יום חמישי, 23 בפברואר 2012

מי היה האלוף הראשון בצה"ל?

האלוף דוד (מיקי סטון) מרכוס,

נולד ב- 1902 בניו יורק. נהרג מאש כוחותינו ב- 1948, באבו-גוש. מקום מנוחתו - בית הקברות הצבאי של West Point Academy.

"ב־28 במאי, יום נפילת הרובע היהודי, מונה דוד מרכוס למפקד חזית ירושלים... לרגל מינויו זה הוענקה לו דרגת אלוף, והוא היה הראשון לקבלה בצה"ל הנולד, שהיה אז בשלבי ארגונו הראשוניים כצבא סדיר (קודם לכן לא נשאו המפקדים הבכירים דרגות). בפקודת מטכ"ל (י"ט באייר ה'תש"ח, 28 במאי 1948) נקבע כי: "האלוף סטון מתמנה למפקד חזית ירושלים ולפקודתו יעמדו חטיבת עציוני, חטיבת הראל והחטיבה השביעית..." (וויקיפדיה).

ב- 31 למאי 2009, עליתי לקברו (הנה מסלול הנסיעה, כ- 90 ק"מ צפונית למנהטן).
בדף מידע ל- סיור רגלי בבית הקברות, נמצא קברו של האלוף מרכוס בין קבריהם של 42 אישים מפורסמים:
40. Col. David “Mickey” Marcus ’24, investigated gangsters, served at Pearl Harbor and Normandy, helped draw up the German and Italian surrender documents and was chief of the War Crimes Division at the Nuremberg Trials. In 1948, with U.S. permission, he became the first Israeli general and was killed on the last day of the Arab-Israeli War. Actor Kirk Douglas portrayed him in “Cast a Giant Shadow.”

הטֵל צֵל ענק (Cast a Giant Shadow), הוא שם סרט המבוסס על הביוגרפיה של מרכוס, ז"ל.

יהי זכרו ברוך.

ב- 25 לינואר 2012, הועלה הסרט במלואו (112 דקות) ל- YouTube.

מידע נוסף:

תגובה 1:

  1. "נקראנו לחזית המרכז כדי להלחם על הדרך לירושלים. בן-גוריון היה זרז בלתי נלאה להילחם על ירושלים כדי שזו, והדרך אליה, יהיו מחוברים למדינה... הוא מינה את מיקי מרכוס (הוא האלוף מיקי מרכוס, איש צבא יהודי-אמריקני, שהתנדב לשורותינו) למפקד העליון של המבצע ואת יגאל אלון לסגנו. הכרתי את מרכוס מהגליל, אפילו חלקתי עמו חדר כמה שבועות. הוא היה אדם חביב ומקצוען; אנשינו למדו מניסיונו וידיעותיו ברצון...
    מרכוס היה שותף לכל התיכנונים... התיכנון היה די קפדני. לא היינו רגילים ל"התקפה מותנית"... את זה למדנו ממרכוס.
    יום-יומיים לאחר מכן נהרג מרכוס... באמצע הלילה הוא לקח שמיכה ויצא החוצה. הלילה היה די סוער. כשהוא עוטה את השמיכה הזאת, הוא ענה באנגלית לשאלת הזקיף: "מי שם?" וזה ירה בו למוות; שוב אחד מתעתועי המלחמה - לוחם מיוחד במינו נהרג בשגגה".

    מתוך הספר "לתת ולקבל: פרקי זכרונות אישיים" / מולה כהן.
    הוצאת הקיבוץ המאוחד, הדפסה שניה, יולי 2000.
    עמודים 129, 132.

    נכון להערב, המקור הנ"ל והמיוחד (עוד דיווח על האלוף מרכוס, מנקודת מבא אישית, של חבר לנשק)... לא מופיע בוויקיפדיה.

    השבמחק