יום רביעי, 19 בנובמבר 2014

סוגיות ודילמות ביהדות 3



מאמר המשך ל- סוגיות ודילמות ביהדות 1 ו- 2...

נושאי הדיון להפעם:
על מי מוטלת אחריות רבה יותר, למצב הפוליטי-מדיני-חברתי... על ה- "ימין" או על ה- "שמאל"? ומה אני יכול לעשות בנידון?

בתחילת נובמבר, הייתה לי התכתבות מצערת עם "בש" (חבר נעורים), שנעול, יתר על המידה (בלשון המעטה) בדפוס חשיבה פטאליסטי... כך שאפילו ציטוטים מתורתנו הקדושה ומעשיי אבות (האמורים להיות סימן לבנים)... נראה שלא משפיעים עליו כלל, כדי לחשוב, לכל הפחות, מעט אחרת.
          "בש" מביע דעות ימניות-ישראליות מובהקות, תוך שהוא מטיל אחריות "על כל העולם", להוציא את עצמו ודעותיו, חבריו וקהילתו;  אובמה אשם, העולם אנטישמי, כולם שונאים אותנו, השמאל אשם, רבין ופרס אשמים בהסכם אוסלו, ועוד...
          ... ואני (עם רקע דומה, אבל חוויות חיים אחרות), מנסה "לִפְקֹחַ עֵינַיִם עִוְרוֹת" (ישעיה מ"ב ז')...

"... מִי עִוֵּר כִּי אִם-עַבְדִּי, וְחֵרֵשׁ כְּמַלְאָכִי אֶשְׁלָח; מִי עִוֵּר כִּמְשֻׁלָּם, וְעִוֵּר כְּעֶבֶד ה'.  רָאוֹת רַבּוֹת, וְלֹא תִשְׁמֹר; פָּקוֹחַ אָזְנַיִם, וְלֹא יִשְׁמָע... וְהוּא, עַם-בָּזוּז וְשָׁסוּי... הָיוּ לָבַז וְאֵין מַצִּיל, מְשִׁסָּה וְאֵין-אֹמֵר הָשַׁב.  מִי בָכֶם, יַאֲזִין זֹאת; יַקְשִׁב וְיִשְׁמַע, לְאָחוֹר.  מִי-נָתַן לִמְשִׁסָּה יַעֲקֹב וְיִשְׂרָאֵל לְבֹזְזִים? הֲלוֹא ה'!  זוּ, חָטָאנוּ לוֹ, וְלֹא-אָבוּ בִדְרָכָיו הָלוֹךְ, וְלֹא שָׁמְעוּ בְּתוֹרָתוֹ.  וַיִּשְׁפֹּךְ עָלָיו חֵמָה אַפּוֹ, וֶעֱזוּז מִלְחָמָה; וַתְּלַהֲטֵהוּ מִסָּבִיב וְלֹא יָדָע, וַתִּבְעַר-בּוֹ וְלֹא-יָשִׂים עַל-לֵב" (ישעיה מ"ב י"ט-כ"ה)

"הוֹדוּ לַה', קִרְאוּ בִשְׁמוֹ; הוֹדִיעוּ בָעַמִּים, עֲלִילוֹתָיו.  שִׁירוּ-לוֹ, זַמְּרוּ-לוֹ;    שִׂיחוּ, בְּכָל-נִפְלְאוֹתָיו.  הִתְהַלְלוּ, בְּשֵׁם קָדְשׁוֹ; יִשְׂמַח, לֵב מְבַקְשֵׁי ה'.  דִּרְשׁוּ ה' וְעֻזּוֹ; בַּקְּשׁוּ פָנָיו תָּמִיד.  זִכְרוּ--נִפְלְאוֹתָיו אֲשֶׁר-עָשָׂה; מֹפְתָיו, וּמִשְׁפְּטֵי-פִיו... וַיִּתֵּן לָהֶם, אַרְצוֹת גּוֹיִם;    וַעֲמַל לְאֻמִּים יִירָשׁוּ.  בַּעֲבוּר, יִשְׁמְרוּ חֻקָּיו, וְתוֹרֹתָיו יִנְצֹרוּ; הַלְלוּ-יָהּ (תהלים ק"ה)


הנה תוכן אימיילים (10-13 לנובמבר 2014), ביני לבין החבר "בש":

אני:
זכור לי גם בשנים קודמות, שאתה "חם מאוד" על נושא הפיגועים, הערבים, וכו' וכד'...
אני, מחפש פתרון!  אני לא אופטימי, אבל אסור לי להרים ידיים, כמו שנאמר: לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה.
בוואטסאפ הגבת בחריפות לדברים שכתבתי, ופנית אליי בלשון רבים?!
"אתם", "כולכם", ניסויים בבני אדם וכו'.
מקווה שלא הכללת אותי עם אני-לא-יודע-מי....

אני רק מבקש הגינות ויושר, גם בדיונים רותחים כאלה.
... רק ציטטתי לך קטעים מתורתנו הקדושה, שרק בזכותה יש לעם ישראל זכות לטעון על הזכות להתיישבות בארץ... ובה גם כתובים התנאים... ואתה יצאתי נגדי בחמת זעם?!?

אם לא נעזור לעצמנו ונקח אחריות... גם הקב"ה לא יעזור לנו לצאת מהמצוקה אליה נקלענו.

האשמת את אוסלו והשמאל במצב??

באוקטובר 2012, בעקבות איזושהי חוויה אישית, פרסמתי בבלוג שלי את המאמר: שנת 2002 הייתה שנת שיא מבחינת מספר הנרצחים בפיגועים, ב- 20 השנים האחרונות.

הסכם אוסלו נחתם ב- 1993.
האם תסכים שהאינתיפאדה הראשונה (1987-1991), בה נרצחו 164 ישראלים, לא נגרמה בעקבות אוסלו?

כשאני אומר לקחת אחריות... זה גם לכוון אצבע כלפי הימין (אם אתה מכליל את ביבי, ושרון (עד הפינוי ברצועת עזה) כ- "ימניים")... וזה כולל את ההפקרות ששלטה בגבול מצרים, כפי שציינתי, בתקופת שלטונו של ביבי והליכוד, תוך השתתפות של מפלגות הימין נוספות, בכנסת ובממשלה.

את הסכם חברון, שנחתם ע"י ביבי, ב- 1997, אתה זוכר?
"האחריות על ארבעת האתרים היהודים הקדושים הבאים תהיה מוטלת על המשטרה הפלסטינית: קבר עתניאל בן קנז, אלוני ממרא, אשל אברהם ומעיין שרה, והיא תאפשר הגעה חופשים של יהודים אליהם".

את הסכם וואיי, שנחתם ב- 1998, ע"י ביבי נתניהו, אתה זוכר?
זה היה הסכם למימוש הסכמי אוסלו.

לפי אתר משרד החוץ, מ- 1990 עד 1999 (עשר שנים) נהרגו בישראל 348 בני אדם, בפיגועים (אוסלו נחתם ב- 1993, וב- 1995 נרצח רבין)

האינתיפאדה השנייה ארכה בין 2000 ל- 2005, כשרוב התקופה היה שרון בשלטון.
בין ספט. 2000 לדצמבר 2009, נהרגו 1,178 בני אדם; 867 מהם בשנים 2001-2003 (כששרון היה ראש הממשלה)
"מסוקים ומזל"טים יגנו על כבישי יש"ע" (יוני 2001) ?? הרי, בפועל, זה דבר שלא היה ולא נברא, כמובן.

אני לא ימין ולא שמאל - אני יהודי!!!
ויהודים מצווים לקחת אחריות.

בש:
מצד אחד אתה מתלונן על ביבי ואחרים שזנחו חבלי ארץ ומקומות קדושים.  מצד שני אתה מצדד בהיפרדות מוחלטת מהפלסטינים.  תחליט מי אתה ואז מדבר.

אני:
1.    "תחליט מי אתה ואז נדבר" -
אם היית קורא כל מה ששלחתי לך, הייתי רואה שכבר עניתי על כך קודם.
אני לא ימין ולא שמאל - אני יהודי... שניזון ומנסה לפעול ע"פ דפוס הפעולה של אבות האומה ותורתנו הקדושה.
2.    "מתלונן על ביבי" -
בוודאי!! איך לא?? כשאתה קורא (ואין לך אלא להודות) על הנזקים שהוא הביא עלינו (בלי לקחת אחריות)...
לך אין מה לבקר אותו, בעניין המדיני??
3.    כתבת, שכאילו אמרתי שאני "מצדד בהיפרדות מוחלטת מהפלסטינים".  איפה כתבתי את זה???
כתבתי שעקב ההתנהלות הרשלנית בטיפול בבעיות האזרחיות והבטחוניות, בשנים האחרונות... וללא תכנית מסודרת להגנה הגונה על הציבור היהודי...
אין לנו אלא להיות יצירתייים, ולנסות למצוא פיתרון לצימצום החיכוך... כשהיפרדות מוחלטת היא כמובן הדבר הטוב ביותר.

מדוע שיהודי שפוי יתנגד להיפרדות מוחלטת???
ואם אתה נגד היפרדות מוחלטת... האם זה אומר שאתה בעד חיים משותפים איתם??? שנמשיך לנסוע באותם כבישים, ובאותה תחבורה ציבורית... כולל להמשיך לתת להם ליהנות מזכויות הביטוח הלאומי וכד'???
גם לי לא ברור מה דעתך בנושא.

כדי שנוכל לכל הפחות להבין אחד את השני, אני שוב ממליץ שתקרא כל מה שכתבתי קודם (כולל הציטוטים מהמקורות ומההיסטוריה, שהבאתי בפניך קודם).

אין לי תשובות לכל הבעיות... אבל צריך להתחיל איפשהו, ולא רק לזעוק על הצרות.

(עד ה- 19 לנובמבר, השיחה/הדיון לא נמשך, לצערי)

5 תגובות:

  1. אחרי שנים: ישראל אישרה הכנסת משוריינים לרשות הפלסטינית
    http://rotter.net/forum/scoops1/552955.shtml

    הנדל: אם ממשלה אחרת היתה מעבירה משוריינים לפלסטינים, מועצת ישע היתה זועקת והפגנות היו נערכות מימין | מרזל: הנדל צודק, נתניהו סמרטוט של הטרור
    http://rotter.net/forum/scoops1/553080.shtml

    השבמחק
  2. יולי 2021
    מסר מעולם האמת: מה מתבקש מהיהודים כיום?
    ספרו האחרון בעברית של הרב פרופ' יונתן זקס, שראה אור לאחר מותו, מציע ליהודים לשאת בגאווה את זהותם ולהנחיל לעולם את רעיונותיה הגדולים
    https://www.makorrishon.co.il/judaism/370301/

    ספטמבר 2021
    בלי יהדות אנחנו נתפורר. וחלילה נאבד את הארץ
    קריסת אידאלים שהם אבן היסוד של החברה, גוררת אחריה קריסה ואובדן דרך של החברה כולה. בלי עבר קשה לבנות עתיד. הרב יונתן זקס זצ"ל צדק גם בכך
    https://www.ynet.co.il/news/article/ryubqeugt

    נובמבר 2021
    קרוב ל-100 אלף זוגות בישראל הינם זוגות מתבוללים
    https://rotter.net/forum/scoops1/720731.shtml

    השבמחק
  3. תיעוד - ערבים מתפרעים ליד ביתא, שורפים צמיגים ומחזירים את רימוני העשן אל החיילים.
    https://rotter.net/forum/scoops1/726560.shtml

    מס' יהודים פצועים, מהם אחד במצב בינוני ,מירי כדורי גומי וספוג במהלך הרס מבנה בגבעת קומי אורי ביצהר
    https://rotter.net/forum/scoops1/726543.shtml

    הפתרון של צה''ל לגניבות: חיילים בלי נשק
    https://rotter.net/forum/scoops1/726555.shtml

    השבמחק
  4. ינואר 2017: דיון במליאת הכנסת על זכותינו על הארץ . ח"כ בצלאל סמוטריץ' מציג את משנתו המדינית, מעל בימת הכנסת (21:57 דקות)
    https://youtu.be/GkMccLgePQc

    השבמחק
  5. היפרדות? זה מה שקרה בפיצול הקודם בין ישראל ליהודה
    https://www.ynet.co.il/judaism/discourse/article/hyswwsg62

    השבמחק