הכנסת סדור תפלה לכתה א'
(מתוך, בשדה חמ"ד. כרך א׳ תשי״ח, חוברת ה׳-ו׳, עמודים 80-81)
חוה יונאי, קרית מוצקין
מזמן התלבטתי בשאלה: האם נכון הוא, במסגרת בית-הספר הממלכתי-דתי, להכניס את המקראה לכתה א' כספר ראשון?! ומה גם שהכנסת הספר לכתה א' נעשה בפומבי רב ובעסק גדול ורושמו של "חג" זה נחרת בלב לזמן רב. נראה לי שמוטב לנצל מומנט חנוכי זה ל"סדור" ולא לספר. מוטב שההתרשמות הגדולה בלב הילד, תהא קשורה לקבלת ה"סדור" ולא לקבלת המקראה, כי הסדור מלוה את הילד כל ימיו, בשעה שלמקראה נזקק הוא רק חדשים אחדים. אספר כעת מנסיוני שערכתי השנה ואשר, לדעתי, עלה יפה.
אמנם כן ידעתי שהסדור כספר קריאה קשה לילד מכתה א' הרבה יותר מן המקראה, בכל זאת העזתי לנסות, מכיון ש- 85% מילדי כתתי קוראים קריאה רהוטה מאז חנוכה. כן הכנתי את הילדים לכך, ע"י לימוד שירי תפלה ופרקי תפלה בצורה נאה ביותר, כפי שלמדתים מפי חברנו מיכאל פרלמן והילדים מתפללים בהתלהבות ובצורה נאה. הקפדתי גם על קנית סדור מתאים ויפה, מודפס על ניר משובח ובאותיות מאירות עינים (סדור "מאירת עינים" בהוצאת סיני תל-אביב). הכינונו עטיפות לסדור מבד פלסטי בצבע כחול והשחלנו מסביב "חוט-ניילון" לבן. דבר זה ודאי יעזר לילד בשמירת הסדור לתקופה ממושכת מאד.
במשך השבוע, שלפני קבלת הסדור, העברתי בכתה את הנושא תפלה ובית הכנסת. כתבנו פסוקים מן התפלה, למדנו פרקי שירה מן התפלה נוסף על אלה שלמדנו מאז ראשית השנה. כל זה נעשה מתוך הסדור.
אחרי שהסדור היה עטוף וגם הילדים ידעו היטב את פרקם, הלכנו ביום ששי ג' בשבט, אך בית-הכנסת הגדול בקרית-מוצקין. שם קבל אותנו כב' הרב פוגלמן והתפללנו בנוכחותו את תפלתנו. בתום התפלה נשא הרב את דברו אל הילדים וברך אתם. דבריו הנלבבים, אשר נאמרו בפשטות, הובנו יפה ע"י הילדים ועשו עליהם רושם רב. בשירה שבנו מבית-הכנסת אל חדר כתתנו, וכל ילד נשא בגאוה את סדורו. לשבת לקח כל ילד את סדורו הביתה. בבית, כל ספרו לי ההורים, הרבו הילדים בקריאה בסדור ובשירת זמירות מתוכו. כמו כן הלכו בשמחה עם "סדורם" לבית-הכנסת. ביום ראשון החזירו הילדים את הסדורים לכתה, שם הם נשארים כל השבוע ורק לשבת הם מקבלים אותם הביתה.
המאמר מומלץ ברשימה ביבליוגרפית, כאן:
השבמחקhttp://www.daat.ac.il/daat/toshba/bibliogr/tephila.htm