כיבוד האדם וזכויותיו: שוטר יפעל לשמירה על זכויות האדם בממלכתיות, בשוויוניות, ללא משוא פנים ובסובלנות כלפי האחר והשונה.
דוגמה אישית: שוטר ינהג באופן הראוי לשמש מופת בחברה הישראלית ביחידתו, תוך הכרה ביכולותיו ובאחריותו לאכיפת החוק.
... השוטר ישמור על כבודה ומעמדה של המשטרה בעיני הציבור.
שירות: השוטר יסייע לאזרח לקיים את אורח חייו על-פי טעמו ובכפוף לרוח החוק, ויעשה כמיטב יכולתו להגברת תחושת הביטחון האישי ולמימוש ציפיותיו לשביעות רצונו של האזרח.
חזון משטרת ישראל - נפעל מתוך שליחות ומתוך מחויבות כדי להקנות ביטחון אישי וביטחון חברתי לאזרחי המדינה, לתושביה ולאורחיה, כדי להעניק להם שירות איכותי ושוויוני וכדי לשפר את איכות חייהם, בד בבד עם פעילותנו הנחושה לאכיפת החוק.
נעשה לחיזוק אמון הציבור במשטרה, תוך שמירה על זכויות הפרט, על כבודו ועל חירותו, ונראה בקהילה ובמנהיגיה שותפים בדרכנו לחיזוק חוסנה של החברה בישראל".

6 תגובות:

  1. מחאה מול נציב הכבאות כן, מול בן ארי- לא
    https://rotter.net/forum/scoops1/648692.shtml

    השבמחק
  2. בגץ קובע כי הנחיות המשטרה האוסרות שימוש באמצעי הגברה להשמעת מוסיקה בהפגנות בבלפור- בטלות!
    https://rotter.net/forum/scoops1/666896.shtml
    נקבע כי ההגבלה שהטילה המשטרה אינה מידתית וכי אין בה הגיון.

    השבמחק
  3. המשטרה תפצה צעיר שנעצר מעצר שווא בהפגנה מול מצעד
    https://rotter.net/forum/scoops1/711990.shtml

    השבמחק
  4. המשטרה לא מאפשרת למפגינים להפגין מול ביתו של השר בר לב, בטענה שאסור להפגין מול בתי נבחרי ציבור במהלך השבת
    https://rotter.net/forum/scoops1/716283.shtml

    השבמחק
  5. השתקת עיתונאי הקול היהודי–הקלטות נחשפות:המשטרה ידעה שמדובר בעיתונאי בניגוד לטענת הפרקליטות
    https://rotter.net/forum/scoops1/759901.shtml

    השתקת עיתונאי 'הקול היהודי' – ההקלטות נחשפות
    https://rotter.net/forum/scoops1/759904.shtml

    השבמחק
  6. האזינו לשיחה: המשטרה מקשה על מארגני הפגנות בעד הרפורמה
    https://rotter.net/forum/scoops1/786649.shtml

    השבמחק