יום ראשון, 8 במרץ 2015

רמאות והונאה בחברה הישראלית



... אחד המקרים הראשונים שראיתי במקום העבודה (ממנו פוטרתי ביולי 2014), היה כזה:  מלגזן שלא הסתכל לאן הוא נוסע (תופעה יומיומית שלא הייתה חריגה, לצערי), ופגע במשטח סחורה של לקוח וכמה קרטונים נפגעו.  בדיוק עבר שם מנהל המחסן – האיש הבכיר במתחם (האיש שנתן גיבוי והתעלל בי, במשך זמן, בעצמו), ובאופן הכי "רגיל וטבעי", פשוט סובב את הקרטונים הפגומים כלפי פנים המשטח, כדי שלא יראו מבחוץ... וכך יצאה הסחורה ללקוח.  על הנזק היינו מפסידים אולי 100 ₪... אבל היינו מרוויחים לקוח?! המנהל הזה, לא רואה את העניינים ככה; הוא רוצה לראות רווח עכשיו ומיד, בלי לחשוב על התוצאות ומה תהיינה ההשלכות למחרת.

עם ביקורת הגונה ובונה, ועם דוגמא אישית להתנהגות מקצועית וישרה, היה המנהל הזה, מרוויח עובדים טובים ואחראיים... אולם, מסיבות עלומות, המנהל החליט לטפח עובדים גרועים; את הטובים הוא פיטר... וככה כשמצבת כח-האדם במקום עומדת על כ- 22 איש... באו והלכו, משך שנה וחצי, כ- 30 עובדים, בדרגות שונות, כשבמקביל, הגיעו לקוחות חדשים, אך הסתלקו להם במרירות, לא לפני שהחברה שילמה להם לא מעט כסף עבור נזקים שנגרמו להם ועבור חוסרים לא מוסברים (עקב התנהלות הזויה).

          לאחר נזקים וחוסרים, בעלות של מאות אלפי שקלים, שנגרמו ללקוח מאוד מסויים, עקב הניהול המרושל וההתנהלות המופקרת של מנהל המחסן, תוך (אי) שיתוף פעולה עם מנהל העבודה והקב"ט... קיבלנו הוראה רוחבית, להפסיק לקבל מהלקוחות הזמנות והוראות לביצוע בטלפון... אלא הכל חייב להתנהל בכתב, באימיילים ברורים, לגיבוי.  לי כל זה היה ברור כבר מהיום הראשון לעבודתי...; רק שעבור לקוח אחד מסויים, שהיה תחת אחריותי... קיבלתי הוראה (ממש לא בתום לב) לא להקשות עליו בתכתובות אימייל... ולהמשיך לקבל ממנו הוראות בטלפון; וכל זאת תוך הסכמה שבשתיקה, ע"י ההנהלה, להתנהלויות נוספות אתו, בניגוד מוחלט לנהלים, להיגיון, לשקיפות ולמקצועיות.  גם אצל לקוח זה היו בעיות מלאי, חיובי יתר, ווויכוחים מתמשכים.  בעקרון, כל המשימות חייבות להתרכז ולעבור דרך המתאם הלוגיסטי (במקרה הזה - אני)... אולם, במקרה של הלקוח הספציפי הזה... הוא יכל להתקשר גם לאחד העובדים, איש שלומו, ולתת לו הוראות לביצוע, באופן ישיר, תוך העלמת עין בוטה של ההנהלה... ותוך שהם ממשיכים, במקביל, להערים עליי קשיים ומטילים עליי את כל האחריות על כל מקרה של בעיה עם הלקוח, כשעל חלק מהפעולות (אותן יש לתמחר) אני יודע, במקרה הטוב, בדיעבד.  כן, אני יודע שצריך למלא הוראות ממונים גם אם לא נוח... אבל ההוראות הסותרות הללו, כשבדרך כולם נפגעים (הלקוח, העובדים, והחברה עצמה)... הייתה קשה עליי במיוחד.  ממש הרגשתי כאילו כורים לי בור ליפול בו, ברגע ש- "פיט" יחליט.

פיטוריי היו צפויים.  לפני כן, ביקשתי שיחה עם המנכ"ל ובעלי החברה.  להפתעתי, נעניתי בחיוב.  הבנאדם מיליונר המנהל עסק מורכב.  היה נראה שהוא מקשיב ואכפת לו... אולם בפועל הוא נתן לעניינים להמשיך להידרדר, וחודשים ספורים לאחר מכן, גם אני פוטרתי... לאחר שלמרות ההתנהלות המאוד בעייתית, ההתעללות והניצול... סירבתי לעזוב ביוזמתי.

המנהל הזה ("פיט") קיבל אותי לעבודה לתפקיד מאוד מסויים, שכלל 2 וחצי לקוחות חו"ל (לרגל היותי דובר אנגלית).  הסכמתי למשכורת רצפה של 5,000 ברוטו, למרות שמשכורת המינימום לתפקיד דומה, הינה 7,000 ₪ ברוטו.  בריאיון העבודה, עשה עלי "פיט" רושם של איש הגון.  הוא אמר שאחרי שנה(!!) אקבל העלאה.  עברו כמה חודשים, תוספת שכר לא קיבלתי, אבל כן שודכו לי 3-4 לקוחות נוספים, עם כל הלוגיסטיקה והאחריות שבדבר; כולל שני לקוחות "בעייתיים" במיוחד, כנ"ל.  כאדם שסדר, דייקנות, רצינות, אחריות וניהול נכון חשובים לו במיוחד... היה לי קשה מאוד.  עברה שנה, והעזתי להעלות שוב את הנקודה על תוספת שכר... וכל מה שהיה למנהל לומר (כן, ולהפתעתי, יחד עם כמה מילים טובות על איכות עבודתי) זה... שאמנם יש לו אישור לתת לי תוספת שכר (כשלושה חודשים אחרי סוף "השנה")... אבל בשלב זה לא אקבל אותה, כי אני לא עושה מספיק (ועל מה אנחנו מדברים... על תוספת מקסימאלית של 10%?!)!!!

          מדובר שם במנהל עם כישרון מניפולטיבי נדיר... שפועל באופן שקשה להסבירו בסביבה מתוקנת;  מנהל שלכאורה מתקשה לְהָבְחִין בֵּין טוֹב לְרָע.

          עצוב לראות עסק עם פוטנציאל ענק, מדשדש (במקרה הטוב) עם ניהול בלתי מקצועי להחריד... המתנהל תוך רמיסת כבוד לקוחות החברה וניצולם; תוך זלזול בבריאות העובדים והגנה הסביבה (מיחזור עולה כסף ולכן, בזדון, לא ממחזרים מספיק);  ומכאן עד להפרת זכויות עובדים ואדם בסיסיות, הדרך קצרצרה.

אל תהיו חלק מהבעיה – היו חלק מהפתרון.

ראו מאמר חשוב על "יושר, אמת והגינות".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה