יום שישי, 6 בינואר 2012

חכמת חיים (2)

(מתוך הספר "ישעיהו ליבוביץ': על עולם ומלואו. שיחות עם מיכאל ששר". ISBN: 978-965-545-367-6)
עמוד 178:


אתה עצמך ציוני מילדותך.  נולדת בבית ציוני.  האם אתה מוכן לשחזר את תקופת ילדותך בריגה?
קשה מאוד לאדם זקן -- ואני חושב שזה חל לא רק עלי -- לשחזר את דמות עצמו בנעוריו.  אני פשוט איני מסוגל לזאת.  אדם אינו מסוגל לשחזר לעצמו מה היו הגורמים ואפילו האנשים שעיצבו אותו.  אני באמת מתקשה מאוד-מאוד -- לא מפני שאני מסרב ואיני רוצה -- להעלות את דמות עצמי, כפי שהייתי בילדותי ובנעורי.  אני חושב שאדם בכלל אינו יכול לעשות אנליזה של עצמו;  ספק גדול אם אדם יכול לעשות אנליזה של אדם אחר -- אבל של עצמו, ודאי שלא.  לפעמים שואלים אותי: מהם הדברים שהשפיעו עליך?  גם על כך אינני יכול להשיב, למרות שברור לי שאני, כמו כל אדם, מעוצב על ידי כל מיני גורמים שהשפיעו עלי.  זה מובן מאליו.  אינני יצירה עצמאית, מפני ששום אדם איננו יצירה עצמית.  ואפילו אם תשאל אותי -- על ידי מי נתחנכתי?  באמת אינני יכול להגיד לך.  ברור שנתחנכתי על ידי אבי ואמי עליהם השלום, אבל כבר מגיל צעיר הייתי מעורה בעולם הרחב שמחוץ לביתנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה