יום רביעי, 10 בספטמבר 2014

טרומפלדור, גרושקובסקי, John Henry Patterson, ויוני נתניהו ז"ל



"טוב למות בעד ארצנו" היא אמרת כנף וסיסמה בתרבות הישראלית, המבוססת על דבריו האחרונים של יוסף טרומפלדור, טרם מותו בקרב תל חי, לפי עדויות הנוכחים.

"לטענתו של פרופ' מרדכי גילולה, אמר טרומפלדור את הביטוי בלטינית, כאשר ציטט פסוק באודה השנייה בספר השלישי של האודות מאת המשורר הרומי הורטיוס.‏  באודה נאמר:
"כמה מתוק ומכובד למות עבור המולדת", או "מַה-טּוֹב וּמַה-נָּעִים לָאָדָם, כִּי יָמוּת בְּעַד הַמּוֹלֶדֶת!", לטינית: "dulce et decorum est pro patria mori".‏
האמרה מתנוססת עד היום על רבות מהמצבות לזכר הנופלים במלחמת העולם הראשונה" (וויקיפדיה)

ב- ויקיציטוט... המביא ציטוטים מדבריו של טרומפלדור, נכתב:
"טוב למות בעד ארצנו." ~ מילותיו האחרונות של טרומפלדור בגרסה הידועה.  במקור לקוח המשפט משיר לטיני: "מתוק ויפה הוא למות בעד המולדת".


בהמשך לתיאור מערכת גליפולי, עליה קראתי בספר "הגדודים העבריים, במלחמת העולם הראשונה", מאת יגאל עילם... ותיאור חלקו של "גדוד נהגי הפרדות" במערכה, נכתב עוד (עמוד 72):

          "... לאור המצבה המדולדלת של הגדוד... יסע פטרסון לאלכסנדריה, עם טרומפלדור ועם החייל המעוטר של הגדוד  גרושקובסקי, ויגייסו שם 200 מתנדבים חדשים...

(הם) יצאו לאלכסנדריה ב- 24 ביולי.  הנסיעה באניה היתה בבחינת מסע תענוגות לטרומפלדור.  תא פרטי, מיטה רכה, מאוורר חשמלי...
"שוכב אני רחוץ במיטתי והואֶנטילטור שולח אלי גלי אויר רעננים.  לחצתי על הכפתור, והפסקתי הואנטילטור — נעשה חם ביותר.  ושוב לחצתי על הכפתור והרי קריר... נפלאים מעשי אנוש ותושייתו!".


לגרושקובסקי – "החייל המעוטר של הגדוד" (כמוזכר לעיל)... הוענק צל"ש על גילוי אומץ לב בשדה הקרב (ראה סוף עמוד 28, ביומן גדוד נהגי הפרדות; נכתב ע"י יוסף טרומפלדור.  תרגם מכתב- היד הרוסי, מיכאל דרור).

מהלך הקרב שהוביל להענקת הצל"ש לגרושקובסקי, מתואר בספר "הגדודים העבריים, במלחמת העולם הראשונה", עמודים 49-50:

          ב- "טיול" השני אל "הנקיק", שנערך בפיקודו של רולו בליל ה- 1 במאי, זכה הטוראי גרושקובסקי באות-ההצטיינות שלו.  הבחורים הגיעו עד העמדות והחלו לפרוק את משט הפרדות בשעה עשר בלילה.  ברגע זה החלה הפגזה תורכית עזה.  האויר שורבט ברסק השרפנלים והפצצות הנוחתות.  האדמה התלהטה סביבם, הפרדות המבוהלות התקוממו על רגליהן והשתחררו מידי האנשים המבוהלים לא פחות.  כמה מן הפרדות הרימו רגל ופתחו בשעטה, היישר אל עבר עמדות התורכים.  אנשים ופרדות התפזרו ונפוצו לכל עבר.  בתוך כל המהומה הזאת רק טוראי גרושקובסקי, נער בן שמונה-עשרה, ניצב איתן על עומדו ובשתי ידיו החזיק בשתי פרדותיו והוליך אותן מעדנות אל התעלות.  אחר-כך נתברר כי גרושקובסקי אף נפצע ברסיסים שבתי ידיו כאשר הוכיח דביקות במשימה.

          כאשר נמסר לפטרסון דוח על מעלליו של גרושקובסקי, יצא מכליו מרוב התלהבות.  הרי שיש בגדוד הפרדות הציוני גיבור אמיתי.  מייד העלה את גרושקובסקי לדרגת רב-טוראי והתיישב לכתוב מכתב המלצה אל מטה הדיביזיה, להעניק לקורפורל גרושקובסקי אות הצטיינות D.C.M.

גרושקובסקי זכה בעיטור שלו בשני טקסים נפרדים.  הטקס הראשון התקיים ב- 18 ביוני.  פטרסון הצמיד סרט לחזהו של החייל המצטיין, במסדר בוקר חגיגי, בנוכחות חיילי שתי הפלוגות; הטקס השני נערך ב- 19 ביולי ובו הוענק לגרושקובסקי עיטור כסף גדול, אותו ענד על חזהו גנרל, מפקד הקורפוס התשיעי, בשמו של הגנרל האמילטון".

בערך " Jewish Legion" נכתב:
"A Distinguished Conduct Medal was awarded to Private M. Groushkowsky, who prevented his mules from stampeding under heavy bombardment and despite being wounded in both arms, delivered the ammunition".

... ואולם, בערך המקביל בעברית – "הגדודים העבריים" (נכון להיום), לא מוזכר כלל הצל"ש שהוענק לגרושקובסקי.  פרט מעניין נוסף, שמו יוני נתניהו ניתן לו מחיבור שמם של ג'ון פטרסון, שהיה מיודד עם הוריו של נתניהו, ושל סבו נתן מיליקובסקי.


לקריאה נוספת:
-         Private Groushkowsky (תוצאות גוגל)
-         "מיכאל גרושקובסקי" (תוצאות גוגל)
-         בית"ר (וויקיפדיה)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה