יום שישי, 10 בינואר 2014

מצוקה בעבודה 2 (חברת הסעות וותיקה)



ביום רביעי (8.1) קיבלתי טלפון מפתיע מ- ע', שטען שהוא סוכן ביטוח של חב' "כלל". ע' אמר שהוא מייצג את חב' ההסעות ז.י... שנתבעת כרגע באיזשהו עניין, על איזשהו אירוע שקרה לפני יותר משנתיים. ע' אמר שהוא מבקש ממני עדות על אותו אירוע... ושאני לא צד בתביעה ושאין לי מה לדאוג (אגב, שאומרים לי "אל תדאג", זו בהחלט סיבה לדאגה).
בסיום השיחה אמרתי, שאני מבקש שיעביר בכתב במה העניין וכיצד אני מתבקש לשתף פעולה... ואני אשקול כיצד להתייחס.
ע' הוסיף (אחרי שכאמור אמר שאין לי מה לדאוג, כנ"ל) שאם רצוני במידע כתוב, הרי הוא יעביר את העניין לעורכי הדין של החברה;  ובכלל, הוא "רק" מבקש מידע כעת, כדי לחסוך ממני הגעה למתן עדות בבית המשפט...

הטלפון המפתיע הזה, העלה בי זכרונות שכבר רציתי לשכוח:
-         את העובדה שפוטרתי מהחברה הזו (חודשים אחרי אותו אירוע, וללא קשר אליו).
-         את העובדה שהחברה לא סייעה לי, והפקירה אותי להתמודד לבד עם תוצאות אותו האירוע.
-         את הפיטורין עצמם..., והתנהלותה המנוכרת של החברה כלפי.

להלן אחד המכתבים (1 מאולי 2) ששלחתי לחברה לאחר פיטוריי.
למיטב זכרוני, זו פעם ראשונה שאני משתף אונליין, בעניין הזה.  יש לי לא מעט לשתף.

ראוי לציין שלא קיבלתי תגובה למכתב, לא מהחברה ולא מהגוף ששכר את שירותי החברה (והיה מכותב למכתב):

23 לאוקטובר 2012
מבלי לפגוע בזכויות / ט.ל.ח

לכבוד,
          %*^*)%&%&$%^$&

חברת ##$%@$%@ בע"מ

          שד' &&(^%*%

ח.פ. 123456


הנדון: בקשה לתשלום זכויות, לאחר פיטוריי ב- 25 לאפריל 2012


הועסקתי על-ידכם משך ששה חודשים, החל מיום 25 לאוקטובר 2011, ועד 25 לאפריל.  פוטרתי במפתיע, ללא כל התרעה.  מכתב הפיטורין הגיע בפקס בהול, ב- 1220 בצהרי יום ה- 18 לאפריל 2012.

להלן הסעיפים ופירוט הזכויות והפיצויים שעדיין לא שילמתם לי, למרות שעברו ששה (6) חודשים מהיום בו פיטרתם אותי, שלא בתום-לב ונגד החוק, לכאורה:

1.    פיצויי פיטורין ללא שימוע            1,664.02 ₪
אם הבנתי נכון את החוק, יש לערוך שימוע 6 ימים לפני פיטוריי העובד.
"גם ב'פיטורי צמצום', הנובעים מצורך של החברה להתייעל, לחסוך בהוצאות ולצמצם את כוח האדם, קיימת חובת שימוע.  במסגרת זו המפוטר זכאי לקבל מן המעביד הסבר המפרט מדוע נבחר דווקא הוא על פני עובדים אחרים... הדבר נגזר מחובת המעסיק לפטר בתום לב...; ניתן לתבוע את המעסיק בגין פיטורים בחוסר תום לב" (ציטוט מתוך כתבת גלובס בעניין זכויות עובדים).
בהתייעצות עם המחלקה לסיוע משפטי, נאמר שמגיע לי פיצוי השווה לדמי שכר שבועיים... שהם 37.75 שעות לשבוע עבודה של 6 ימים כפול 2 = 75.50 שעות.  כפול 22.04 ₪ לשעה = 1,664.02 ₪.
           
2.    דמי חגים                                   143.26 ₪
שביעי של פסח (חל ביום שישי, 13 לאפריל 2012)
שש וחצי שעות עבודה יומיות של יום שישי, כפול 22.04 ₪ לשעה.
"לאחר שעבד שלושה חודשים זכאי עובד לתשלום עבור תשעה ימי חג בשנה לפי דתו, אם לא חלו ביום המנוחה השבועי.  תשעת הימים שיוכרו לעובד יהודי הינם: שני ימי ראש השנה, יום כיפור, שני ימי סוכות )ראשון ואחרון), שני ימי פסח (ראשון ואחרון), חג השבועות ויום העצמאות" (ציטוט מתוך אתר זכויות עובדים).

3.    הפרשי מחלה                                      68.875 ₪
בחודש ינואר 2012, נזקקתי לשבוע מנוחה בבית.  לפי המופיע בתלוש ינואר, נצברו לזכותי 4.5 ימי מחלה, אך בפועל שילמתם לי רק עבור 4 ימים.  ב- 18 לפברואר 2012 שלחתי מכתב מפורט ליוסי מהנהלת חשבונות, אולם לא נעניתי.
להזכירכם:
למרות התיקון לחוק דמי מחלה, שנכנס לתוקפו ב- 1 לאפריל 2011... אשר מחייב את המעסיק לשלם לעובדיו: עבור יום המחלה השני והשלישי - שכר בשיעור 50% משכרו הרגיל ועבור היום הרביעי והלאה שכר בשיעור של 100%"... שילמתם לי דמי מחלה, עבור ארבעת הימים הנ"ל, ע"פ התעריף הישן, באופן לא חוקי, כ- 37.5% מהשכר הרגיל, עבור היום השני והשלישי... ובעבור יום המחלה הרביעי שילמתם לי דמי מחלה בגובה 75%, בלבד, מהשכר הרגיל.
רק אחרי שפניתי אליכם... ושלחתי הפקס. כנ"ל, הואלתם לשלם לי כחוק, אך זאת רק להשלמת החסר עבור ארבעת הימים, ולא עבור חצי היום הנוסף.

4.    הפרשי שעות עבודה                             330.60 ₪
עבדתי 125 ימים.  מתוכם כ- 90 יום משמרת בוקר ו- 30 יום משמרת ערב.  אחרי שמקזזים אחד בשני... נשארו כ- 60 ימים בהם באתי לכל הפחות 15 דקות לפני תחילת המשמרת, לנקות ולהכין את הרכב, כפי שנדרשתי... אולם לא קיבלתי שכר         על הזמן הזה.  60 יום כפול 15 דקות = 15 שעות כפול 22.04 לשעה = 330.60 ₪.

5.    מינוס עודף תשלומים בסך           694.26 ₪
במשכורת אפריל  קיבלתי שכר עבור 112.75 שעות... בעת שבפועל עבדתי 81.25 שעות עבודה בלבד.

6.    הואיל והייתי מבוטח בביטוח פנסיוני טרם התחלתי לעבוד אצלכם, היה עליכם להפריש לי כספים לקרן הפנסיה במשך כל תקופת העסקתי.  אולם, למרות זאת הפרשתם לי סך מסוים רק עבור חודש אפריל – החודש האחרון להעסקתי.
עליכם להפריש לי, כחוק:
כ- 477.80 ₪         עבור חודשי נובמבר-דצמבר  2011.
וכ- 633.68 ₪        עבור ינואר, פברואר ומרץ 2012
(לאחר הפחתת ההפרש השגוי מחודש אפריל)
** את דמי הפרשות הפנסיה... אני מאוד מעדיף לקבל אליי כחלק מהפיצויים הנ"ל, ולא להעבירו לקרן הפנסיה, שגוזלת ממני כספים (ע"פ החוק, כמובן).

סה"כ כ-  1,512.49 ₪
+ הפרשות לפנסיה בסך כ- 1,111.48 ₪  
 

בנוסף לנ"ל אני מבקש:
א.    פיצוי על אי מתן הודעה/מסמך על תנאי העבודה/ההעסקה.
"כל מעביד חייב למסור לעובדו, לא יאוחר מ-30 ימים מהיום שהעובד התחיל לעבוד אצלו, הודעה בכתב המפרטת את תנאי העבודה, לרבות שכר, תנאים סוציאליים, שעות העבודה וכו'.
עובד יכול לתבוע את מעסיקו בבית הדין לעבודה בגין אי מסירת הודעה על תנאי עבודה, גם לאחר סיום יחסי העבודה...; לבתי הדין לעבודה סמכות לפסוק כי מעסיק אשר לא מסר לעובד הודעה בדבר תנאי העסקתו ישלם פיצויים לעובד, ללא הוכחת נזק, בשיעור של עד 15,000 ש"ח" (ציטוט מתוך אתר זכויות עובדים).

ב.     פיצויים על ההתעללות הנפשית המכוונת שעברתי, במקום העבודה, במשך כחודשיים-שלושה, שקדמו לפיטוריי.  את מצוקותיי הבעתי במכתב מפורט, בן 5 עמודים  ששלחתי (באימייל לע.ל.), ב- 21 למרץ 2012, ואימייל נוסף ב- 26 למרץ. על שתי הפניות הללו, לא קיבלתי כל מענה... וכאמור, כשלושה שבועות לאחר מכן – פוטרתי בבושת פנים.
במכתב, בין היתר, כתבתי:
"... אני מבקש שאם עשיתי, או אעשה, משהו בניגוד לנהלים וסדר העבודה התקין... הדבר יובא לידיעתי, כדי שאוכל להסביר מדוע הדבר נעשה, וכדי ליישר הדורים, להמשך עבודה תקינה...; אם יש כנגדי טענה או תלונה כלשהי, אני מבקש שיעשה לי שימוע, כדי שאוכל לבטא את הצד שלי בעניין".

ג.      פיצוי על הלנת הסכומים הנ"ל, ועל ההתעלמות והזלזול המתמשך שהבעתם כלפיי, בכך שהייתי צריך, עד רגע זה, משך ששה (6) חודשים לרדוף אחריכם, לקבל המגיע לי.

29 לאפריל 2012
דיברתי עם יוסי מהנהלת חשבונות.   שאלתי על תמורת היום חופש + תמורת "שביעי של פסח" + הפרשת פנסיה... ויוסי ענה, שאם מגיע לי... אקבל הכל לפי החוק.

30 במאי 2012
יוסי אמר, בחוסר סבלנות, שהוא עסוק ושאתקשר בשבוע הבא.   הצלחתי להשחיל ולומר לו במה העניין (בעניין זכויותיי), והוא אמר שיצטרך לבדוק.  בקשתי שיחזור אליי לכשיהיה לו מידע, אך הוא סרב.

סוף יוני 2012
הקליניקה לסיוע משפטי, מהם ביקשתי סיוע, שולחים ל- ז'.י מכתב דרישת לתשלום זכויות.
אולם, בחב' "ז.'י" טוענים שמכתב כזה לא נתקבל... וממילא גם לא נתקבלה כל תשובה.

3 לספטמבר 2012
מתמזל מזלי... ויוסי מקדיש לי דקות ספורות; והשיחה מסתיימת בזה שיוסי אומר: "תתקשר אחרי ה- 15, ונסדר הכל". ה- 15 לחודש (היה שבת שלפני ראש השנה).

ד.     בקשר להפרשות הפנסיה...
בדיעבד למדתי (אחרי פיטוריי), שכשהתקבלתי לעבודה או בתום 3 חודשי עבודה, הייתם צריכים לשאול האם אני מבוטח כבר בקרן פנסיה, כדי לשלם לי את זכויותיי כדין.  בכל מקרה, כנ"ל, כשדיברתי עם יוסי (הנהלת חשבונות) ב- 3 לספטמבר 2012... הוא טען, באופן תמוה, מדוע לא אמרתי לכם שאני כבר מבוטח בביטוח פנסיוני?!?! תמוה... כי לא הספקתי כלל להעלות את הנושא, וכבר יוסי העלה אותו.  האם יכול להיות שכן קיבלתם את מכתב הקליניקה לסיוע משפטי (למרות שטענתם שלא קיבלתם)?
בכל מקרה, ע"פ נתונים מאתר "מבטחים", נראה שלכל המוקדם עד ה- 20 לאוקטובר 2012... עדיין לא שילמתם לי את ההפרשים?!

ה.    בתלוש שכר לחודש בפברואר 2012...

1.    הייתה היתרה החדשה שלי, בדמי חופשה = 5.00 ימים... אך בתלוש הבא (תלוש מרץ, שקיבלתי בחודש אפריל)... למרות שצברתי 1 ימי חופשה במרץ... היתרה החדשה הייתה 4.25 ימי חופשה, במקום זכות של 6 ימים. לאן נעלמו 1.75 ימי חופשה?

2.    הייתה היתרה החדשה שלי, בדמי מחלה = 3.50 ימים... אך בתלוש הבא (תלוש מרץ, שקיבלתי בחודש אפריל)... למרות שצברתי 1.50 ימי מחלה במרץ... היתרה החדשה הייתה 4.50 ימי מחלה, במקום זכות של 5 ימים. לאן נעלם לי זכות חצי יום מחלה? האם זה אותו חצי יום, שלא שילמתם לי, כנ"ל בסעיף 3?

למרות בקשותיי להסברים, לא קיבלתי כל מענה, גם בעניין הזה.

ו.       פיצויי הלנת שכר:
משכורת דצמבר 2011 שולמה, ב- 10 לינואר 2012.
משכורת ינואר 2012 שולמה ב- 12 לפברואר 2012.
"המעביד חייב בתשלום השכר ביום האחרון של החודש שבעדו משתלם השכר, ולא יאוחר מה - 9 לחודש העוקב.  אם לא ישולם השכר עד ל-9 לחודש העוקב יחויב המעביד בתשלומו בצירוף פיצויי הלנת שכר בשיעור של % 5 בעד השבוע הראשון להלנה (החל מה-1 לחודש העוקב) ו-% 10 בעד כל שבוע שלאחר מכן" (ציטוט מאתר זכויות עובדים).

ז.      פיצוי על עוגמת הנפש ועל גזל הזמן היקר שכל העסק המתמשך הזה גרם לי.

ח.    טופס 106.
לא שלחתם לי את טופס 106 לשנת 2011, אותו הייתם אמורים לתת לי, ע"פ החוק.

סה"כ הייתי עובד טוב, הגון, מסור, נאמן ואחראי... ועמדתי בכל תנאי הסכם העבודה.  מעולם לא נטען נגדי שלא עמדתי בציפיות ובהתחייבויות.  לכן, ממש לא מובן לי היחס המתחמק וההתעלמות שלכם ממילוי חובותיכם כלפי.

אני מצפה לסיום הפרשה הזו, בהקדם, ומבקש שלא תאלצו אותי לפנות לערכאות.

(חתימה, כתובת דואר, כתובת אימייל, טלפון)



העתק:
-          יחידת האכיפה של משרד התמ"ת
-          הנהלת אוניברסיטת ב.א.

3 תגובות:

  1. כתב אישום נגד עמותות חרדיות: שילמו משכורות באיחור של 90 יום, וניכו סכומים משכרם של העובדים לפנסיה, אך לא העבירו את הכסף לקרנות במועד.
    התובעת: "פרקטיקה פסולה של תעדוף על חשבון העובדים"
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5075572,00.html

    השבמחק
  2. אין ימי עבודה בספטמבר? כמות ימי החג והחופש בישראל - מהנמוכות ב-OECD
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5337315,00.html

    השבמחק
  3. עמותת בית יעקב החרדית מפטרת כל שנה את המורות כדי שלא יצברו וותק וזכויות.
    https://rotter.net/forum/scoops1/744375.shtml

    השבמחק