יום שלישי, 18 בנובמבר 2014

סוגיות ודילמות ביהדות 2




בסוף אוקטובר – תחילת נובמבר, הייתה לי התכתבות מצערת עם חבריי ילדות, שכ"כ נעולים בדפוס חשיבה פטאליסטי... שאפילו ציטוטים מתורתנו הקדושה ומעשיי אבות, שאמורים להיות סימן לבנים... נראה שלא משפיעים עליהם כלל, כדי לחשוב, לכל הפחות, מעט אחרת.

למי שייכת האדמה? ליהודים? לערבים? או לבורא עולם?
הנה תמלול הוואצאפ (5-7 לנובמבר 2014), שהיה ביני לבין החבר "בש":

אני:
בהמשך למצב בירושלים ולפיגועים האחרונים; ועקבות חוסר האונים של משטרת ישראל, כשדם יהודי נהיה הפקר... אני חוזר ומדגיש (לצערי בציניות)... שבשום אופן לא נחלק את ירושלים ולא נסכים למדינה פלסטינית והיפרדות מהערבים. נמשיך לסבול להתלונן ולהיפגע... נמשיך לחיות עם האוכלוסיה הערבית ולפעמים נשלם על כך בחיינו... אבל לא נסכים למדינה פלסטינית וחלוקת ירושלים. עצוב. 
גם לאחר הפיגוע באל-ערוב... אנחנו נסבול, ודם יהודי ימשיך להיות הפקר... ונמשיך לומר לא להפרדה טוטאלית בין ישראל לפלסטין?! עד מתי??? אני מרגיש שהקב"ה מנסה לשלוח לנו מסרים... ואנחנו פשוט לא קולטים, או יותר חמור, מסרבים לקלוט.

בש:
נודה לך אם תחכה לפחות עד שינקו את המדרכות מהדם לפני שתגיע למסקנות הזויות. תודה.

חבר אחר מגיב:
אני מאוד מקווה שכשכתבת מה שכתבת עמדת מול הראי ודברת לעצמך...
וכן חבר נוסף, שאומר לי:
לפחות שבקבוצה שלנו לא תהיי פוליטיקה. בשביל דעות  כאלה יש את הרשתות החברתיות.

עוברים יומיים, בהם אני לא עוקב אחרי ההודעות.... ואז רגע לפני שבת, ב- 7 לנובמבר, אני כותב:
הטרידו אותי התגובות לדברים שכתבתי... והתבקשתי לא לעורר פוליטיקה בפורום.  במחילה מכבודכם, מדוע דעתי זו פוליטיקה פסולה לפורום זה, ודעתם של חברים אחרים הנוגע ליחסי יהודים-ערבים, היא פוליטיקה מקובלת בפורום זה? דבריי נאמרו מתוך כאב ודאגה לעם ישראל בארצו (יש לי אמנם סגנון לא מקובל... אבל מכאן ועד אי הבעת דעה, מחשבה, הרגשה...).
אוטוטו, קונה אברהם אבינו, בכסף מלא, את מערת המכפלה, מאת יושבי הארץ.  האם לא נוכל להביע דעה, מענייני דיומא, רק משום שיש לזה נגיעה לפוליטיקה?
ב- 2005, כשפעלתי בדרכי, בקהילה, בניו יורק, הידועה מאוד בגישתה הממלכתית-ציונית, ואספתי תרומות לפעילות נגד הגירוש... היו שאמרו לי בדיוק מה שאמרתם לי כאן בפורום... שלא אביא פוליטיקה לענייני הקהילה, ושהם לא רוצים להתערב.
עד מתי יהודים יקרים... עד מתי כשנדבר על זכות יהודים בארץ ישראל,  יאמרו לנו יהודים: "הס!!".

בש:
רציתי רק להגיד. אתה יכול להביע דעה רק לדעתי כדאי להפעיל קצת טאקט ושיקול דעת.  להגיד, לדעתי צריך לעשות כך וכך מקובל... אבל לכתוב דברים כמו איזה מטיף או נביא זעם כאשר מתינו עדיין מונחים לפנינו לא מקובל בכלל ועל כך בהחלט יצא הקצף.
לגבי תוכן הדברים, וזו דעתי:  אחרי מה שעברנו כולנו בקיץ האחרון, בכל הארץ ומה שאנשי הדרום חווים כבר שנים... בטח מ. יכול לספר חוויות לא כל-כך נעימות.  ובכלל, אחרי עשרים השנים האחרונות מאז אותו הסכם, רעיונות כמו "היפרדות", מסירת שטחים וכד' נשמעים מאובקים ישנים ארכאיים ותלושים לגמרי מהמציאות.  מתאים יותר לשמוע אותם מאיזה שר אירופאי נהנתן שבע ודשן מנותק מהאזור.  לא ציפיתי לשמוע דברים כאלה מאדם כמוך עם ראש על הכתפיים... אז במחילה מכבודך, אל תתפלא אם אנשים קצת מאבדים את הסבלנות כשמישהו חוזר לרעיונות האלו ועוד מטיף להם בלהט...

אני:
ופתרון אחר יש לך? פתרון מעשי שיצמצם את החיכוך בין ישראלים לערבים או בין יהודים למוסלמים? אני לא צריך תזכורת למה קורה במדינת ישראל, במיוחד, ב- 20 השנים האחרונות.  אמנם לא כ"כ נפגשנו, ואולי הייתי יכול לעשות יותר, אבל המחאה והזכרון שלי, מתועדים באתר שלי ובבלוג, כולל בני משפחה בענפים רחוקים, פחות או יותר שנרצחו בפיגועים.
מבחינה היסטורית-עובדתית, הימין הוא אלוף הפינויים ומחריב הישובים, בפועל.  שיא הטרור היה בימי ממשלת שרון (2000-1)... ותחת שלטון ביבי נכנסו ארצה כ- 50 מתוך 60 אלף מהגרי העבודה מאפריקה (עד שהוא החליט להקים את הגדר בדרום).  אלו רק נקודות עיקריות... וכן, עוד לא דיברנו על הטרור מעזה.
מה מציע הימין, כדי לצמצם את נזקי החיים המשותפים (לדוגמא) בירושלים, ובכבישים המשותפים ביהודה, בנימין, והשומרון? או, שתגיד שהמצב סבבה ואין מה לתקן.
לפי מה שקורה פה בשנים האחרונות, לימין יש בעיקר טענות על כל העולם... ולצערי, כמעט ולא נשמעים דברי ביקורת עצמית ולקיחת אחריות - אולי גם "לנו" יש מה לתקן; אולי, רק אולי, עלינו לשנות כיוון חשיבה?!
יש כ"כ הרבה ללמוד מאברהם אבינו, ויחסיו עם יושבי הארץ, ואופן התנחלותו בארץ...; התורה לא מביאה סיפורים בעלמא, אלא שיעורי חיים שעלינו ללמוד מהם, להשכיל ולהיטיב את דרכנו; לצערי הרב לא פגשתי מספיק יהודים (גויים לצערי כן מצאתי) שרואים באברהם אבינו מורה דרך לעם ישראל, ומאמינים בפועל שעל עם ישראל להשתדל ללכת בדרכיו וללמוד ממעשיו.

(בין לבין, אני מצנזר תגובות מעט גזעניות, כלפי ערבים, שלא קשורות לדיון)

נראה ש- "בש" מתעלם, או סתם לא קרא מה שכתבתי, והוא ממשיך, תוך שהוא מכליל אותי (מדבר בלשון רבים וכד') בקבוצה שאינני חלק ממנה – פשוט כי הוא לא מכיר, ולא מבין את דעותיי:
איך אחרי כל הניסויים בבני אדם שנערכו כאן ע"י רבין וחבר מרעיו יש למישהו עוד חוצפה לשאול " איזה פתרון יש לכם להציע""?  אחרי כל הנזק שנגרם פשוט תשבו בשקט ותסתמו את הפה.  מספיק נזק נגרם בגלל הניסוי הלא אחראי שלכם.  על חשבון דם קרובינו ובנינו.  עכשיו אחרי שהניסוי נגמר בדם ואש ותימרות עשן שב בשקט ותקשיב.  הארץ הזו שלנו.  מי שמוכן לקבל את העובדה הזו ולחיות איתנו בשלום, יקבל שלום.  מי שלא - דמו בראשו. בסביבה הזאת במזרח התיכון, זו השפה שמבינים בני דודינו הישמעאלים.  מי שלא מבין את זה כנראה לא בא איתם מספיק במגע.  לא בשירות הצבאי ולא בחיי היום יום.  זה צריך להיות היחס וכך יהיה בעז"ה.  הציבור שלנו נמצא בשלב של צבירת כח, ואני מקווה שכבר בבחירות הקרובות נראה סוף סוף שינוי.  צריך מנהיג חדש עם ביצים שלא מפחד לא מאויבים ולא מ"ידידים" כמו האובמבה הזה, שידאג לצרכים של עם ישראל ורק של עם ישראל.
אנחנו בדרך הנכונה.

אני:
"בש", אז כל הסיפורים המקראיים, הפרשנים והמדרשים... והעובדה שהארץ (ע"פ מה שכתוב ולמאמינים) איננה שייכת לא לערבים ולא לישראלים וגם לא ליהודים, אלא שייכת להקב"ה ("כִּי לִי, הָאָרֶץ; כִּי גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם, עִמָּדִי" (ויקרא כ"ה כ"ג))... הם חסרי משמעות בעיניך?
לעם ישראל יש זכויות בארץ, בתנאים מסויימים, ולא כמובן מאליו. חוצמיזה, כמו שהתכתבתי עם "מא" לפני כשבוע, המונח "ארץ ישראל" איננו פשוט, ואיננו ברור, כמו שרובנו חושבים.
"בש", אובמה לא אשם - אלא ביבי - בהפקרת הגבול עם מצרים ובכניסתם של 50,000 מתוך 60 אלף מהגרי העבודה לערי הדרום, דרום תל אביב ושאר חלקי הארץ.  ביבי וממשלתו אשמים בהפקרת אזרחי ישראל, וכן גם רשויות מקומיות מעסיקים מהגרי עבודה בתחומם...

פרשת וירא: "והנה שלשה אנשים נצבים עליו... שלשה ערביים זוהי מראיתם הראשונה... יהיו גם ערביים העושים את האבק שברגליהם עבודה זרה לעצמם ומשתחווים לו... ברם אורחים הם על כל פנים, אפילו עובדי עבודה זרה הם.  חסדי אברהם ואהבתו לכל בריה הם מטהרים כל הבאים בצל קורתו, גם ערביים אלה יטוהרו, במושכות אהבה וחסד ימשכם אליו".
(ספר הפרשיות / אליהו כי טוב. כרך א' עמוד רצ"ג)

"בש", בשנים האחרונות, אולי יותר ויותר, אני שואל (בעיקר את עצמי, כי לצערי אין לי עם מי לדבר) במה חטא העם היהודי, שכל כך הרבה נזקים, בנפש וברכוש, נגרמו לו? מה אנחנו עושים לא בסדר? איפה עלינו כקהילה להשתפר? והגעתי לכלמיני מסקנות חשובות, שרובן ככולן כתובות בפשטות בתורה; ואנחנו, יעני "דתיים", כאילו לא רואים את המקורות המנחים אותנו כדי להתנהג עם בני ברית ושאינם בני ברית?? או רואים ולא אכפת לנו מהתורה וההנחיות האלוקיות הללו??? אולי אנחנו חס ושלום כופרים בתורה, ואומרים שהדברים לא רלבנטיים למדינת ישראל 2014?!??
אני חש ש- "אנחנו" במסלול קשה, שאיננו נותן נחת-רוח לאבינו שבשמים, ושדעותינו ומעשינו לא ממש חופפים למעשיהם והנהגותיהם של אבות האומה.

בש:
ומי אתה שתחליט אם אנחנו עומדים בתנאים או לא? ומה עושים בינתיים עם כל הישמעאלים שרוצים לשחוט אותנו?
טוב בקיצור אתה היורש של ירמיהו. אפשר לראות תעודת נביא בבקשה?

אני:
בתורה כתוב שכאשר באים יסורים על האדם - יפשפש במעשיו, ולא יבעט בהם, ולא יתעלם מהם, ולא יחפש אשמים אחרים.  התורה מלמדת אותנו, בין היתר: "אם בחוקותי תלכו ואת מצוותיי תשמרו ועשיתם אותם... וישבתם לבטח בארצכם, ונתתי שלום בארץ, ושכבתם ואין מחריד..." (ויקרא כ"ו)
"אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו בורא ומנהיג לכל הברואים, והוא לבדו עשה, עושה ויעשה לכל המעשים.  אני מאמין באמונה שלמה שהבורא יתברך שמו גומל טוב לשומרי מצוותיו, ומעניש לעוברי מצוותיו" (מתוך 13 העיקרים).
"וישקול אברהם לעפרון" -- אמר ר' יודן בר סימון: זה אחד מג' מקומות שאין אומות העולם יכולין להונות את ישראל לומר: גזולים הם בידכם! ואלו הן: מערת המכפלה, ובית המקדש, וקבורתו של יוסף"... ובאה ממשלת ישראל כובשת את ירושלים והר הבית... ומעניקה "כמתנה" את מפתחות ההר והשליטה בו לערבים, ימים או שבועות ספורים לאחר הנצחון הגדול?!
את קבר יוסף... השאירו אותו כמובלעת כדי לאפשר ליהודים,  רצוי בתיאום מראש, לבוא להתפלל שם?!
ואת מערת המכפלה... זה לפחות בשותף עם הערבים, ולא הפקירו גם את המקום הזה, ב"ה.
אבות האומה רכשו בכסף מלא קרקעות בארץ כנען, למרות שלכאורה היו יכולים, ובצדק(?!) לכבוש אותם בכח הזרוע... האם אברהם השתגע כשקנה המקום במחיר מופקע, ואפילו לא התמקח עליו??? ומה הקטע עם דוד המלך... מלך ישראל קנה את מקום המקדש??? מדוע? מה הקטע? מה יהודי פשוט כמוני, תולעת ולא איש, אמור ללמוד מכל זה?

פה מסתיים הדיון... ואין תגובות.

אחד החברים כותב:
יהודים יקרים.  נא להתפלל לחייו ורפואתו של החייל שנדקר
אלמוג עשהאל בן מיכל.
יצא מניתוח ומצבו קשה.

ודקה אח"כ:
יהודים יקרים.  נא להתפלל לעילוי נשמתו של החייל שנדקר
אלמוג עשהאל בן מיכל.
ה' יקום דמו.

... וגם ההרוגה מגוש עציון הי"ד


לקריאה נוספת:

10 תגובות:

  1. כניסת מתפללים לקבר יוסף הצדיק, התפרעויות של ערבים,כוחותינו משיבים בירי לפיזור הפגנות
    http://rotter.net/forum/scoops1/527816.shtml

    השבמחק
  2. אורית סטרוק: למה מערת המכפלה רשומה על שם הוואקף ?
    http://rotter.net/forum/scoops1/557418.shtml

    מתקפה חזיתית מכיוון לא צפוי לרה''מ נתניהו: ראשי מועצות בהתיישבות יחלו בקמפיין נגד מדיניות נתניהו בשטחי יו''ש
    http://rotter.net/forum/scoops1/557217.shtml

    השבמחק
  3. עיריית חברון עתרה לבג''ץ נגד הנגשת מערת המכפלה
    https://rotter.net/forum/scoops1/670545.shtml

    השבמחק
  4. בלשכת בנט מבהירים: שאין שינוי בסטטוס קוו בהר הבית והכוונה הייתה לחופש ביקור ולא חופש פולחן
    https://rotter.net/forum/scoops1/708350.shtml

    השבמחק
  5. שר הביטחון, בני גנץ החליט: הנגשת מערת המכפלה החלה, העבודות יסתיימו בעוד כחצי שנה
    https://rotter.net/forum/scoops1/710888.shtml

    השבמחק
  6. עימותים קשים בכניסה של מתפללים לקבר יוסף
    https://rotter.net/forum/scoops1/716426.shtml

    השבמחק
  7. החלו עבודות הנגשת מערת המכפלה לבנית המעלית במקום
    https://rotter.net/forum/scoops1/726892.shtml

    השבמחק
  8. ונדליזם מוסלמי חמור במערת המכפלה
    https://rotter.net/forum/scoops1/740353.shtml

    השבמחק
  9. מנהלת קבר יוסף הודיעה לציבור המתפללים כי הכניסה לקבר יוסף הצדיק בשכם שתוכננה הלילה, בוטלה לאחר האירועים בג'נין הבוקר
    https://rotter.net/forum/scoops1/800316.shtml

    השבמחק
  10. מטען חבלה משמעותי הופעל לעבר כוחות צה''ל בשכם
    https://rotter.net/forum/scoops1/809509.shtml

    השבמחק