יום חמישי, 10 במאי 2012

"המועצה לניסויים בבעלי חיים" (2)

17 למאי 2011:
"הארץ": המבקר מצא ליקויים חמורים במועצה שאמורה לפקח על הניסויים בבעלי חיים באוניברסיטאות ובבתי חולים. המבקר קורא גם לפיקוח על ניסויים במשרד הביטחון. התברר כי ב-17 שנות עבודתה לא דנה המועצה בחלופות לניסויים בבעלי חיים, להוציא דיון אחד בו נשקלה שיטת ניסוי חלופית.
לפי נתונים בלתי מסווגים שהעביר משרד הביטחון למשרד המבקר, בשנת 2009 בוצעו במערכת הביטחון ניסויים ב-27,774 בעלי חיים, בהם 295 חיות משק ו-14 קופים.
בדו"ח נמצא כי לאחר הניסויים בישראל מקצת מבעלי החיים נמסרים לפינות חי וכדומה, אך במקרים רבים החיות מומתות, ולא תמיד יש לכך הצדקה, כשהמבקר אף רומז כי ייתכן והמניעים להמתת חיות כלכליים.

Ynet: המבקר: ליקויים בפיקוח על ניסויים בבעלי חיים. מהדו"ח עולה כי חוק צער בעלי חיים מתיר ניסויים בבע"ח לאוניברסיטאות, מכללות אקדמיות, בתי חולים, מכוני מחקר, חברות פרטיות שונות ומשרד הביטחון, לצורכי מחקר והוראה בתחומי מדעי החיים, הרפואה והפסיכולוגיה ולצורכי פיתוח ובדיקה של תרופות וחומרים. עם זאת, הוא מטיל על הגופים הללו הגבלות רבות שנועדו להפחית את השימוש בבע"ח ולמזער את כאבם וקובע הליכים למתן היתרים לניסויים ולפיקוח עליהם. בסיכום הדו"ח, כתב המבקר כי הוא מדגיש כי יש ליישם את ההמלצות שנתן בדו"ח משנת 2004. מן הראוי שהאוניברסיטאות שנבדקו והמוסדות האחרים העוסקים בניסויים בבעלי חיים, יפיקו גם הם את הלקחים וינקטו את כל הצעדים הדרושים ליישום כל הוראות החוק.


"המועצה לניסויים בבעלי חיים" מסונפת למשרדו של "המדען הראשי" במשרד הבריאות.
כיצד יתכן, שאחרי דו"ח נוקב שכזה, אף אחד מ- 23 חברי המועצה, לא מתראיין ומנסה להשיב על הטענות החמורות?
מעניין מה היה לשר הבריאות לומר על הדו"ח?
(להזכירכם, שר הבריאות, מה- 31 למרץ 2009, הוא ראש הממשלה ה-32 של מדינת ישראל - בנימין נתניהו).


דו"ח מבקר המדינה התפרסם ב- 17 למאי 2011
. יומיים קודם, ב- 15 למאי, התכנסה המועצה לישיבתה ה- 110. מתוך 23 חבריה, נכחו בישיבה רק 14 חברים. הנה תוכן הישיבה: סדר היום, פרוטוקול, החלטות.
מעניין. לפי רשימת ישיבות המועצה לשנת 2011... נראה שישיבה מס' 111 הועלמה מעיני הציבור?!
הישיבה הבאה, לאחר פרסום דו"ח המבקר, הינה ישיבה מס' 112, ב- 4 לאוקטובר 2011.


הדיו מהדו"ח החריף של מבקר המדינה לא יבש... וב- 28 למרץ 2012 פורסם ("הארץ"): המדען הראשי של משרד הבריאות, פרופ' אבי ישראלי, העביר באחרונה חוות דעת חד משמעית במיוחד בעניין נחיצות הטסתם לישראל של בעלי חיים לצורך ניסויים... כאילו תוקנו כבר כל התקלות במועצה שתחת אחריותו של פרופ' ישראלי?!?!


לקריאה נוספת: "המועצה לניסויים בבעלי חיים" (1)
וכן, "ברגע שהרווח שלהם נהיה חשוב יותר מהבריאות שלנו" - פרופ' מרדכי שני ומערכת הבריאות בישראל.

אפרופו "משרד הבריאות"...
... לפני כמה חודשים, בעקבות כתבה שראיתי, ניסיתי לברר פרטים אודות "האגודה לבריאות הציבור" - "עמותה עצמאית שנוסדה בשנת 1972 על-ידי משרד הבריאות. לאגודה חזון של איכות קידום החיים על-פי שלושה עקרונות: איכות, שיוויון ויעילות בתחומי הבריאות והרווחה"... ומי הם החברים בה?!

ניסיתי ליצור קשר... ולהתעניין מי הם האנשים היקרים שכה דואגים לבריאות הציבור...

אחרי ששלחתי את בקשתי, התבשרתי: "תודה על פנייתך. קיבלנו את פנייתך ואחד מנציגנו יחזור אליך בהקדם"... אולם, כאמור, עברו כמה חודשים, ומענה אין. גם, אין כתובת למשלוח מכתבים, מספר טלפון, אימייל. 

אולי שיבחרו "שעיר לעזאזל" אחד, ששמו ותמונתו יופיעו באתר?

אגב, בשנת 1972,
שר הבריאות היה ויקטור שם-טוב, שכיהן כשר הבריאות מ- 1970 עד 1977.
בשנת 1972, כיהן עבד אל-עזיז א-זועבי כסגן שר הבריאות.


בעמותת בריאות אחרת - "המועצה לבריאות הציבור וקידום הרפואה", אם כי לא ברור לחלוטין, כן מפורסמים שמות של שבעה מ- "בין החברים והתומכים במועצה".
בדף היצירת קשר, ישנה כתובת אימייל + מספר טלפון.

תגובה 1:

  1. מות בת ה-12 בניסוי רפואי: הפרקליטות החליטה לא לפתוח בחקירה
    https://rotter.net/forum/scoops1/564511.shtml

    השבמחק